برای نخستین بار در کشور؛

رونمایی از ۲ نوع پنبه قابل کشت در شوره زار/ تولید گیاهی ارزشمندتر از گندم به دست محققان ایرانی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: ۲ محصول پنبه دارای خصوصیات متحمل به شوری و بیماری پژمردگی رونمایی شد.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در مراسم رونمایی از دو دستاورد جدید تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، با اشاره به دستاورد‌های حوزه زیست فناوری، بیان کرد: دانشمندان ما در مرکز رویان با بهره گیری از ظرفیت‌های طبیعت و الهام از الگوی خلقت، با در خدمت گرفتن تکنولوژی‌های روز، به دستاورد‌هایی نظیر «رویانا» دست یافتند.

وی افزود: در طبیعت چیزی به نام انگل و یا آفت وجود ندارد بلکه هرکدام از موجودات وظائفی را در طبیعت ایفاء می‌کنند، این دانشمندان هستند که باید با استفاده از مهارت و دانش خود به سمتی بروند که بیشترین بهره وری را در کشاورزی به ارمغان آورند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در اراضی شور و با آب شور، گیاهی پرورش داده‌اند که از گندم گران قیمت‌تر است، خود شاهد بودم که در ۵۰ هکتار از اراضی شور خوزستان با بدترین آب، چنین محصولی اقتصادی تولید شده است،علت این اقدام قابل توجه، نگاه به پیوست اقتصادی در طرح‌های پژوهشی است.

وی همچنین عنوان کرد: با بدنه علمی و تحقیقاتی که در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، می‌توان بسیاری از تهدید‌ها را با فناوری‌های زیستی به فرصت تبدیل کرد.

قانعی در عین حال با اشاره به هشدار یکی از دانشمندان غربی که پیش بینی کرده در صورت ناتوانی دانشگاه‌ها در رفع مشکلات مردم تا سال ۲۰۵۰ شاهد جنبشی عمومی علیه دانشگاه‌ها خواهیم بود، بر ضرورت جهت‌گیری مراکز پژوهشی به سمت رفع نیاز‌ها و کمک به معیشت مردم تاکید کرد.

وی افزود: امروز شاهد رونمایی از دو رقم محصول جدید زراعی بودیم که دانشمندان این سازمان سال‌های متمادی از عمر خود را برای دستیابی به این رقم جدید زراعی، سپری کرده اند.

رونمایی از  پنبه  مقاوم به شوری و پژمردگی برای نخستین بار در کشور

در این مراسم برای نخستین بار در کشور از دو محصول پنبه موتانت «پرتو» و «تابان» دارای خصوصیات متحمل به شوری و بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی رونمایی شد و ارقام مذکور طی یک برنامه تحقیقاتی ۱۴ ساله، با تلاش محققان موسسه تحقیقات پنبه کشور با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای به ثمر نشسته است.

ویژگی‌های شاخص رقم پنبه «پرتو» شامل افزایش عملکرد ۹۷۰ کیلوگرم نسبت به میانگین راندمان کشور، متحمل به بیماری پژمردگی و ورتیسیلیومی (قابل کشت در خاک‌های آلوده)، متحمل به شوری خاک (شوری ۸ تا ۱۲ دسی زیمنس برمتر) و دارای کیفیت الیاف استاندارد با کیل مطلوب و مناسب برای مناطق معتدل تا گرم و خشک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
نميشه يه ماده اي بسازن كه اين نمك رو از آب جدا كنه ؟