معاون وزیر علوم:

صادرات محصولات دانش بنیان به ۲۳۰ میلیون دلار رسید

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با فعالیت ۵ هزار و ۸۸۸ شرکت دانش بنیان، استقرار ۳ هزار و ۹۲ واحدفناور در پارکها، میزان صادرات محصولات دانش بنیان در سال‌های گذشته به ۲۳۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مجتبی شریعتی نیاسر معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح ساختمان مرکزی پارک علم و فنآوری قزوین گفت: پیشرفت‌های عرصه علمی در کشور بسیار شاخص و افتخارآمیز است و اگر در قبل از انقلاب برای یک فوق لیسانس مهندسی معطل خارجی‌ها بودیم امروز با بهترین دانشگاه‌ها و میلیون‌ها دانشجو داریم و بیش از ۳۰۰ حوزه بین رشته‌ای هم دایر شده است.

وی اضافه کرد: تعامل بین رشته‌ای در دانشگاه‌ها نیز قابل توجه است و در خیلی از حوزه‌ها رتبه‌های شاخصی داریم و کسب رتبه ۱۶ علمی و رتبه اول در رشد علمی ارزشمند است.

شریعتی تصریح کرد: در برخی حوز‌ها مانند نانو، فناوری در رتبه ششم و در صنایع نظامی در جایگاه شاخصی هستیم که همه مسئولان باید قدردان نخبگان کشور باشند و از فرهیختگان حمایت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم یادآورشد: خوشبتانه استان قزوین موقعیت خوبی در عرصه علمی دارد و جایگاه پارک علم و فنآوری قزوین به دلیل وجود دانشگاه بین المللی امام خمینی به عنوان یک مرکز محوری علمی با ۸ هزار دانشجو و۳۰۰ عضو هیئت علمی ظرفیت خوبی است که می‌تواند مورد توجه و بهره برداری قرار گیرد.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: قزوین می‌تواند سر ریز علمی سایر استان‌ها نیز باشد و وجود این ظرفیت علمی و پارک علم و فنآوری برای آینده بسیار تاثیرگذار و مهم است.

رشد کمی دانشگاه‌ها کافی است/ دنبال ساماندهی و کیفی سازی هستیم

وی اظهارداشت: بیش از ۲ هزار مقاله isi در دانشگاه بین المللی قزوین چاپ شده و با این که نقد‌هایی به دانشگاه آزاد اسلامی داریم، اما باید اذعان کرد در قزوین بهترین مرکز دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کند که سرمایه ارزشمندی برای توسعه پارک محسوب می‌شود و باید مورد توجه قرار گیرد.

شریعتی نیاسر بیان کرد: یک نقطه ضعف ما این است که به هم افزایی کمتر پرداخته ایم، ولی امروز باید اذعان کنیم که رشد کمی در دانشگاه‌ها کافی است و باید ساماندهی و کیفی سازی دانشگاهی در اولویت باشد و از نیرو‌ها بصورت گروهی استفاده کنیم و خلاء گذشته را جبران کنیم.

معاون آموزشی وزرات علوم، تحقیقات و فنآوری با مقایسه پیشرفت دهای بدست آمده پس از انقلاب اسلامی اظهارداشت: در ابتدای انقلاب هیچ پارک علم و فنآوری در کشور نداشتیم و از سال ۹۲ بیش از ۶۶۹ مرکز پژوهشی فعال شده است.

وی بیان کرد: تعداد مراکز رشد از ۱۴۶ مورد در سال ۹۲ به تعداد ۱۸۶ مرکز در سال گذشته رسید و تعداد پارک‌ها از ۳۲ مورد به ۴۲ پارک افزایش یافت.

شریعتی گفت: در ۵ سال گذشته تعداد آزمایشگاه‌های مرکزی از ۲۱ مورد به ۱۳۳ مورد رسیده و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌ها از ۱۴ مورد به ۱۰۶۵ افزایش یافته است.

وی اظهارداشت: تعداد واحد‌های فناور مستقر در پارک‌ها از ۳۰۹۲ شرکت در سال ۹۲ به ۵۸۸۸ شرکت در سال گذشته رسیده و صادرات محصولات دانش بنیان از ۱۴ میلیون دلار به ۲۳۰ میلیون دلار افزایش یافته و صادرات فناوری از ۲۳ به ۲۳۴ مورد رسیده است.

معاون وزیر علوم بیان کرد: همچنین در مدت یادشده شرکت‌های زایشی از ۴۳ مورد به تعداد ۱۰۵۳ مورد افزایش یافته و مجموع فروش شرکت‌ها از ۴۶۹ میلیون دلار به شش برابر رسیده است.

شریعتی نیاسر در ادامه بیان کرد: ظرفیت کشور در این عرصه‌ها بسیار بالاست و تا دوسال قبل بیش از ۳۰ هزار دانش آموخته در شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌ها مشغول به کار شدند.

وی افزود: محیط پارک‌های علم و فنآوری منجر به اشتغال مرتبط شده و امروز که در کشور ۱۰۰ هزار دانشجوی دکترا و۲۰ هزار فارغ التحصیل دکتری داریم این پارک‌ها می‌توانند ظرفیت اشتغال بالایی برای تحصیل کردگان ایجاد کنند.

معاون وزیر علوم اظهارداشت: کشور ایران در عرصه‌های مختلف بسیار مستعد است و امروز جمهوری اسلامی نقش محوری در جهان اسلام و کشور‌های منطقه در حوزه علم و فناوری ایفا می‌کند و اگر فشار استکباری نبود شاید امروز کانون تردد نسل جوان منطقه می‌شدیم.

وی بیان کرد: امروز با داشتن دو دانشگاه مهارتی در سطح ملی می‌توانیم در رتبه بندی علمی جایگاه خوبی کسب کنیم و مهمترین نکته این است که این جایگاه با تکیه بر توان خودمان بدست آمده و یک نفر خارجی در بخش علمی نداریم درحالی که کشور‌های عربی با اتکا به خارجی‌ها رتبه می‌گیرند.

شریعتی نیاسر گفت: در عرصه علم و فنآوری آینده خوبی را برای ایران اسلامی پیش بینی می‌کنیم و باور داریم هر چند تحریم‌ها در کوتاه مدت برای مردم سخت بوده، اما این فشار‌ها باعث رشد ما شده و بستر شکوفایی دانشمندان ایرانی را مهیا کرده است.

منبع / مهر

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.