بهرامیان در نشست بررسی حقوقی و اقتصادی پیامد‌های FATF:

شروط مجلس در پذیرش پالرمو قابل اجرا نیست/ استکبار جهانی روش‌های استعمار را تغییر داده است

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان گفت: استکبار جهانی در سال‌های اخیر، روش‌های سنتی خود را برای استعمار کشور‌های دیگر تغییر داده است.

شروط مجلس در پذیرش پالرمو قابل اجرا نیست/ استکبار جهانی روش‌های استعمار را تعییر داده استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی بهرامیان رئیس سازمان بسیج حقوقدانان در نشست علمی بررسی حقوقی و اقتصادی پیامد‌های قبول الزامات FATF که عصر امروز (سه‌شنبه ۲۳ بهمن) در سالن اجلاس سازمان فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد، گفت: طبق اعتماد کاذبی که به برجام پیدا کردیم باید بگویم که شاید این معاهده یک سیاست از پیش تعریف شده از سمت غرب بوده که می‌گفتند هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: استکبار جهانی در سال‌های اخیر، روش‌های سنتی خود را برای استعمار کشور‌های دیگر تغییر داده است و به جای بهره کشی از آنها، فشارهایش را از طریق کنوانسیون‌های بین المللی تحمیل می‌کند و طبق جهان سازی که چندین سال قبل مدنظر بوده، هم اکنون معاهدات بین المللی نیز با همین هدف پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی با ۵ شرط، پالرمو را پذیرفت، افزود: متاسفانه این شروط قابلیت اجرا ندارند و تعریف ما از تروریسم با تعریفی که غرب دارد، متفاوت است و نمی‌توانیم آن را در قالب بندی کنوانسیون‌ها مطرح کنیم.

بهرامیان در ادامه با تاکید بر ضرورت تشکیل قرارگاهی مستقل، ادامه داد: می‌توانیم در این قرارگاه به جای کار جزیره‌ای بواسطه در نظرگیری دکترین، در سطح کلان مسائل مربوط به تحریم‌ها و معاهدات بین المللی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، چرا دائم در حال جنگ هستیم؟ یا دنبال حواشی توطئه‌های بسیار خاص هستیم؟ درحالی که می‌توانیم با تشکیل این قرارگاه بهتر جلو رویم.

وی ادامه داد: حالا اگر پالرمو و CFT و امثال آن را کنار بگذاریم، باید ببینیم که در بحث برجام همین طرفین ما چقدر به تمام معاهداتشان عمل کردند؟ من به نوبه خود خیلی شفاف ۴ راهکار پیشنهادی دارم یکی این است که خیلی راحت CFT را بپذیریم که بدترین حالتش قطع همکاری ما با بسیاری در روابط بین المللی است.

رییس سازمان حقوقدانان در ادامه افزود: دومین پیشنهادم این است که ما پالرمو و CFT را می‌پذیریم که از شروط پیوستن به سازمان FATF است و مارا با این قبول تعهد لنگ در هوا نگه می‌دارند و سومین حالت این است که با پذیرش این دو مورد شاید مارا بالاتر ببرند و چهارم اینکه ما این معاهدات پیشنهادی و کنوانسیون‌ها را نمی‌پذیریم و در همین حالت فعلی که هستیم همچنان باقی می‌مانیم البته ناگفته نماند که ما در برجام عجله کردیم، چون شرایط کشور به گونه‌ای بود که می‌توانستیم امتیازات بیشتری بگیریم.

وی با اشاره به قصد و هدف پشت پرده کنوانسیون‌های پیشنهادی اخیر مربوط به FATF، تصریح کرد: طرفین مقابل ما به خاطر اینکه می‌خواهند از فضای اطلاعاتی به ما نفوذ کنند پس سعی دارند روابطشان را با ما قطع نکنند البته به نظر می‌رسد که ما فعلا در لیست سیاه کامل تحریم‌ها قرار نگرفته‌ایم علاوه بر آن از همان لحظه امضای برجام ما به نظر می‌رسد که ما با چین بی مهری دیپلماتیک خاصی پیدا کرده‌ایم، چون اصولمان این بود که با برجام دیگر تمام مشکلات اقتصادی و بهره وری ما حل می‌شود درحالیکه هرچه جلوتر رفتیم دیدیم م‌یتوانیم از این روابط دیپلماتیک استفاده بیشتری کنیم.

بهرامیان ادامه داد: در جریان برجام ما نسبت به روسیه و چین خیلی بی اهمیت شدیم و آن‌ها هم نسبت به ما دلسرد شدند درحالی‌که اعتماد کاذب به برجام کردیم.

وی گفت: طبق ماده ۵ معاهده CFT کشور‌ها باید از دو طریق از تامین مالی تروریسم ممانعت کنند و این در حالی است که هم اکنون آل سعود و رژیم صهیونیستی نیز به عضویت سازمان FATF درآمده اند، از سوی دیگر طبق آن ماده اگر به کشوری تجاوز شود و کشور‌های نزدیک به آن برای محافظت از خود عملیات استشهادی انجام دهند، این کار یک اقدام تروریستی تلقی می‌شود و کسی نمی‌تواند به آن کشور هم کمک کند و با این حساب در واقع چنین معاهده‌ای نوعی از استعمار نوین قلمداد می‌شود.

رییس سازمان حقوقدانان کشور یاد آور شد: فراموش نکنیم که در کنوانسیون وین شروطی قابل پذیرش بود که با اهداف معاهدات در تضاد نباشد بنابر این کشور‌هایی که مغایر با اهداف اصلی آن معاهدات پیش روند پس در این قالب پذیرفته نیستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار