گورباچف: آمریکا به دنبال تحمیل خواسته‌های خود به کل جهان است/ واشنگتن و مسکو باید مذاکره کنند

رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی از آمریکا خواست برای جلوگیری از ایجاد بی‌ثباتی در جهان، مذاکرات با روسیه را آغاز کند.

درخواست گورباچف از آمریکا برای جلوگیری از ایجاد بی‌ثباتی امنیتی در جهانبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میخائیل گورباچف، رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی از آمریکا خواست به منظور جلوگیری از ایجاد بی‌ثباتی امنیتی در جهان، مذاکراتی را با روسیه در موضوع پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد آغاز کند.

گورباچف در مصاحبه با یک روزنامه روسی گفت: متاسفم از اینکه شرایط سخت داخلی که در سال‌های اخیر در آمریکا اتفاق افتاده، در واقع منجر به ایجاد اختلال در مذاکرات دو کشور (روسیه و آمریکا) در تمامی موضوعات از جمله تسلیحات هسته‌ای شده است. اکنون زمان آن رسیده است تا از مشکلات و سختی‌های میان احزاب سیاسی (آمریکا) عبور کنیم و یک گفتگوی جدی را آغاز کنیم. مطمئن هستم که روسیه برای آن (مذاکره) آماده است.

رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی تاکید کرد وی معتقد است که آمریکا می‌خواهد با خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد از دست تمامی محدودیت‌های حوزه تسلیحاتی راحت شود و به یک برتری نظامی مطلق دست یابد تا از آن طریق خواسته‌های خود را به دنیا تحمیل کند.

میخائیل گورباچف در ادامه افزود: تحولات مخرب امروز می‌تواند به بی‌ثباتی در وضعیت استراتژیک دنیا، رقابت تسلیحاتی جدید و آشفتگی و بی‌ثباتی در سیاست‌های جهانی منجر شود. امنیت تمام کشور‌ها از جمله آمریکا به چالش کشیده خواهد شد.

آمریکا مدعی است که بُرد موشک ۹ ام ۷۲۹ روسیه باعث نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد شده است با این حال مسکو با رد آن تاکید دارد که اتهامات واشنگتن بی‌اساس است. در عین حال مسکو می‌گوید سامانه موشکی آمریکا که در اروپا مستقر است و مجهز به پرتابگر‌هایی برای پرتاب موشک‌های کروز است در محدوده ممنوع شده در پیمان موشکی ۱۹۸۷ قرار دارد.

در همین راستا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیرا با اعلام تعلیق تعهد واشنگتن به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد به مدت شش ماه گفت: در صورتیکه تعهد روسیه به پیمان موشکی ۱۹۸۷ محقق نشود، واشنگتن به تعهدات خود در رابطه با این پیمان عمل نخواهد کرد و بطور کامل از آن خارج می‌شود. به دنبال آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اقدامی متقابل اعلام کرد مسکو تعهدات خود را تحت این پیمان به حالت تعلیق درمی آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان در ۸ دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار