تلخ کامی گز بلداجی در آستانه عید نوروز

افزایش قیمت مواد اولیه بویژه مغز پسته در ماه های اخیر اکثر واحدهای تولید گز بلداجی چهارمحال و بختیاری را در آستانه عید نوروز به تعطیلی کشانده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،  در سال‌های نه چندان دور وقتی صحبت از گز می‌شد ناخودآگاه گز اصفهان در ذهن ما نقش می‌بست، اما چند سالی است که به همت مردم شهر بلداجی و توسعه کارگاه‌های تولید گز، برند گز بلداجی بیش از برند‌های دیگر شهرت یافته و مردم، گز را به نام شهر بلداجی می‌شناسند.

بلداجی نام یکی از شهر‌های شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری است که برای سفر به این شهر باید تا فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی بروجن طی طریق نمود.

انگبین ماده اولیه گیاهی گز در مناطق کویری و شوره زار‌های اطراف بلداجی به فراوانی یافت می‌شود که گزسازان با استفاده از آن، سفیده تخم مرغ، مغز پسته و بادام توانسته اند گز بسیار باکیفیتی را تولید کنند، بطوری که این منطقه با فعالیت بیش از ۱۰۰ کارگاه تولیدی به قطب تولید گز و پایتخت شیرین کشور لقب گرفته و اگر بگوییم شهرت و محبوبیتی بیش از گز اصفهان پیدا کرده سخنی به گزاف نگفته ایم، زیرا اگر گذرتان به گز فروشی‌های استان اصفهان بیفتد یکی از برند‌های گزی که به شما معرفی و عرضه می‌شود، گز بلداجی است.

این موضوع نه تنها نقش بسیار مهمی در معرفی بلداجی و استان چهارمحال و بختیاری به کشور داشته و سالانه مسافران بسیاری برای خرید گز و البته تماشای طبیعت زیبای تالاب چغاخور به این منطقه سفر می‌کنند، بلکه در رونق اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه نیز نقش بی بدیلی ایفا کرده است بطوریکه تا چندی پیش ۴ هزار نفر در شهر بلداجی مشغول تولید گز بودند که همین موضوع سهم بسزایی در اشتغالزایی جوانان این خطه داشته است.

نخستین کارگاه گزسازی در سال ۱۳۵۲ در بلداجی آن زمان که روستایی بیش نبود تاسیس شد. از سال ۵۲ تا چند سال پس از آن به خاطر مشکلات فراوان، نبود بازار مصرف، ایجاد کارگاه‌های گزسازی در بلداجی با اراده و پشتکار صاحبان کارگاه‌های اولیه روز به روز به شهرت، مرغوبیت و کیفیت رسید.

امروز بلداجی با تولید گز با کیفیت و با بدست آوردن بازار‌های داخلی و خارجی به عنوان قطب اول و پایتخت تولید گز در کشور مطرح شده است، بگونه‌ای که این شهر سالانه یک سوم گز ایران را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

تلخ کامی گز بلداجی در آستانه عید نوروز

صادرات گز بلداجی به کشورهای حاشیه خلیج فارس

به گفته مسئولان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، گز بلداجی علاوه بر تامین بازار‌های داخلی به کشور‌های خلیج فارس، عراق، پاکستان، افغانستان و آسیای میانه نیز صادر می‌شود.

به طور میانگین سالانه ۴۰ تن گز معادل ۱۰۰ هزار بسته در این شهر تولید می‌شود که بطور مشخص برای مصرف عید نوروز یک هزار و ۲۰۰ تن گز از سوی این کارگاه‌ها تولید و روانه بازار می‌شود.

اما چندی است که فعالیت تولیدی‌های گز شهر بلداجی به شدت متاثر از تکانه‌های اقتصادی در کشور و به ویژه افزایش چشمگیر قیمت پسته شده است بنحوی که بگفته رئیس اتحادیه گزسازان شهر بلداجی از حدود یک ماه گذشته ۹۰ درصد کارگاه‌های فعال در این منطقه تعطیل و مابقی با کمترین ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

مهران ترکیان  رئیس اتحادیه گزسازان شهر بلداجی گفت: در حالی که سال گذشته در چنین روزی کارگاه‌های تولیدی گز با بالاترین ظرفیت خود مشغول تولید گز بودند، اما امسال با افزایش قیمت مواد اولیه از قبیل، پسته و همچنین جعبه مقوا و سلفون قیمت تمام شده این محصول بسیار افزایش یافته و این موضوع نه تنها تولیدکنندگان را با مشکل تامین سرمایه در گردش مواجه کرده بلکه متناسب با قدرت خرید مردم نیز نیست.

وی، جایگزینی مغز بادام را از راهکار‌های کاهش دادن قیمت تمام شده گز عنوان کرد و افزود: گرچه این راهکار می‌تواند تا حدی مشکلات را برطرف کند، اما از آنجا که قیمت مغز بادام نیز افزایش داشته و از سوی دیگر نسبت به مغز پسته بازارپسند نیست، نمی‌تواند مشکلات موجود را برطرف کند.

رشد ۳ برابری قیمت پسته نسبت به سالهای گذشته

رئیس اتحادیه گزسازان شهر بلداجی تاکید کرد: قیمت یک بسته گز در بازار فعلی نسبت به سال گذشته رشد ۳ برابری داشته و این موضوع بازار فروش گز که یک کالای تشریفاتی است را با چالش جدی مواجه کرده است.

یکی از تولیدکنندگان باسابقه گز بلداجی نیز با اشاره به مشکلات این حرفه در بازار کنونی گفت: در حالی که برای تبدیل شدن بلداجی به قطب تولید گز کشور سختی‌ها و مشقت‌های بسیاری کشیده شده و رسیدن به این موقعیت کار ساده‌ای نبوده است، اما به راحتی این موقعیت در حال از دست رفتن است و مسئولان نیز حاضر به درک شرایط و همراهی برای رفع آن نیستند.

اردشیر طهماسبی، مشکل تامین سرمایه در گردش را مهمترین چالش واحد‌های تولیدی گز بلداجی عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت مواد اولیه سبب شده تا تهیه این مواد برای تولیدکنندگان مشکل باشد و این امر مساعدت مسئولان در اعطای تسهیلات لازم را می‌طلبد.

وی ادامه داد: کارگران بسیاری بیکار شده و تولیدکنندگانی که تمام دارایی خود را در این حرفه هزینه کرده اند با رکود مواجه شده اند که این موضوع اگر بدین ترتیب ادامه یابد دیگر شهر بلداجی نمی‌تواند از عنوان قطب تولید گز کشور دفاع کند.

این تولیدکننده گز، مالیات‌های سنگین، بروکراسی اداری و دست و پاگیر و نبود حمایت لازم از سوی مسئولان را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان گز عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود مسئولان از آنجا که دغدغه تسهیل و رفع موانع تولید را در بسیاری از بخش‌های تولیدی و صنعتی استان دارند به این حوزه نیز توجه داشته و ما را در رفع این مشکلات یاری دهند.

تلخ کامی گز بلداجی در آستانه عید نوروز

اما در مقابل مسئولان سازمان صنعت، معدن، تجارت چهارمحال و بختیاری عنوان می‌کنند که تاکنون تولیدکنندگان گز بلداجی مکاتبه و یا درخواستی برای بیان مشکلات و انتظارات خود از مسئولان به این سازمان ارائه نکرده اند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن، تجارت چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: بی شک رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی از وظایف این سازمان است، اما تاکنون مکاتبه‌ای در این خصوص از سوی اتحادیه گز بلداجی با این سازمان صورت نگرفته است.

حسن شمسی پور افزود: در خصوص مشکل کارگاه‌های تولید گز بلداجی هرچه در توان داریم به کار می‌گیریم، زیرا گز بلداجی از برند‌های معتبر ملی و بین المللی استان و کشور است و نباید به راحتی اجازه داد قدرت مانور خود را در رقابت با سایر برند‌ها از دست بدهند.

وی، رفع مشکل این واحد‌های تولیدی را در گرو همت و پیگیری خود واحد‌ها دانست و تصریح کرد: دولت زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و این واحد‌ها می‌توانند با بهره گیری از آن و تقاضای تسهیلات، تبلیغات و نوآوری در محصولات، خود را از این مشکلات عبور دهند.

شمسی پور ادامه داد: واحد‌های متقاضی می‌توانند تسهیلات مورد نیاز خود را در کمیته سرمایه گذاری شهرستان بروجن مطرح کنند و مسئولان مربوطه با بررسی موضوع به تقاضای آن‌ها پاسخ می‌دهند.

هرچند امید می‌رود این مشکلات مقطعی باشد و بزودی با تدبیر مسئولان و همت واحد‌های تولیدی از میان برداشته شود، اما با این وجود نگرانی از به چالش کشیده شدن برند گز بلداجی و از سوی دیگر بیکاری جوانان بسیاری که در این کارگاه‌ها مشغول به کار بودند آنهم در آستانه عید نوروز موضوعی است که به راحتی نمی‌توان از آن گذر کرد و می‌طلبد تا مسئولان در خصوص رفع آن اهتمام بیشتری به کار گیرند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/س

برچسب ها: صنعت ، اتاق بازرگانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.