گزارش/

صدور ۱۴ هزار و ۶۸۳ فقره پروانه بهره برداری با پیش بینی سرمایه ۱۹۰ هزار میلیارد تومانی

در ۸ ماهه امسال ۱۴ هزار و ۶۸۳ فقره جواز تاسیس با پیش بینی سرمایه ۱۹۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۳۴۳ هزار و ۶۶۰ نفر صادر شده است.

صدور ۱۴ هزار و ۶۸۳ فقره پروانه بهره برداری با پیش بینی سرمایه ۱۹۰ هزار میلیارد تومانیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ۸ ماهه ۱۳۹۷ تعداد ۱۴ هزار و ۶۸۳ فقره جواز تاسیس با پیش بینی سرمایه ۱۹۰ هزار میلیارد تومان و  اشتغال ۳۴۳ هزار و ۶۶۰ نفر صادر شده است. مقایسه ارقام فوق با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده افزایش ۱۹.۹ درصد در تعداد، ۸۸ درصدی در سرمایه گذاری و ۲۳ درصد در اشتغال است. بیشترین تعداد جواز تاسیس در استان‌های سمنان و خراسان رضوی به ترتیب با ۱۱۲۷ و ۱۱۱۸ فقره صادر شده است.

از کل جواز تاسیس‌های صادرشده در ۸ ماهه نخست امسال، بیشترین تعداد مربوط به گروه محصولات غذایی، انواع آشامیدنی و سایر محصولات کانی غیرفلزی با ۲۰۶۹ و ۱۷۹۸ فقره است. بالاترین سهم پیش بینی سرمایه گذاری در گروه‌های صنعتی متعلق به گروه کک و فرآورده‌های حاصل از نفت با سرمایه (۶۵ هزار میلیارد تومان) و با سهم ۳۴.۶ درصد از کل گروه‌هاست.

صدور ۳۷۴۱ پروانه بهره برداری

در ۸ ماهه نخست امسال، ۳۷۴۱ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۳۸.۴ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۶۷ هزار و ۵۲۹ نفر صادر شده است. مقایسه ارقام فوق با مدت مشابه سال گذشته ۲.۱ درصد افزایش در تعداد و ۹۷.۱ درصد در سرمایه گذاری و ۶.۹ درصدی در اشتغال است. از این تعداد پروانه بهره برداری صادره، ۲۰۰۷ فقره آن ایجادی و ۱۷۳۴ فقره توسعه‌ای است.

بیشترین تعداد پروانه بهره برداری صادره در بین استان‌های کشور مربوط به استان اصفهان با ۳۷۷ فقره و کمترین با ۱۲ فقره به استان خراسان شمالی تعلق دارد. بالاترین میزان سرمایه گذاری مندرج در پروانه‌های بهره برداری صادره را، استان هرمزگان با ۱۹ هزار میلیارد تومان با سهم ۵۰.۳ درصدی به خود اختصاص داده است.

متوسط سرمایه گذاری برای ایجاد یک واحد در این دوره ۱۰.۲۷ میلیارد تومان است که علت بالا بودن این رقم سرمایه گذاری انجام شده در واحد "نفت ستاره خلیج فارس" است. با کسر سرمایه گذاری این واحد، متوسط سرمایه گذاری در دوره مذکور ۶ میلیارد تومان است. بالاترین اشتغال ایجاد شده مربوط به استان‌های البرز و خراسان رضوی به ترتیب با ۶۸۳۷ و ۶۱۲۳ نفر است.

بیشترین پروانه بهره برداری صادره با تعداد ۵۸۹ فقره متعلق به محصولات لاستیک و پلاستیک است. متوسط سرمایه گذاری برای راه اندازی یک واحد در این گروه ۲۰.۵ میلیارد ریال است. بالاترین سرمایه گذاری محقق شده در کک و فرآورده‌های حاصل از نفت ۲۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۵۳.۹ درصد از سرمایه گذاری کل کشور را به خود اختصاص داده است.

بیشترین اشتغال ایجاد شده در گروه محصولات غذائی وآشامیدنی‌ها با ۹۴۷۹ نفر است.

رشد ۶.۶ درصدی پروانه اکتشاف

در بخش معدن تعداد ۶۷۵ فقره پروانه اکتشاف، ۵۳۳ فقره گواهی کشف و ۳۷۶ فقره پروانه بهره برداری صادر شده است.

تعداد پروانه اکتشاف نسبت به دوره قبل ۶.۶ درصد رشد، گواهی کشف و پروانه بهره برداری به ترتیب ۰.۶ و ۲۵ درصد کاهش داشته است.میزان اشتغال پروانه‌های بهره برداری معدنی صادره ۲۸۴۶ نفر بوده که ۲۹.۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در پروانه اکتشاف استان سیستان و بلوچستان با شاخص ۱۵ نسبت به مدت مشابه سال پیش با ۱۳۶.۷ درصد بیشترین تغییر را داشته است. همچنین پروانه‌های اکتشاف صادره در ۸ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تغییر ۶۷۰ درصدی داشته و تناژ ذخیره قطعی گواهی کشف صادره از حدود ۳۰۰ میلیون تن به ۱۶۰۰ میلیون تن رسیده است.

انتهای پیام/

بیشترین پروانه بهره برداری صادر شده به محصولات لاستیک و پلاستیک است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار