ادبیات در هفته ای که گذشت؛

تکذیب سخن منتسب به حدادعادل در فضای مجازی/ «روباه و ستاره» به ایران رسید

مهمترین اخبار حوزه ادبیات از ۲۰ تا ۲۶ بهمن را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه ادبیات در هفته گذشته شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.

تکذیب سخن منتسب به حدادعادل در فضای مجازی

درپی انتشار نقل قولی منتسب به غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، امیرابراهیم رسولی مشاور و مسئول دفتر وی این سخنان را تکذیب کرد و گفت: متاسفانه برخی در فضای مجازی بدون تحقیق نسبت صحت مطالب، صرفاً به بازنشر اقدام می‌کنند که هیچ مستندی برای آن وجود نداشته و کذب است.

وی با اشاره به بازنشر نقل قولی کذب از رئیس فرهنگستان زبان فارسی با این مضمون که «خرید مردم از مغازه‌هایی که در سر در خود واژه بیگانه استفاده کنند، موجب ناراحتی امام زمان (عج) می‌شود»، آن را یک اقدام غیراخلاقی دانست و گفت: در این بین برخی با اهدافی متفاوت، این نقل قول کذب را بازنشر کردند و به آن واکنش نشان دادند که خود گویای فضای افسارگسیخته مجازی است که افراد را مشغول خود کرده است.

رسولی گفت: رئیس فرهنگستان زبان فارسی گرچه در استفاده از عناوین فارسی تاکید دارد، اما نسبت‌دادن چنین جمله‌ای به وی کذب است. امیدواریم همگی باحفظ اخلاق، اسیر فضای مسموم مجازی نشویم و از مزایای مفید آن استفاده کنیم.

نامزد‌های کسب عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شدند

بیست شهر راه یافته به مرحله نهایی پنجمین پایتخت کتاب ایران معرفی شدند.در پنجمین دوره این برنامه ۱۷۲ شهر از تمامی استان‌های کشور موفق به ارسال آثار خود به دبیرخانه مرکزی این جشنواره شدند که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است. در این دوره برگزاری این برنامه، به غیر از افزایش کمی آثار ارسالی به دبیرخانه، در حوزه محتوایی و مستند سازی نیز شهر‌های شرکت کننده رشد قابل توجهی داشته اند. داوری این دوره در سه مرحله صورت گرفت و ۳۵ شهر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

هئیت داوران در تاریخ چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷، بیست شهر را به عنوان شهر‌های راه یافته به مرحله نهایی این دوره از برنامه انتخاب کردند.

بیست شهر راه یافته به مرحله نهایی به شرح زیر است:

مهاباد و ارومیه از استان آذربایجان غربی، شهرری از استان تهران، خورموج و برازجان از استان بوشهر، دزفول و رامهرمز از استان خوزستان، سبزوار از استان خراسان رضوی، خرم‌آباد از استان لرستان، خاش از استان سیستان و بلوچستان، رفسنجان، بم، سیرجان از استان کرمان، اسلام‌آّباد غرب از استان کرمانشاه، شیراز و اوز و صدرا از استان فارس، بابل از استان مازندران، ابرکوه و یزد از استان یزد.

فراخوان پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در ابتدای شهریور ماه ۱۳۹۷ از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب ایران اعلام شد. استقبال گسترده شهر‌های کشور از این برنامه باعث شد دو مرحله مهلت ارسال آثار به این برنامه تمدید شود. در برگزاری پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران سازمان‌ها و نهاد‌های زیر همکاری و مشارکت دارند: کمیسیون ملی یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد وکتابخانه‌ ملی جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی، خانه کتاب کشور، انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اتحادیه‌ ناشران و کتاب‌فروشان، شبکه‌ شهر‌های دوستدار کتاب.

برگزاری اختتامیه کنگره سراسری شعر فاطمی هجده سال نوری

آیین پایانی ششمین کنگره سراسری شعر فاطمی با عنوان هجده سال نوری، بخش شعر فارسی، جمعه بیست و ششم بهمن ماه ۱۳۹۷ در منطقه هجده تهران برگزار خواهد شد.

در این مراسم که با حضور چهره‌های فرهنگی و ادبی همراه خواهد بود؛ شاعران منتخب کشور، اشعار فارسی خود را به پیشگاه آسمانی زهرای مرضیه سلام الله علیها تقدیم خواهند کرد و در پایان از نفرات برگزیده با اعطای جایزه نقدی، لوح تقدیر و تندیس کنگره تقدیر به عمل خواهد آمد.

سید رضا جعفری، سید حمیدرضا برقعی، محمود حبیبی کسبی و حمیدرضا شکارسری به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور خواهند داشت و در پایان مدیحه سرایی جناب آقای حامد خمسه حسن ختام این جلسه معنوی خواهد بود.

آیین پایانی بخش شعر فارسی ششمین کنگره سراسری شعر فاطمی، جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شهید مختار سلیمانی برگزار می‌ شود و حضور در این مراسم برای عموم علاقمندان آزاد است.

«روباه و ستاره» به ایران رسید

کتاب «روباه و ستاره» که حق انتشار آن از کتاب‌های پنگوئن انگلستان خریداری شده است، با ترجمه‌ شهناز صاعلی به دست مخاطبان ایرانی خواهد رسید.

این کتاب تخیلی در واقع نوعی داستان برانگیزاننده است‌. «روباه و ستاره» به کودک می‌آموزد اگر تلاش کند به خواسته‌های دور از تصور هم خواهد رسید. اگرچه این داستان برای کودکان منتشر خواهد شد اما مخاطبان آن والدین نیز خواهند بود.

کورالی بیک‌فورد اسمیت نویسنده این کتاب، داستان روباهی تنها را نقل می‌کند که تنها دوست او یک ستاره است. اما یک شب دیگر خبری از ستاره نیست و روباه به جست‌وجوی دوست خود می‌رود تا این‌که بالاخره از فضای زندگی خود دور می‌شود.

تصویرگر از رنگ‌های محدودی در خلق اثر استفاده کرده و از صور خیال در آن بهره برده است. بی‌تردید تصویرگری کتاب هم بسیار زیبا، خیال‌انگیز و شاید بتوان گفت مکمل داستان است. تصویرگر به‌ خوبی داستان را حس و بازنمایی کرده است و کتابی خلق شده است که خواندنش لذتی به‌یاد ماندنی همراه دارد.

این کتاب با نام اصلی The Fox & the Star از ناشر انگلیسی آن یعنی کتاب‌های پنگوئن خریداری شده است و به زودی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.