بیانیه وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، عربستان و امارات علیه ایران و انصارالله یمن

وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، عربستان و امارات شب گذشته در نشستی در شهر «ورشو» با طرح ادعایی بی‌اساس، ایران را عامل ایجاد بی‌ثباتی در یمن معرفی کردند.

بیانیه وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، عربستان و امارات علیه ایران و انصارالله یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی دولت انگلیس، ­وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، عربستان و امارات در بیانیه‌ای که پس از نشست چهار جانبه آن‌ها در شهر «ورشو» لهستان منتشر شد، از لزوم برقراری «صلح» در یمن صحبت کرده‌ و در عین حال بار دیگر به اتهام‌زنی به ایران در خصوص تامین تسلیحاتی انصارالله یمن پرداختند.

وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، عربستان و امارات شب گذشته در ورشو نشستی برگزار کردند تا درباره وضعیت جنگ یمن گفتگو کنند.

در این نشست نقش ایران در جنگ یمن مورد بررسی قرار گرفت. این گروه چهار جانبه مدعی شد تهران سبب بی‌ثباتی در یمن شده است زیرا کمک‌های مالی غیرقانونی در اختیار نیروهای انصارالله قرار می‌دهد. همچنین در ادامه این ادعاها مطرح شد که موشک‌های بالستیک و سلاح‌های پیشرفته ایرانی در مناطق گسترده‌ای از یمن مورد استفاده نیروهای انصارالله قرار می‌گیرند.

در همین راستا، وزرای این چهار کشور مدعی شدند ارسال سلاح‌های پیشرفته از سوی ایران به یمن سبب نقض توافق‌نامه سازمان ملل شده است. به همین دلیل حمله پهپادی نیروهای انصارالله در ماه ژانویه را به شدت محکوم کردند.

سه کشور آمریکا، انگلیس و امارات از عربستان و نگرانی‌های آن درباره امنیت ملی در برابر حملات نیروهای انصارالله پشتیبانی کامل کردند. 

این گروه چهار جانبه از طرف‌های درگیر در یمن به ویژه نیروهای انصارالله خواست امنیت افرادی را که مامور هستند تحت برنامه «ماموریت سازمان ملل برای حمایت از توافق حدیده (UNMHA)» کار کنند، تامین کند. آنها از طرف‌های یمنی خواستند تلاش‌های خود را برای اجرای توافق‌نامه (صلح) و تبادل اسرا بیشتر کنند.

این بحث‌ها در حالی مطرح می‌شود که درگیری‌ها در یمن از سپتامبر سال ۲۰۱۴ آغاز شده است و با حملات هوایی نیرو‌های مورد حمایت عربستان سعودی و آمریکا در سال ۲۰۱۵ شدت یافت. در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، گفتگو‌های صلح میان جنبش انصارالله و دولت مستعفی و دست‌نشانده سعودی‌ها در یمن به سرکردگی عبدربه منصور هادی (که از این کشور گریخته)، در شهر استکهلم سوئد و با نظارت سازمان ملل متحد برگزار شد. دو طرف در این گفتگو‌ها درباره موضوعاتی از قبیل تبادل اسرا، اقدامات اطمینان بخش و مسائل حقوق بشر مذاکره کردند.

ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی عربستان سعودی از ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی، در حال بمباران بخش‌های مختلف یمن، به ویژه مناطق مسکونی بوده است. بر اثر حملات ائتلاف سعودی که از حمایت کامل نظامی و تسلیحاتی کشور‌های غربی به ویژه آمریکا برخوردار است، تاکنون هزاران غیرنظامی یمنی کشته و زخمی و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده اند. همچنین، محاصره همه جانبه یمن توسط ائتلاف سعودی مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور جنگ زده شده است. جنگ و محاصره یمن باعث شده است چندین میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه حاد رنج ببرند. تاکنون بسیاری از کودکان یمنی جان خود را بر اثر ابتلا به وبا و گرسنگی شدید از دست داده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، آمریکا ، عربستان ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار