رئیس اتاق اصناف مشهد:

اصناف ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهند

نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره نوروز ۹۸ از ۱۰ تا ۱۷ اسفند ماه ۹۷ در مشهد برگزار می‌شود.

اصناف ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهندبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمود بنانژادمشهدی رئیس اتاق اصناف مشهد  در جمع خبرنگاران از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره نوروز ۹۸ از دهم تا هفدهم اسفند ماه ۹۷ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد خبر داد و گفت: طرح‌های ویژه نظارتی روز‌های پایانی سال ۹۷ و ایام نوروز ۹۸ از یکم اسفند ماه امسال تا پانزدهم فرودین ماه سال آینده توسط حوزه نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: اصناف ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهند و هم‌اکنون ۳ میلیون واحد صنفی در سطح کشور و ۱۲۰ هزار واحد صنفی در سطح استان مشغول فعالیت هستند و به جرات می‌توان گفت که اصناف در حوزه‌های اشتغال، گردش مالی، کالایی و به‌ویژه تولید ناخالص ملی نقشی موثر و کلیدی دارند.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: ما در تلاش هستیم تا جایگاه اصناف حقیقی را پیدا و تقویت کرده و نسبت به معرفی ظرفیت‌های صنفی اقدام کنیم تا بتوانیم در مسیر رشد و توسعه حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌خوبی حرکت کنیم.

بنانژاد با بیان اینکه در سطح کشور ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی در حوزه تولید، صنایع خرد و کوچک و تا حدی متوسط فعالیت دارند، افزود: مقرون به‌صرفه بودن این واحد‌ها از نظر مدیریتی و هزینه‌ای، نیاز به سرمایه اندک در راه‌اندازی، کار با تعداد کارگران اندک (کمتر از ۵۰ نفر) و حتی تغییر کاربری آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر، از مهمترین ویژگی‌های این واحد‌های صنفی تولیدی بوده است و ما معتقدیم چنانچه این کارگاه‌های تولیدی تقویت شده و نسبت واحد‌های صنفی تولیدی به واحد‌های صنفی توزیعی در سطح اصناف افزایش یابد، قطعاً آن‌ها در حوزه اشتغال و تولید ناخالص ملی هم‌افزایی بیشتری خواهند داشت.

وی تصریح کرد: واحد‌های صنفی خدماتی و خدمات فنی در حوزه‌های تنظیم بازار و توزیع کالا به صورت شبکه‌ای در سطح جامعه نقش بسزایی داشته است، همانطور که در چند ماه اخیر در بخش توزیع کالا‌های تنظیم بازار در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا کوچک شاهد این امر بودیم.

رئیس اتاق اصناف مشهد در رابطه با تنظیم بازار توزیع گوشت منجمد، گفت: ۱۵۲ تن گوشت منجمد در ۹۸ واحد صنفی منتخب که مورد اعتماد و وثوق افراد محله بودند، از ۲۵ مهر ماه تا ۲۳ دی ماه ۹۷ توزیع شد، همچنین ۲۷۵ تن مرغ منجمد در ۱۲۰ واحد صنفی سطح شهر از ۲۸ آذر ماه تا ۱۸ دی ماه امسال توزیع شد؛ همچنین مرغ گرم مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان با قیمت ۹۸۰۰ تومان از ۱۹ دی ماه تا ۱۵ بهمن ماه ۹۷ هر روز به میزان ۳۰ تن در فروشگاه‌های منتخب برای مصرف عموم در سطح شهر عرضه شد و برای انجام نظارت‌های دقیق بر این واحد‌های صنفی از تمام ظرفیت‌های حوزه نظارت و بازرسی اصناف استان استفاده کردیم.
 
بنانژاد افزود: در ایام پایانی سال ۹۷ حوزه نظارت و بازرسی اصناف ۲ طرح مجاوران و زائران را اجرا می‌کند که بخش مجاروان مربوط به خرید‌های پایان سال همشهریان در زمینه پوشاک، کیف و کفش، شکلات و آجیل و ... بوده و این طرح از یکم تا بیست‌وپنجم اسفند اجرا خواهد شد؛ همچنین طرح زائران نیز از بیست‌وپنجم اسفند ماه ۹۷ تا پانزدهم فروردین ماه ۹۸ اجرا می‌شود و در این طرح همچون سال‌های گذشته بازرسان ملبس به کاور بازرسی با انجام گشت‌های مشترک در حوزه طرح توزیع فرم‌های نظارتی و ارشادی، کالا‌های اساسی و خدماتی، نصب برچسب قیمت و ... به پایش بازار می‌پردازند.
 
وی با اشاره به صدور نشدن پروانه کسب برای واحد‌های صنفی نانوایی، تصریح کرد: بر اساس آخرین دستورالعمل ارسالی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دلیل اشباع شهر از نانوایی و عدم رعایت حدود صنفی مجوز نانوایی صادر نخواهد شد، مگر در شهرک‌هایی که نانوایی وجود نداشته باشد و یا نانوایی ناگزیر به تغییر مکان باشد، بنابراین افرادی که قصد راه‌اندازی نانوایی دارند از سرمایه‌گذاری در این صنف خودداری نمایند.

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۳هزار مورد بازرسی توسط بازرسان حوزه نظارت و بازرسی اصناف مشهد انجام شده است، گفت: در این مدت ۱۴ هزار و ۷۸۵ فقره فرم تخلف صادر گردید که ارزش ریالی پرونده‌های متشکله ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است؛ همچنین تعداد ۲۸۴۷ مورد شکایات حضوری، ۱۴۷۲ مورد جلب رضایت، ۱۶۲۳ مورد رسیدگی به شکایات ستاد خبری و گزارشات مردمی و ۱۸ هزار و ۹۸۴ مورد فرم تخلف صادرشده به جهت گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صورتحساب، تقلب و ... داشته‌ایم.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره نوروز ۹۸ در مشهد برگزار می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.