در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بیانیه رهبری باعث شد درک درستی از مختصات واقعی کشور پیدا کنیم/ انقلاب را باید با دشمنان آن شناخت

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بیانیه راهبردی رهبر انقلاب، افق پیش روی انقلاب برگزار شد.

بیانیه رهبر باعث شد درک درستی از مختصات واقعی کشور پیدا کنیمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب پنج شنبه (۲۵بهمن) با موضوع بیانیه راهبردی رهبری، افق پیش روی انقلاب از شبکه دو سیما پخش شد.

در ابتدای برنامه محمد مجید فولادگر سرپرست پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی اظهار کرد: ما اکنون در یک جنگ و تقابل شناختی قرار داریم و در حقیقت دیدگاه‌های مختلفی چشم انداز‌های کشور را روایت می‌کند.

وی افزود: به عنوان مثال کارآمدی نظام به صورت واقعی در یک ترازی قرار دارد و نیرو‌های مخرب این شاخصه را به سطح پایین تری نزول می‌دهند در نتیجه شناخت افول پیدا کرده است.

فولادگر تصریح کرد: به عنوان مثال فرض کنیم که سطحی از فساد و بی عدالتی در کشور وجود دارد و رهبر انقلاب در بیانیه اخیر نیز فرموده اند، اما در واقع ادراک مردم نسبت به عدالت بحرانی‌تر از واقعیت است که به آن فاصله شناختی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: اساسا این بیانیه یک روایت واقع بینانه و مستند از مسیری که انقلاب طی کرده است به عنوان مثال آمریکا برعکس این مسیر را طی می‌کند و نوع شناخت و ادراک نسبت به خود را بالاتر از واقعیت می‌داند در حالی که این کشور در ۷۰ سال گذشته دچار افول شده است.

فولادگر بیان کرد: آمریکا در ۷۰ سال گذشته ۴۸ درصد اقتصاد جهان را تحت سیطره خود داشت در حالی که اکنون ۲۴ درصد را در اختیار دارد.

رییس پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی گفت: به صورت کلی گام اول بیانیه رهبر انقلاب این است که ما را در این جنگ شناختی همراهی و کمک می‌کند که درک درستی از مختصات واقعی ایران پیدا کنیم.

وی ادامه داد:اساسا روایت‌گری ما از وضعیتی که در آن قرار داریم تعیین کننده آن شرایط نیز هست، به عنوان مثال ما در حوزه پزشکی دارای مرجعیت علمی هستیم لذا اگر خود نتوانیم خودمان را درست روایت کنیم این مرجعیت محقق نمی‌شود.

فولادگر بیان کرد: نظام مرتبه‌ای از کارآمدی را دارا است، اما وقتی روایتگران خارجی آن را روایت می‌کنند آن را به سطح پایین تری نزول می دهند در حالی که کارآمدی نظام در سطح بالایی قرار دارد.

در ادامه برنامه سید حسین شهرستانی رئیس اندیشکده هنگامه خرد اظهار کرد: حضور میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن در چهل سالگی انقلاب، بیانیه و منشور رهبر انقلاب و حادثه کور تروریستی دیروز که منجر به شهادت پاسداران این سرزمین شد نشان می دهد که ما با اراده یک ملت انقلابی که پای ارزش‌های خود ایستاده مواجهیم.

وی افزود: در عقلانیت سیاسی و خرد جمعی متبلور در بیانیه رهبری و حضور مردم یک حرکت کور تروریستی و یک دشمنی از سر ناچاری صورت می گیرد.

شهرستانی بیان کرد: انقلاب را باید با دشمنان آن شناخت و بخشی از منطق بیانیه رهبری نیز در این زمینه است.

وی با اشاره به نظریه نظام انقلابی گفت: این عقلانیت توانسته بین حوزه‌های مختلف تجمیع شود و انقلاب اسلامی و کارنامه آن نمونه این ماجرا است و در صحنه واقعی کامیابی‌های فراوانی نصیب ملت و نظام جمهوری اسلامی شده است.

رییس اندیشکده هنگامه خرد بیان کرد: این نظریه تجمیعی میان معنویت و سیاست است پیش از انقلاب جامعه به سمت سکولار شدن حرکت می کرد و طبق نظر بزرگان علم جامعه شناسی انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را تغییر داد که البته این یک ادعا نبوده و طی ۴۰ سال ثابت شده است.

وی ادامه داد: پر بسامد‌ترین واژه در متن این بیانیه "ایران" است و جمهوری و انقلاب اسلامی بزرگترین خدمت را به منافع ملی و فرهنگ ایران کرد و رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود اشاره کردند؛ کسانی که شعار ملیت و ملی گرایی سر می دهند پاسداران منافع ملی نبودند و در واقع ملی گرایی واقعی، ملی گرایی انقلابیون و انقلاب اسلامی بود به این معنا که انقلاب از مرزها، استقلال صیانت و دولت ملی را در ایران تاسیس کرد.

شهرستانی افزود: انقلاب اسلامی در افق‌هایی فراتر از انقلاب اسلامی به فعالیت پرداخته و این امر نه تنها ضد منافع ملی نبود بلکه آن را تامین هم کرد، چرا که فرهنگ ایرانی، فرهنگی نیست که در این مرز‌های جغرافیایی محصور بماند.

فولادگر با اشاره به تاکید ویژه رهبر انقلاب در بیانیه اخیر ایشان به موضوع جوانان ادامه داد: ما اکنون در حال ورود به یک قرن جدید هستیم و جهان غرب برای ورود به قرن ۲۱ به تولید مفاهیم فراوانی پرداخت و ما نیز در آستانه ورود به قرن پانزدهم قرار داریم و قبل تر نیز رهبر معظم انقلاب درباره الگوی ایرانی_اسلامی پیشرفت صحبت فرموده بودند و بیانیه اخیر ایشان درباره همین افق بلند و چشم انداز مطلوب سخن می گوید.

وی افزود: رهبر انقلاب با انتشار این بیانیه به ترسیم قله پیشرفت پرداخته اند و اگر ملتی می خواهد قدم بلندی برداشته و به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کند باید قله در ذهن مردم و مسئولان تبیین شود.

سرپرست پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی افزود:این بیانیه یک گام هوشمندانه و خلاقانه به سمت ترسیم قله است و ما شاهد تقابل وسیعی در زمینه اراده‌ها هستیم و اساسا موفقیت از آن ملتی است که اراده بالاتری داشته و البته بازیگران این عرصه جوانان هستند.

شهرستانی گفت: این بیانیه نقطه پیوند گذشته و آینده بوده و عقلانیت سیاسی که در پس خرد انقلاب این ارتباط را برقرار می کند.

وی افزود:ملتی که خود آگاهی تاریخی نداشته باشد و خاطره مشترک خود را به دست فراموشی بسپارد، آینده‌ای نیز نخواهد داشت و اگر ما بینش تاریخی که در بیانیه رهبر انقلاب به آن اشاره شده را فراموش کنیم حتی نمی توانیم به تقلید از غرب بپردازیم.

فولادگر سرپرست پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۰ اندیشکده فعال در کشور داریم ادامه داد: ما دانش تجربی را بازنشست کرده ایم این در حالی است که باید نسل سوم در کنار نسل اول و دوم باشند لذا چرخش نسلی در کشور باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه اندیشکده فعال به نظام تصمیم سازی کشور کمک می‌کنند، افزود: بسیاری از جوانان درباره مسائل روز جامعه به طور شبانه روزی پژوهش می‌کنند و راهکار ارائه می‌دهند، نباید دانش و تجربه نسل نخست انقلاب اسلامی را بازنشسته کنیم و نسل دوم و سوم باید در کنار تجربه نسل اول انقلاب وارد عرصه مدیریتی کشور شوند.

فولادگر افزود: بهره وری یکی از ظرفیت‌های مغفول در روند پیشرفت کشور است و این موضوع باید مطالبه عمومی شود.

شهرستانی رئیس اندیشکده هنگامه خرد در ادامه برنامه با اشاره به اینکه انقلاب را باید با دشمنان آن شناخت، افزود: با اراده یک ملت انقلابی که پای ارزش‌های خود ایستاده‌اند مواجهیم، جمهوری اسلامی ایران توانست بین سطح کنشگری ملی، منطقه‌ای و جهانی تعادل ایجاد و گفتار سیاسی را خلق کند.

وی با بیان اینکه گفتار سیاسی ما به مفهوم وحدت در سطح منطقه است و در سطح جهانی مفهوم استکبار و استکبار ستیزی را دارد، خاطرنشان کرد: ما نتوانستیم در واقع سبک هنری خاص خودمان را عرضه کنیم، هنر نباید به تبلیغات صرف تقلیل پیدا کند.

رئیس اندیشکده هنگامه خرد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به یک ایده منحصر به فردی برای برقراری نسبت بین مردم و حاکمیت تبدیل شده است، اظهار کرد: عقلانیت سیاسی برای برقراری ثبات، پویایی و حاکمیت کشور وجود دارد، اگر فساد و مشکل اقتصادی داریم به دلیل رعایت نکردن چارچوب‌ها است.

شهرستانی با بیان اینکه خودآگاهی و امید به آینده پیش رو دوبالی است که پویایی و نشاط اجتماعی را به ارمغان می‌آورد، افزود: نباید خوشبینی کاذب نسبت به آینده داشته باشیم، ما سهم اساسی در نوشتن تاریخ جهان داریم لذا ظرفیت‌های جدی برای امیدواری به آینده وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آرمانگرایی کارکرد عینی در پیشرفت کشور دارد، افزود: آرمان گرایی در مقابل واقع گرایی نیست لذا آرمان‌ها باید به یک رویای محسوس و ملموس تبدیل شود و مفاهیم کلی و انتزاعی به یک رویا نزول پیدا کند، آرمان باید تصویر شوق انگیز و دلپذیری برای عموم نسل‌ها ایجاد کند لذا یکی از واسطه‌های مهمی که این تصویر را خلق می‌کند هنر است.

شهرستانی با اشاره به اینکه هنر، آرمان را تبدیل به تصویری خیال انگیز، محسوس و ملموس می‌کند، گفت: انقلابی‌گری مقابل عقلانیت نیست، بزرگترین مصلحت خود آرمان است، در این سال‌ها انقلاب دچار بحران و معضل شده است و این مسئله به سبب رعایت نکردن چارچوب‌ها و اصول است. باید با سبک‌های هنری، انقلاب اسلامی را عرضه کنیم البته در برخی حوزه‌ها مانند ادبیات این اتفاق افتاده است، هنر، افق آینده را مشخص و تمدن، آرمان‌های خود را در قالب هنر معرفی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هنر فقط تبلیغات نیست بلکه باید جنبش هنری در همه عرصه‌ها ایجاد شود، گفت: عمل به اصول انقلاب می‌تواند کاستی‌ها و نقایص را رفع کند، لذا دستگاه‌های مختلف کشور نباید با بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی برخورد تشریفاتی کنند؛ این بیانیه همه ملت ایران را مخاطب قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار