یادداشت/ سلمان محمدی

حقوقدانِ دولتی!

پژوهشگر حقوق اساسی نوشت: آقای گرجی مدتی است سِمتی مبهم در معاونت حقوقی رئیس‌جمهور گرفته است و مرتباً علیه نهاد‌های قانونی کشور اظهارنظر‌های عجیب می‌کند.

حقوقدانِ دولتی!به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سلمان محمدی پژوهشگر حقوق اساسی در یادداشتی با عنوان «حقوقدانِ دولتی!» نوشت: آقای علی‌اکبر گرجی مدتی است سِمتی مبهم در معاونت حقوقی رئیس‌جمهور به نام «پیگیری اجرای قانون اساسی» گرفته است و مرتباً علیه نهاد‌های قانونی کشور اظهارنظر‌های عجیب می‌کند. تاختن به شورای نگهبان که یکی از ارکان اصلی قانون اساسی کشور است از هرکسی عجیب است، از یک حقوقدان عجیب‌تر! اگر آقای گرجی حیثیت علمی‌­شان در اظهارنظر‌های سیاسی برای­شان مهم نیست اشکالی ندارد، اما اگر در جایگاهی دولتی قرار گرفته‌­اند نمی‌­توانند نقش یک اپوزیسیون را بازی کنند.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

روزنامه همدلی چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷، در یادداشتی با عنوان «دعوت به مناظره برای همه‌پرسی» به نقل قولی از آقای دکتر علی‌اکبر گرجی استاد دانشگاه شهید بهشتی (ره) پرداخته است. با وجود آنکه کل صحبت آقای دکتر گرجی ذکر نشده است، اما بر اساس آنچه که روزنامه به صورت نقل قول مستقیم از فرمایشات ایشان ذکر کرده است نکات ذیل قابل توجه و تأمل است:

۱- به عنوان این خبر که هم در صفحه نخست روزنامه و هم در صفحه دوم آن آورده شده است، اشکالات جدی وارد است. در عنوان ذکر شده دعوت «دبیر شورای نگهبان» به «مناظره» برای همه‌پرسی محل اشکال به نظر می‌رسند. چرا که، در سخنان نقل‌شده، نه دعوت دبیر شورای نگهبان وجود دارد و نه دعوت به مناظره برای همه‌پرسی قابل مشاهده است. توضیح آنکه اولاً روی سخن دکتر گرجی، ظاهراً با سخنگوی شورای نگهبان (دکتر کدخدایی) بوده است، نه دبیر شورای نگهبان (آیت‌الله جنتی)؛ ثانیاً دعوت ایشان هم دعوت به مناظره نبوده؛ بلکه پیشنهادی به سخنگوی شورای نگهبان برای تبیین دیدگاه‌های خود در یک محفل علمی حقوقدانان دعوت به حضور در همایش «برای یک قانون اساسی شایسته‌تر» بوده است؛ بنابراین نه مخاطب سخن، دبیر شورای نگهبان بوده و نه دعوتی که صورت گرفته، دعوت به مناظره بوده است؛ از این جهت شایسته است آن روزنامه در انتخاب عنوان برای مطالب خود دقت بیشتری به عمل آورد.

۲- نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه در بخشی از مطلب منتشر شده آقای دکتر گرجی گفته‌اند: «قانون اساسی ظرفیت‌های خوبی برای اصلاح و دموکراتیزه شدن دارد؛ اما جزم‌اندیشان موانع سیاسی، فقهی و حقوقی و حتی توهمی غیرقابل عبوری در برابر این امر قرار داده‌اند.» و پیرو این فرموده‌اند: «دوست عزیز، جناب آقای دکتر کدخدایی، سخنگوی قرائت رسمی از قانون اساسی را دعوت می‌کنم تا با حضور در همایش «برای یک قانون اساسی شایسته‌تر» دیدگاه‌های خود را در محفل علمی حقوقدانان تبیین نمایند.» در خصوص این دعوت هر چند مشخصاً معلوم نیست که آیا مقصود ایشان تبیین دیدگاه‌های علمی آقای دکتر کدخدایی به مثابه یک حقوقدان بوده است یا تبیین دیدگاه‌های رسمی شورای نگهبان؛ اما با توجه به استفاده ایشان از عنوان سخنگوی شورای نگهبان برای دکتر کدخدایی و با در نظر گرفتن مجموع مطالب ایشان، اینگونه متبادر می‌شود که شورای نگهبان یکی از موانع برگزاری رفراندوم در ایران می‌باشد. در پاسخ به طرح این شبهه تأکید بر این نکته لازم است که مگر شورای نگهبان مرجع رسیدگی به موضوع بازنگری قانون اساسی است که با جزم‌اندیشی مانع از این امر شده است و در حال حاضر باید سخنگوی شورا را دعوت به تبیین دیدگاه‌هایش در این زمینه کرد؟ ظاهراً ایشان به این نکته توجه و دقت نداشته‌اند که ترتیبات بازنگری در قانون اساسی در اصل ۱۷۷ قانون اساسی به تفصیل مشخص شده است و اتفاقاً شورای نگهبان هیچ مدخلیتی در شروع و خاتمه آن ندارد؛ بنابراین مناسب است که جناب آقای دکتر گرجی اولاً تبیین بفرمایند که مقصودشان از جزم‌اندیشی‌ای که راه را بر اصلاح قانون اساسی بسته چیست؟؛ ثانیاً آیا مشکل امروز کشور از قانون اساسی است یا از عدم عمل به آن و استفاده از ظرفیت‌های معطل‌مانده آن؟

۳- آقای گرجی اخیراً یک سمت دولتی گرفته است و متناسب با اقتضای این مسئولیت اظهارنظر‌های متنقاضی می‌­کند که با سوابق علمی ایشان و محتوای برخی آثار گذشته شان در تضاد است! ایشان مدتی است سِمتی مبهم در معاونت حقوقی رئیس‌جمهور به نام «پیگیری اجرای قانون اساسی» گرفته است و مرتباً علیه نهاد‌های قانونی کشور اظهارنظر‌های عجیب می‌کند. تاختن به شورای نگهبان که یکی از ارکان اصلی قانون اساسی کشور است از هرکسی عجیب است، از یک حقوقدان عجیب‌تر! اگر آقای گرجی حیثیت علمی‌­شان در اظهارنظر‌های سیاسی برای­شان مهم نیست اشکالی ندارد، اما اگر در جایگاهی دولتی قرار گرفته‌­اند نمی‌­توانند نقش یک اپوزیسیون را بازی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا و ترامپ وعده های دروغش در برجام و FATF پالرمو CFT
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۴:۱۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
محسن نصیر...
۰۳:۰۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
اگر بین ایران و امریکا جنگی دربگیرد یعنی جنگ جهانی سوم،یعنی خودکشی امریکا،این جنگ برنده ندارد ولی بازنده دارد و ان دولت امریکای جنایتکار و تروریست پرور گاوچران هست،حکومت امریکا بویی از انسانیت نبرده است انها شعار انسانیت و ازادی می دهند ولی در عمل تروریست پرورش می دهند و اعراب را می اندازند در منطقه به جان هم و به جان ایران و این یعنی برادرکشی اعراب،ای اعراب بدانید که همه ما چه عرب و عجم و چه هر ملیتی خدای یکسانی داریم و یک پیامبر و رسول خدا به نام محمد"ص" و چهارده امام معصومی که انها درحقیقت نوادگان پیامبر اکرم هستند.امیدوارم امریکا خودکشی نکند قطعا در امریکا عاقلانی هستند که جلوی خودکشی برخی از این مسئولین فاقد عقل استدلالی را بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
مشکل امریکا اینه که از داخل تلویزیون، یک مشت بچه قرطی امریکایی رو در ایران مشاهده می کنه و فکر می کنه ملت ایران اینها هستند! فکر میکنه ملت ایران همون بچه قرطی هایی هستند که در خانه شان ماهواره دارند و معمولا در شهرهای بزرگ زندگی می کنند! در فتنه 88 هم به این دلیل بود که برخی قرطی ها فکر کرده بودند که کل ملت ایران مثل خودشان هستند! بخاطر همین گفتند که در رای ها تقلب شده! غافل از اینکه ملت ایران فقط در شهرهای بزرگ ساکن نیستند، و تعدادشان هم بشدت زیاد است. هرچند اینقدر ایمانشان قدرتمند است که حتی تعداد کمی از آنها کار تعداد زیادی از امریکایی های تا دندان مسلح را هم خواهند ساخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
اون موقع كه همه دنيا طرف اونا بود نتونست غلطي بكنه چه برسه به الان كه حتي اروپاييام باهاش مخالفن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
علی برکه الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
حالا کیه که به یقین نرسیده که این توان موشکی چقدر برای ما امنیت راست.
اروپا و آمریکا غلط اضافی میکنند به ایران چپ نگاه کنند ،چه دلیلی داره که بخواهند به کشور ما حمله کنند اگر بنا به حمله باشه ما طلبکار آنهاییم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
ما با کسی سر جنگ نداریم مردم دارند به سمت قحطی میرن یه فکری بکنید اگرازخدا می ترسید
Iran (Islamic Republic of)
علی طاهری
۱۸:۱۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
مرگبر‌آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
همینطورره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
درود بر ظریف
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
فقط وفقط باجنگ تمام کارهاروبه راه میشودفقط جنگ هرکه شروع کندبرنده خواهدبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
شما که زمانی می گفتی آمریکا با یک بمب همه تسلیحات دفاعی ایران را نابود میکند.
پس چرا با دروغ برجام را به ایران و مردم تحمیل کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
جنگ خسارت بار وخانمانسوز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
سلام آقای دولت تدبیر و امید.چه خبر از گرانی
Germany
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
جنگ آمریکا با ایران یعنی پایان سلطه آمریکا بر جهان
جنگی که در آن کل دنیا ضرر خواهد کرد.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
گمان نمی کنیم.
آخرین اخبار