دردسر‌های انگلیس برای بازگشت داعشی‌ها به کشورشان

نابودی گروه تروریستی داعش و عزم اتباع اروپایی آن برای بازگشت به وطن شان به کابوسی برای نیرو‌های پلیس و امنیتی انگلیس شده و شهروندان را نیز نگران کرده است.

دردسر‌های انگلیس برای بازگشت داعشی‌ها به کشورشانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، درخواست بازگشت یک زن انگلیسی عضو داعش برای وضع حمل در این کشور به موضوع روز رسانه‌ها در انگلیس مبدل شده و بار دیگر نام داعش را بر سر زبان‌ها انداخته است.

نابودی گروه تروریستی داعش و عزم اتباع اروپایی آن برای بازگشت به وطن شان به کابوسی برای نیرو‌های پلیس و امنیتی انگلیس و سوژه‌ای مهم برای رسانه‌ها در این کشور مبدل شده و شهروندان را نیز نگران کرده است.

۳ دختر لندنی با کمتر از ۱۶ سال سن از جمله ده‌ها انگلیسی بودند که ۴ سال پیش برای پیوستن به داعش فرودگاه گتویک لندن را به مقصد سوریه ترک کردند.

آن زمان که داعش شهر‌های سوریه و عراق را یکی پس از دیگری تصرف و ویران می‌کرد و رسانه‌های غربی نیز خبر پیروزی‌های آن‌ها را منتشر می‌کردند واکنش‌ها به بازگشت اتباع انگلیسی به گونه‌ای بود که آنان هنگام بازگشت احساس نگرانی نکنند.

رسانه‌ها در انگلیس به نقل از اظهارات آن زمان «مارک راولی»، فرمانده ارشد پلیس انگلیس نوشتند دخترانی که به داعش پیوستند هیچ نگرانی برای بازگشت نباید داشته باشند و اگر برگردند نباید بترسند که مانند یک تروریست با آنان رفتار شود.

«شمیمه بیگم»، یکی از ۳ دختر انگلیسی است که از محله‌ای در شرق لندن خود را به صفوف داعش رساند و با یک داعشی هلندی ازدواج کرد که حاصل ان دو فرزند بود که به علت سوء تغذیه و بیماری جان باختند.

اکنون این دختر ۱۹ ساله برای بدنیا آوردن فرزند سومش از اردوگاهی در شمال سوریه که حدود ۳۶ هزار خانوار از جمله داعشی‌ها در آن به سر می‌برند پیغام داده که می‌خواهد سومین فرزندش را در لندن بدنیا آورد، اما حالا واکنش‌ها به بازگشت او ۱۸۰ درجه با زمان پیوستن تغییر کرده است.

رسانه‌ها در انگلیس به نقل از «پیتر فهی»، فرمانده پیشین پلیس منچستر اعلام کردند این ساده لوحانه است که فکر کند می‌تواند برگردد و فرزند خود را در اینجا بدنیا آورد و زندگی عادی داشته باشد، موضعی که ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس نیز بر آن تاکید کرد.

برخی صاحب نظران، اتباع انگلیسی پیوسته به داعش را محصول میدان دادن به گروه‌های تکفیری و افراطی در کشور‌های اروپایی از جمله انگلیسی می‌دانند که آزادانه در پایتخت این کشور و دیگر شهر‌های آن فعال بودند و رسانه‌ها نیز در اختیارشان بود.

در این باره «تام تاگندات»، عضو کمیته مشترک امنیتی انگلیس گفت: «پدر دختری که به داعش پیوست یک فعال در گروه افراطی «المهاجرون» بود که فعالیت آن ممنوع شده است، او مشوق دخترش بود.»

منابع انگلیسی اعلام کردند دست کم ۹۰۰ انگلیسی به داعش پیوستند که تاکنون ۱۸۰ نفرشان کشته شدند، برخی بازگشته اند و سرنوشت حدود ۳۶۰ نفرشان نامعلوم است.

بنا بر اعلام نهاد‌های امنیتی بیش از ۸ هزار نفر از اتباع اروپایی در سال‌های گذشته به صفوف داعش پیوستند که برخی از آنان پس از شکست این گروهک تروریستی در عراق و سوریه به کشور‌های خود بازگشتند، بازگشتی که نگرانی مردم این کشور‌ها را برانگیخته است.

همزمان برخی منابع از وجود حدود ۳۰ هزار نفر از افراد افراطی در اروپا خبر داده اند و آنرا آژیر خطری برای این کشور‌ها توصیف می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
چاه کن ته چاهه
آخرین اخبار