ایرباس برای حل ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان دست به دامن آلمانی‌ها شد

یک مقام ارشد شرکت هواپیمایی ایرباس اعلام کرد توقف فروش تسليحات آلمان به عربستان مشکلات جدی ايجاد کرده است.

ایرباس برای حل ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان دست به دامن آلمانی‌ها شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ­به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد شرکت هواپیمایی ایرباس (Airbus) اعلام کرد توقف صادرات آلمان به عربستان سعودی باعث شده است انگلیس نتواند فروش ۴۸ فروند هواپیمای جنگنده "یوروفایتر تایفون" Eurofighter Typhoon را به ریاض تکمیل کند و فروش احتمالی دیگر تسلیحات همچون هواپیما‌های ترابری نظامی "ای ۴۰۰ ام" A۴۰۰M نیز با تاخیر مواجه شده است.

آلمان ماه نوامبر پس از کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، اعلام کرد با صدور مجوز‌های صادراتی برای عربستان مخالفت خواهد کرد.

آلمان رسما قرارداد‌های پیشتر تایید شده را منع نکرده ولی از شرکت‌ها خواسته است فعلا از صادرات به ریاض خودداری کنند.

درک هوک Dirk Hoke، مدیر فضایی و دفاعی ایرباس، در گفتگو با رویترز اعلام کرد بلاتکلیفی درباره این مسئله، اعتبار آلمان را تضعیف کرده است و می‌تواند پروژه‌های دفاعی آتی بین فرانسه و آلمان از جمله طرح یورودرون Eurodrone را تهدید کند.

هوک در این مصاحبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد: "این مشکلی جدی است. ما با محدودیت‌هایی در بسیاری از پروژه‌ها مواجه هستیم".

آلمان کمتر از دو درصد کل واردات تسلیحات عربستان را به خود اختصاص می‌دهد ولی برای قرارداد‌های صادراتی دیگر کشورها، قطعات تولید می‌کند. این مسئله شامل قرارداد پیشنهادی ۱۰ میلیارد پوندی برای خرید ۴۸ جت جنگنده جدید یوروفایتر از انگلیس توسط عربستان سعودی می‌شود.

هوک گفت: این قرارداد اواخر سال گذشته میلادی نهایی شد ولی ماه هاست به علت موضع آلمان، به بن بست برخورده است.

یوروفایتر توسط کنسرسیومی متشکل از چهار کشور - آلمان، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا - ساخته می‌شود.

هوک گفت: توضیح اوضاع جاری برای مشتریان دشوار است زیرا هیچ تحریم رسمی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد مقامات ارشد ایرباس از وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد آلمان خواسته‌اند اجازه دهند قرارداد یوروفایتر اجرایی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار