کشاورزی مازندران روی دور آرامش + فیلم

۶۰ شرکت تولید ادوات و ماشین آلات کشاورزی در مازندران ٨٠ درصد نیاز کشاورزان در مازندران را تامین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روزگار کشاورزی در ایران را وقتی می‌توان پی برد که پای درد دل کشاورزان آن نشست، آن‌هایی که روزگاری خون دل می‌خوردند تا نانی به خانه ببرند و چشم خانواده را با داشته هایشان روشن کنند.

کشاورزی یعنی همیشه خستگی و کار‌های ناتمام

پای حرف‌های یکی از کشاورزان می‌نشینیم، مردی با صورتی آفتاب سوخته، دستان زمخت و زحمت کشیده و صدای پر رنج که یادآور دوران پرمشقت گذشته بود.

عباسپور گفت: کشاورزی در گذشته کار سخت، پر زحمت و گاهی بی نتیجه بود، کار‌ها ناتمام بود و وقتی پدرمان کشت محصولی را آغاز می‌کرد، همه خانواده باید درگیر می‌شدند.

وی افزود: خستگی همیشه در تن و جان کشاورزان بود، وقتی محصول برداشت می شد هم نشانه تمام شدن کار نبود، حالا باید برای جبران کمک دیگران می‌رفتیم و شب‌ها هم تا دیروقت برای جدا کردن غوزه پنبه بیدار می‌ماندیم و برای فروش آماده می‌کردیم.

عباسپور گفت: الان با حمایت دولت از کشاورزان و تاسیس جهاد کشاورزی و ورود ماشین آلات کشاورزی آرامش به زمین داران روی آورده و زندگی برایشان راحت شده، حالا محصولات مکانیزه کاشته می‌شوند و در عرض یکی دو ساعت به خانه حمل می‌شوند، اتفاقی که روزگاری آرزوی همه بود.

خودکفایی ادوات کشاورزی مازندران/ کشاورزی روی دور آرامش

تولید ماشین آلات کشاورزی، صنعت خانوادگی سی و چند ساله

کاظمی مدیرعامل شرکت بادله با بیان اینکه خدمت به مردم کشور از میراث خانوادگی آنهاست، گفت: وقتی پدرم این کار را آغاز کرد، همان موقع از کشور آمریکا دعوتنامه همکاری داشت تا برای همیشه به آنجا برود، اما او تصمیم گرفت بماند تا آنچه آموخته است را برای مردمش به کار ببرد.

وی گفت: بیش از سه دهه از تاسیس این شرکت که با پدر و سه برادرم آغاز کردیم می‌گذرد و  اکنون در این مجموعه بیش از ١٥٠ نیروی فعال اعم از مهندسین و کارگران مشغول به کار هستند.

کاظمی افزود: در حال حاضر در این شرکت بیش از ٢٠٠ نوع مختلف از ادوات و ماشین آلات کشاورزی تولید می‌شود و میانگین تولید نیز ٢٠٠٠ دستگاه است.

وی گفت: ما در چند سال اخیر صادرات به کشور‌های همسایه و و نیز کشور‌های آفریقایی را داشته ایم، اما به دلیل نبود تامین امنیت مالی کافی این صادرات کاهش یافته است و حمایت دولتی نیز در این راه کافی نبود.

کاظمی  افزود: ما با بیش از ٨٠ شرکت اروپایی برای تامین قطعات حساس کار می‌کنیم که با تحریم‌ها اوضاع بسیار سخت شده است، البته علاوه بر تحریم ظالمانه خارجی ها، ما در داخل درگیر خودتحریمی ناجوانمردانه هم هستیم که موجب دلسردی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی شده است که امیدواریم دولت در این راه گامی بردارد.

وی افزود: سعی ما هرساله بر این است که بتوانیم تکنولوژی شرکت را به روز نگه داریم و این امر با تولید محصولات جدید و مفید همراه بوده است، از جمله محلول پاش‌هایی تولید شده که فقط درخت را سمپاشی می‌کنند و از پاشیدن سم در فاصله بین درخت‌ها جلوگیری می‌کند که همین امر موجب کاهش ٨٠ درصدی مصرف سم و نیز آب مصرفی شده است.

کاظمی با بیان اینکه امروزه تکنولوژی در کشاورزی حرف اول را می‌زند و صنعت کشاورزی مدرن شده گفت: دیگر امکان ندارد کشاورز دستگاه‌های مختلف مکانیزاسیون را بخواهد و در اینجا تولید نشود، مکانیزاسیون این رشته پرطرفدار از تمام دنیا به طور کامل رصد شده و دستگاه‌های کاربردی در دسترس  کشاورزان خواهد بود.

خودکفایی ادوات کشاورزی مازندران/ کشاورزی روی دور آرامش

خودکفایی ادوات کشاورزی مازندران/ کشاورزی روی دور آرامش

٦٠شرکت در مازندران و تامین ٨٠ درصد نیاز کشاورزان به ماشین آلات کشاورزی

محمد پور عمران مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: بیش از ٦٠ شرکت در حوزه تولید ماشین آلات و ادوات کشاورزی کوچک و بزرگ فعال هستند و موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی می‌شود.

وی افزود: فلسفه زندگی نسل فعلی کاملا تغییر کرده است و آن‌ها حاضر نیستند کار‌های پرزحمتی که در گذشته انجام میشد را اجرا کنند و این امر موجب رونق مکانیزاسیون در کشاورزی شده است.

محمدپور با بیان اینکه تقریبا تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد، گفت: در باغ‌های مازندران که تولید کننده محصولات دوم اقتصادی استان هستند نیز سمپاشی، چیدن محصول و نیز بسته بندی و نگهداری آن‌ها به صورت مکانیزه و صحیح انجام می‌گیرد.

وی افزود: رتبه مازندران اکنون در تولید محصولاتی مثل خاک ورزها، ریتواتورها، سمپاش‌ها مثال زدنی و درجه یک است که صادرات این تولیدات صنعتی نیز آغاز شده است.

محمدپور گفت: این محصولات هم اکنون در آنسوی آب‌ها و دو کشور‌هایی نظیر ارمنستان، گرجستان، ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان و عراق و کشور‌های مختلف استفاده شده و از آزمون کیفیت سریلند بیرون آمده اند.

وی افزود:تاکنون ١٠ شرکت توانستند به مرحله صادرات و ورود به بازار خارجی برسند و میزان ارز آوری آن‌ها نیز از چند صدهزار دلار تا چند میلیون دلار نوسان دارد که با برنامه‌های در نظرگرفته شده امیدواریم به صادرات چند صد میلیون دلاری برسیم.

وی به بسته حمایتی ویژه دولت برای ارتقای سطح تولید و کیفیت آن‌ها اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده، اقدام به پرداخت تسهیلات به خریدارانی کردیم که از این شرکت‌ها خرید می‌کنند و با اینکار نه تنها این شرکت‌های تولیدی درگیر وام و قسط پرداختی نمی‌شوند، بلکه میزان نقدینگی شان برای ادامه راه شرایط مناسب تری پیدا می‌کند.

خودکفایی ادوات کشاورزی مازندران/ کشاورزی روی دور آرامش

پیشرفت بی سابقه مازندران در تولید ماشین آلات در ۷۰ سال اخیر

موسی نژاد رییس امور فناوری‌های مکانیزه اداره کل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در سال‌های نه چندان دور تنها ۱۰ درصد برنج‌های تولیدی با کمباین‌های مخصوص برداشت می‌شدند، گفت: امروزه با تولید ماشین آلات و ادوات کافی برنج کاری در بیش از ۹۰ درصد اراضی با ادوات مخصوص و پیشرفته انجام می‌شود و برداشت آن‌ها نیز با کمباین‌های مدرن صورت می‌گیرد.

وی افزود: هرچند از ورود مکانیزاسیون به کشور تقریبا بیش از ۷۰ سال می‌گذرد، اما در همه این سال‌ها به دلیل مشکلات مختلف از جمله نبود نقدینگی و اعتبارات کافی این خواسته برآورده نمی‌شد و در نتیجه مجبور بودیم ماشین آلات مورد نیاز از جمله خاک ورزها، سم پاش‌ها و کمباین هارا از کشور‌های تولید کننده اروپایی وارد کنیم.

موسی نژاد گفت: الان چیزی بیش از ۳۰۰ شرکت در کشور مشغول به فعالیت در زمینه تولید ماشین آلات کشاورزی هستند که این تولیدات با تکنولوژی روز انجام می‌گیرد که کمک شایانی به کشاورزان در پروسه کشاورزی می‌کند.

رییس امور فناوری‌های مکانیزه اداره کل جهاد کشاورزی مازندران افزود: تا چندی پیش نگران تاثیر تحریم‌ها بر شرایط کشاورزی و تولیدات صنعتی بخش کشاورزی بودیم، اما طی بررسی‌های انجام شده معلوم گردید که تولیدات قطعه‌ها و دستگاه‌های به مرز خودکفایی رسیدیم که این اتفاق هم در عرصه میزان تولید و هم در زمینه علم تولید این محصولات رخ داده است.

خودکفایی ادوات کشاورزی مازندران/ کشاورزی روی دور آرامش

مازندران در حال حاضر در عرصه تولید ادوات و ماشین آلات کشاورزی استانی فعال و غیرقابل چشم پوشی است و به تنهایی تولید ۱۴ درصد از نیاز کشور را در این زمینه بر عهده دارد.

خودکفایی ادوات کشاورزی مازندران/ کشاورزی روی دور آرامش

انتهای پیام/ م

حامد گلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار