شریفی مقدم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اجرای طرح بهیار؛ آسیب جدی به حوزه سلامت/ ۱۵ هزار پرستار در نوبت گذراندن طرح هستند

دبیرکل خانه پرستاری ایران گفت: اجرای طرح تربیت بهیار و کاردان پرستار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را با مشکلاتی روبه رو می‌کند.

طرح بهیار و کاردانی پرستار، آسیب جدی به حوزه سلامت/ ۱۵ هزار پرستار در نوبت گذراندن طرح هستندمحمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: وزیر بهداشت در جلسه رای اعتماد خود و در افتتاحیه بیمارستان فرهنگیان به موضوع بهیاری و کاردانی پرستاری اشاره کرد و این موضوع را به شکلی به مسئله خصوصی سازی آموزش گروهی از پرستاران مربوط می‌داند، در صورتی که ما انتظار داریم عدالت بین گروه‌های مختلف پزشکی رعایت شود.

وی افزود: بحث خصوصی سازی آموزش پرستاری تحت عنوان بهیار یا کاردان پرستاری پیش از دهه ۷۰ به دلیل کمبود پرستار در کشور و آموزش سریع برای اعزام به مناطق جنگی مطرح شده بود که به نظر من امروزه با توجه به تنوع بیماری‌ و افزایش خواسته‌های مردم اجرای این طرح امکان پذیر نیست.

شریفی مقدم اضافه کرد: از دهه ۷۰ به بعد سیاست‌های وزارت بهداشت طوری بود که آموزش‌های کاردانی پرستاری بهیاری به تدریج تأسیس شده است و خدمات بهداشتی درمانی به صورت تخصصی در بیماستان‌ها به وسیله پرستاران انجام می‌شود.

شریفی‌مقدم ادامه داد: زمانی دلیل استفاده از نیرو‌های بهیار به‌دلیل  کمبود پرستار در سراسر کشور باز می‌گشت که در اثر آن ۱۵ درصد از پرستاران در کنار ۵۰ درصد از بهیاران در بیمارستان‌ها خدمات بهداشتی درمانی به بیماران ارائه می‌دادند.

دبیرکل خانه پرستاری ایران بیان کرد: امروزه با توجه به ظهور بیماری‌های جدید و تخصصی شدن کار پرستاری، طرح بهیار یا کاردانی پرستاربه‌هیچ‌وجه به صلاح مردم و حوزه سلامت نیست و در این میان بیماران و مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیشترین آسیب را خواهند دید.

شریفی‌مقدم با اشاره به اینکه کشور در حال توسعه بوده است و نیاز‌های مردم نسبت به سال‌های گذشته تفاوت پیدا کرده است، افزود: اطلاعات بهداشتی درمانی مردم از طرق مختلفی افزایش پیدا کرده است و پرستاری به یک حوزه تخصصی تبدیل شده است که در این میان سازمان بهداشت جهانی نیز در تخصصی شدن حرفه پرستاری تأکید دوچندانی دارند که به نظرم اجرای دوباره طرح بهیاری و کاردانی پرستاری اصلا به صلاح حوزه سلامت کشور نیست.

فعالیت ۱۹۴ دانشکده پرستاری در سراسر کشور

دبیرکل خانه پرستاری ایران اضافه کرد: در دهه ۶۰ کشور تنها ۳۰ دانشکده پرستاری در کشور وجود داشت اما امروزه ۱۹۴ دانشکده پرستاری مشغول به تربیت این نیرو بوده و سالیانه ۱۰ هزار نفر فارغ التحصیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار پرستار بیکار و یا منتظر نوبت طرح در کشور داریم، اظهار کرد: باید عدالت در بین گروه‌های پزشکی از جمله پرستاران رعایت شود و ما انتظار داشتیم که با سرکار آمدن وزیر بهداشت جدید تغییراتی در حوزه پرستاری ایجاد شود، اما متأسفانه نسبت به گذشته وضعیت پرستاری نگران کننده است تا به امروز ما تغییری در این خصوص ندیده‌ایم.

شریفی‌مقدم یادآوری کرد: من توصیه می‌کنم که وزیر بهداشت از این قانونی که برایش درست کرده‌اند بیرون می‌آید و در حوزه پرستاری از جامعه پرستاری کشور در زمینه احیای طرح‌های مرتبط با پرستاران مشورت بگیرد و از علم روز دنیا استفاده کامل را ببرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار