رای الیوم: از سوچی تا ورشو/ برخی به دنبال صلح و برخی به دنبال جنگ هستند

رای الیوم در گزارشی به بررسی اهداف متناقض دو نشست سوچی و ورشو که یکی از آنها به دنبال برقراری صلح و دیگری در تلاش برای به راه انداختن جنگ است، پرداخت.

از سوچی تا ورشو/ برخی به دنبال صلح و برخی به دنبال جنگ هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در یادداشتی نوشت: از سوچی تا ورشو ... برخی صلح می‌سازند و برخی دنبال جنگ هستند ... نتیجه نشست ورشو را می‌توان در این سخن مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خلاصه کرد که «دیدار مقامات اسرائیلی با مسئولان کشور‌های عربی یک روز تاریخی را شکل داد».

هدف اصلی از برگزاری کنفرانس ورشو عادی‌سازی علنی روابط میان اسرائیل و برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس بود. شصت کشور به دعوت آمریکا برای حضور در نشست ورشو پاسخ دادند، نشستی که عنوان آن پس از مخالفت اروپا از «اعمال فشار بر ایران» به عنوان کلی‌تر «تضمین صلح و امنیت در خاورمیانه» تغییر کرد.

کشور‌ها در این نشست حضور یافتند، اما نه در سطح عالی و یا دستکم در سطحی که آمریکا می‌خواست.

سطح نمایندگی فرانسه، مصر و آلمان درنشست ورشو پایین بود. وزیر خارجه هیچ کشور اروپایی به جز انگلیس در این نشست حضور نداشت و کمیسیون اروپا، فلسطین، ترکیه، قطر، لبنان و برخی کشور‌های دیگر هم غایب بودند. اروپا حتی با حضور در سطحی پایین در نشست ورشو، با آمریکا در اجرای اهدافش علیه ایران هماهنگی نخواهد داشت. اختلاف میان آمریکا و اروپا درباره پرونده هسته‌ای ایران هنوز وجود دارد.

اما اسرائیل در عالی‌ترین سطح در نشست ورشو شرکت کرد، چون بنیامین نتانیاهو به دنبال دستاورد و موفقیتی برای تقویت شانس حزب راست افراطی خود در انتخابات پارلمانی آینده (اسرائیل) است. نتانیاهو از اینکه به تعبیر خودش با نمایندگان کشور‌های پیشروی عرب با هدف تقویت منافع مشترک گردهم آمده است، ابراز خوشحالی کرد.

رای الیوم در پایان تاکید کرد: می‌توانیم بگوییم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با دقت زمان برگزاری کنفرانس سوچی را برگزید (نشست روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه برای بررسی بحران سوریه روز پنجشنبه ۲۵ بهمن در سوچی)، چراکه در واقع آنجا (نشست ورشو) گردهمایی برای جنگ بود و نشست سوچی برای رسیدن به صلح بود. نمایش از سوریه تا ایران و ونزوئلا متفاوت است، اما هدف یکی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار