شریف‌پور در موافقت با کلیات بودجه ۹۸:

تصمیمات مجلس باید بر اساس شرایط حساس باشد/ مخالفت با کلیات این لایحه منطقی نیست

نماینده ماکو گفت: کشور در شرایط خاص اقتصادی قرار گرفته و تصمیمات مجلس باید ویژه و بر اساس شرایط حساس باشد.

عین الله شریف‌پور نماینده ماکوبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عین الله شریف‌پور نماینده ماکو در صحن علنی نوبت عصر امروز (شنبه ۲۷ بهمن) مجلس و در موافقت با کلیات بودجه ۹۸، ضمن تسلیت شهادت تعدادی از پاسداران انقلاب اسلامی گفت: گروه‌های تکفیری بدانند حسب مسئولیت محوله رهبری به سپاه، دیری نخواهد پایید که به سزای اعمال خود خواهند رسید.

وی افزود: دشمن از همدلی، همسویی و هم افزایی قوای سه گانه و مردم هراس دارد، پس بجاست از دولت به دلیل ارائه لایحه بودجه ۹۸ در موعد مقرر تقدیر کرد.

نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همگان می‌دانیم بودجه پیش بینی درآمد و هزینه یک ساله کشور است؛ ما نمایندگان بدانیم کشور در شرایط خاص و ویژه اقتصادی قرار دارد پس تصمیمات مجلس نیز باید ویژه و متناسب با شرایط باشد؛ منابع براساس تعریف علم مدیریت محدود است؛ بهترین منبع انسان است و آن هم انسان‌های پاک سرشت و متکبرستیز.

وی با اشاره به اینکه ۵ منبع درآمدی در بودجه کشور وجود دارد، بیان کرد: نخستین منبع صادرات نفت است، وابستگی بودجه به نفت مشکل امروز کشور نیست و این بیماری از قبل انقلاب نیز وجود داشته و بعد از آن نیز شیطنت‌های استکبار در طی ۴۰ سال مانع این رهایی شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: اگر بتوانیم میزان پیش بینی شده در بودجه درخصوص فروش نفت را محقق کنیم، کاری بزرگ انجام شده است. در سیاست افزایش مالیات به جای کاهش صادرات نفت باید به این نکته توجه کرد که آیا جامعه تحمل این افزایش را خواهد داشت؟ راهکار این موضوع مبارزه با فرار‌های مالیاتی است و وزارت اقتصاد موظف شود به جای افزایش فشارها، جلوی فرار‌های مالیاتی را بگیرد.

شریف پور گفت: درآمد حاصل از فروش اسناد و اوراق پیش خور نقدینگی‌های آتی کشور است.

وی افزود: پیش بینی ۱۴ میلیارد دلار از محل ۲۱ میلیارد دلار درآمد صادرات نفت برای تامین کالا‌های اساسی نظیر دارو و نهاده‌های کشاورزی با نرخ دولتی نشان از توجه بودجه به اقشار آسیب پذیر دارد و این امر یعنی کمک به امنیت روانی و تامین حداقل‌های معیشتی مردم. دولت و مجلس با توجه به چند نرخی بودن ارز توجه داشته باشند که احتکار کالا‌های اساسی صورت نگیرد و باعث صادرات مجدد این کالا‌ها نشود؛ در این راستا توجه به انضباط مالی و تقویت نظارت دستگاه‌های ناظر بر عملکرد بودجه ضروری است.

شریف پور تصریح کرد: افزایش اعتبار از ۷ هزار به ۸ هزار و ۴۰۰ میلیاردتومان به سازمان‌های حمایتی با هدف رفع مطلق در راستای کمک به اقشار آسیب پذیر است؛ ضمن آنکه افزایش سقف مالیاتی برای حقوق و دستمزد تا ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان وجود دارد، ولی یشنهاد می‌شود نمایندگان آن را تا ۳ میلیون تومان هدفگذاری کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پیش بینی اعتبار برای متناسب سازی حقوق و دستمزد و افزایش اعتبار یک هزار میلیارد تومانی از محل افزایش ۴۰ هزار میلیارد تومانی در بند (ج) تبصره ۱۲ آن را گامی مهم در بودجه سال ۹۸ دانست و گفت: پیش بینی ۴۰۰ هزار میلیارد ریال در قالب جدول ۲۱ به منظور تحقق ماده ۱۰۶ برنامه ششم توسعه با هدف افزایش توان دفاعی کشور و تامین منافع و امنیت ملی از جمله توسعه و تقویت توان موشکی، پدافند هوایی در سطوح مختلف، هوشمند سازی سامانه‌های تسلیحاتی متناسب با تهدیدات، تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفان، حضور بیشتر مردم در صحنه‌های امنیت و دفاع از کشور، مقابله با جنگ نرم، جذب و به کارگیری بسیج ده‌ها میلیونی با رویکرد فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی، توسعه و مشارکت بسیج سازندگی در کمک به دولت در امر محرومت زدایی و سازندگی کشور از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه ۹۸ است.

نماینده  ماکو خاطرنشان کرد: پیش بینی ۵۰۰ میلیارد ریال جهت خرید ماشین آلات برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، پیش بینی افزایش هزار میلیارد تومانی مازاد بر سقف مندرج در بودجه در راستای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری در بند الحاقی ۳ تبصره یک و فروش حامل‌های انرژی در مناطق و بازارچه‌های مرزی از جمله مزیت‌های لایحه بودجه ۹۸ است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار