تحول صنایع سلولزی با هدف حفظ جنگل‌های باستانی و هیرکانی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از ارتقاء صنعت سلولزی با هدف حفظ جنگل‌های هیرکانی و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در نشست هم اندیشی و بررسی صنایع سلولزی که با حضور مدیران انجمن صنایع سلولزی، منتخبان صنعت سلولزی، مشاور عالی، رئیس سازمان برنامه بودجه کشور در رشت برگزار شد، گفت: سازمان صمت آمادگی دارد به همراه اداره کل جنگل‌ها و نیز منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام ویژه‌ای برای تحول صنایع سلولزی با کشت صنعتی انجام دهد تا شاهد برداشت‌های غیر مجاز از جنگل که یک سرمایه طبیعی و خدادای است، نباشیم.

وی، از عزم جدی برای تحول صنعت سلولزی در استان خبر داد و افزود: با همکاری دانشگاهیان و متولیان این بخش می‌توانیم به طور علمی راهکار‌هایی تعریف کنیم تا با یک حرکت علمی و عملی، هم حفاظت و احیاء جنگل‌ها بیش از پیش اجرا شود و هم با تامین مواد اولیه کارخانجات سلولزی، اقتصاد و اشتغال استان رونق بگیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: طرح‌های ساماندهی جنگل نشینان، خروج دامداران و تنفس جنگل‌ها کمکی به احیاء جنگل‌ها نکرد به ویژه جنگل‌های گیلان که جنگل‌هایی باستانی و هیرکانی است که جزء میراث این سرزمین محسوب میشود و باید از این میراث کهن استفاده درست و اصولی شود.

فرهاد دلق پوش افزود: هم اکنون تعداد ۵۱۶ واحد سلولزی در گیلان فعال است که اشتغالی بالغ بر ۱۰ هزار و ۲۷۲ نفر را در خود جای داده است و همچنین تعداد ۷۱ واحد اقدام به طرح توسعه کرده که پیش بینی می‌شود زمینه اشتغال هزارو ۷۵۵ نفر دیگر را نیز در استان فراهم کند.

وی گفت: مصرف مورد نیاز فعلی واحد‌های صنعتی سلولزی گیلان برابر با ۹۰۰ هزار مترمکعب چوب به صورت سالیانه می‌باشد که غالبا از طریق سایر استان‌ها و واردات از کشور‌های همسایه به سختی تامین می‌شود.

در ادامه این نشست، عبدالغفار شجاع، مشاور عالی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه بودجه کشور، با بیان اینکه کشت صنعتی نظام مند می‌تواند جنگل را احیاء کند، گفت: کشت صنعتی هم باعث نجات جنگل از وضعیت بلاتکلیفی می‌شود و هم باعث رونق صنعت سلولزی در گیلان خواهد شد.

وی، استفاده مطلوب از اراضی موجود را برای ایجاد ارزش افزوده را ضروری دانست و افزود: تولید و مصرف چوب در گیلان باید با ارزش افزوده و بهره وری بالا همراه شود و این مهم جزء با انجام کشت صنعتی و استفاده از گونه‌های درختی مناسب امکان پذیر نخواهد شد و با این کار صنعت چوب و صنایع وابسته به آن تقویت شده و منجر با اشتغال بومیان منطقه نیز خواهد شد.

همچنین در ادامه این نشست، محسن یوسفی پور، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: زراعت چوب باید به معنی واقعی در گیلان توسعه یابد و اراضی موقت به صنعتگران داده شود و صنوبرکاری‌های گیلان اگر به شکل منسجم توسط صاحبان صنعت انجام شود قطعا مفیدتر خواهد بود.

وی افزود: به کمک صاحبان صنایع، سال گذشته ۳۵۰ هزار نهال علاوه بر ۸۰ هزار نهال منابع طبیعی توزیع شده است که معتقدم با توجه به ۵۶۴ هزار متر اراضی جنگلی که داریم می‌توانیم با صنوبر کاری و زراعت صنعتی چوب، جنگل‌ها را حفظ و نگهداری و به تقویت صنعت هم کمک کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: معتقدم پیوند ویژه‌ای باید بین صنعت و منابع طبیعی برقرار شود تا نتایج مطلوبی حاصل شود، به طوری که برای ارتقاء صنعت سلولزی نیاز هست تا صنعت و جنگل در خدمت هم باشند.

محسن یوسفی پور افزود: بالغ بر ۶۵ هزار هکتار زمین زیر کشت صنور است که می‌توان به یک میلیون هکتار افزایش داد.

وی تصریح کرد: استان گیلان هم اکنون به عنوان قطب صنعت سلولزی مطرح است و دارای جنگل‌های باستانی است که قدمت جنگل‌های هیرکانی به ۶۰ میلیون سال می‌رسد و گیلان و مازندران یک میلیون ۸۰۰ هزار مترمربع جنگل دارد.

 

انتهای پیام/م.ع

صنعت سلولزی با هدف حفظ جنگل‌های هیرکانی گیلان ارتقا می‌یابد

برچسب ها: صنعت ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.