معاون آبفای وزارت نیرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

میزان پُرشدگی سد‌ها به ۶۰ درصد رسید/ رشد ۲۱۸ درصدی بارش ها نسبت به پارسال

فهمی گفت: میزان پُرشدگی سد‌ها به طور میانگین ۶۰ درصد است که نسبت به سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته است.

میزان پرشدگی سد‌ها به ۶۰ درصد رسید/در صورت نبود سد‌ها در خوزستان، سیل زیان‌های بیشتری را به بار می‌آوردهدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به میزان بارش در کشور اظهار کرد: میزان بارش باران تا ۲۹ بهمن امسال حدود ۱۵۰ میلی متر ثبت شده است که نسبت به متوسط ۵۰ ساله ۲۵ درصد  و در مقایسه با سال قبل ۲۱۸ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به پراکندگی بارش در کشور اظهار کرد: بیشترین بارش مربوط به استان‌های ایلام، لرستان، سمنان و مرکزی است. استان های سیستان و بلوچستان با ۹۴ درصد، فارس ۲۸ درصد، خراسان جنوبی ۲۹ درصد، هرمزگان ۵۲ درصد و یزد ۵۴ درصد کمترین بارندگی را داشته اند.


بیشتر بخوانید: افزایش ۱۰۰ برابری ورود آب به سد سیستان و بلوچستان/افزایش ۴.۵ برابری ورود آب به سد‌های خوزستان


وی ادامه داد: میزان پُرشدگی سد‌ها به طور میانگین ۶۰ درصد است که نسبت به سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته است. پُرشدگی سد‌ها در تهران به ۳۰ درصد، در آذربایجان غربی به ۷۲ درصد، در خوزستان به ۸۱ درصد، در فارس  به ۴۰ درصد و در آذربایجان شرقی به ۳۵ درصد رسیده است.

فهمی با اشاره به سیلاب اخیر در استان خوزستان بیان کرد: وظیفه عمده سد‌ها در کنترل سیلاب است، در صورت نبود سد در خوزستان، سیلاب اخیر با دبی ۸ هزار متر مکعب می‌توانست به زیر ساخت و تجهیزات پایین دست استان آسیب فراوان و جدی وارد کند.

وی افزود: وقتی ظرفیت مخازن سد‌ها پُر است، ناچار هستیم دریچه سد‌ها را باز کنیم و  به پایین دست سد‌ها هشدار دهیم که برای جلوگیری از خسارت، خانه‌های خود را ترک کنند.

فهمی در پایان گفت: میزان بارش های اخیر نباید ما را از مدیریت مصرف دور کند و باید ضمن رعایت الگوی مصرف به دنبال نهادینه کردن فرهنگ صحیح استفاده از  آب و انرژی در کشور باشیم.

انتهای پیام/

کاهش ۹۴ درصدی بارش در استان سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار