مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو:

میزان تبخیر آب پشت سد‌ها سالانه ۳ میلیارد متر مکعب است

فهمی گفت: میزان تبخیر آب سد‌ها حدود ۳ میلیارد متر مکعب در سال است که معادل ۶ درصد کل حجم سد‌های کشور است.

میزان تبخیر آب پشت سد‌ها سالانه ۳ میلیارد متر مکعب استهدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تبخیر آب در پشت سد‌ها اظهار کرد: اعداد و ارقامی که برخی از رسانه‌ها مبنی بر تبخیر ۶۰ درصدی آب پشت سد‌ها اعلام می‌کنند، بدون پشتوانه علمی است و اطلاعات دقیق آن در اختیار وزارت نیرو است.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: میزان تبخیر آب سد‌ها حدود ۳ میلیارد متر مکعب در سال است که معادل ۶ درصد کل حجم سد‌های کشور است که در صورت پایین آمدن حجم سد‌های کشور این رقم به ۱۰ درصد می‌رسد.


بیشتر بخوانید: ساختار بخش آب وزارت نیرو تا پایان امسال اصلاح می‌شود


وی افزود: استفاده از یک ماده شیمیایی و پاشیدن آن به سطح آب، میزان تبخیر را کاهش می‌دهد، اما به دلیل وزش باد احتمال دارد این ماده  در یک قسمت جمع و غلظت آن افزایش یابد که این موضوع می‌تواند بر کیفیت آب تأثیر گذار باشد.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو بیان کرد: راهکار دیگر استفاده از توپ‌های کوچک بر سطح آب سدها است که با تغییر سطح تابش خورشید میزان تبخیر را کاهش می دهد.

به گفته وی؛ وزش باد می تواند میزان تبخیر را افزایش دهد به همین منظور با ایجاد مانع طبیعی مانند درخت و یا ایجاد دیواره مانع وزش باد به سطح سدها می شوند، که این روش می تواند تا حدودی میزان تبخیر را کاهش دهد.

متوسط پتانسیل تبخیر سالانه در جهان ۷۰۰ میلیمتر و در ایران برابر با ۲۱۰۰ میلیمتر می‌باشد و این موضوع نشان می‌دهد که تبخیر سالانه در ایران سه برابر متوسط تبخیر سالانه جهانی است.  

انتهای پیام/

تبخیر سالانه در ایران سه برابر متوسط تبخیر سالانه جهانی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد سلیمی
۲۳:۳۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
برای تولید همین مقدار آب شیرین از دریاها باید بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار در سال هزینه کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
میزان تبخیر واقعی خیلی بیشتر از این حرف هاست ، وقتی یک دریاچه با عمق 3 متر در زمان بارندگی تا پایان اردیبهشت کاملا پر میشود و سر ریز هم میکند ، ولی تا نیمه تیر ماه ،حدود 1.5 ماه کاملا خشک میشود ،یعنی میزان تبخیر فقط در این مدت بیش از 3000 میلیمتر است ، چگونه میگوند میزان تبخیر سالانه 2200 میلیمتر است ؟
Germany
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
با همکاری یک تیم از نخبگان مهندسین پتروشیمی ، مهندسین عمران وپل سازی و مهندسین صنعت سولار میشه یک طرح سه منظوره درست کرد.
با تولیدقایف های مستطی شکلی شناور بالونی( با استفاده از الیاف لباس غواصی که اب رو جذب نمیکنه سبک لوتوسی) پرشده با گاز مناسب شناور و یا مقداری هلیوم و نصب سایه بان های هم قد مستطیلی شکل زولار ( که تولید برق میکنند)درسطح زیرین زولار رو به آب ،بخار اب کمی که جمع میشه رو جذب و گرفته و دوباره با یک لوله به دریاچه ریخته بشه. سطح سایبان سولار خودش مانع تابش افتاب و تبخیر اب میشه.
این اختراع و نو اوری ها فقط از دست نیروهای جهاد دانشگاهی و بسیج سازندگی دانشجویی برمیاد. زیرا برای ایمانشان و خدایشان تلاش میکنند نه برای کسب پول و سود.
از بعضی استادهای دانشگاهها که آبی گرم نمیشه فقط بلد هستند از روی جزوه درس بدهند ، سوادشون برای پروژ های اکتشافی و اختراعی قد نمیده. یاد نهاد جهاد سازندگی بخیر که در زمان بحرانی دفاع مقدس چه خلاقیت ها و ابتکارات خارق العاده که درست نمیکردند. چه مشکلاتی رو با اختراعات خلاق حل نمیکرد. اگر جهاد سازندگی رو منخل نمی کردند. بچه های جهاد سازندگی میتونستند با ابتکار های متنوع خیلی از مشکلات رو حل ومانع اسراف آب زیادو تولید برق هم بکنند.
این طرح سه منظوره نصب شناورهایی که روش سایبان زولار نصب بشه و از تابش خورشیدبرق تولید بشه و درعین حال سایه تولید کنه.
برای تولید کننده های داخلی با توچه به حجم بالا ی سدها بازار تولید بزرگی باز میشه.
برای ساختن اجزاء این قایق مستطح مستطیلی شکل( بادکنکی) میشه از الیاف ضد آب که برای لباس قواسی استفاده میشه بخوبی استفاده کرد که آب ازش رد نمیشه.
-
عباس گودرزی
۰۹:۵۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
سلام برای کاهش تبخیر ، عوامل موثر در تبخیرشناسایی و اقدام لازم انجام شود . اگر برنامه بلند مئت برای یک مدیر تعریف شود چنین آسیب هایی بوحود نمی آید . چرا که زمان طراحی و احداث سد باید جهت تابش ، جهت وزش باد میزان ارتفاع و سطح ، دمای منطقه ، فضای سبز محیط و ... مورد مطالعه قرار گرفته تا بهره وری افزایش و تبخیر کاهش یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
یا خدا
3 میلیارد متر مکعب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باید هر چه زودتر جلوی تبخیر آب پشت سدا گرفته بشه
آخرین اخبار