حاشیه‌های تئاتر فجر ۳۷؛

«افرا یا روز می‌گذرد» مخاطبان را ۱۰۰ دقیقه میخکوب کرد/ وقتی یک نمایش باعث جدایی تماشاگران خانم و آقا می‌شود!

ششمین روز از جشنواره تئاتر فجر با حاشیه‌های گوناگون و البته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تئاتر شهر به پایان رسید.

«افرا یا روز می‌گذرد» مخاطبان را ۱۰۰ دقیقه میخکوب کرد/وقتی یک نمایش باعث جدایی تماشاگران خانم و آقا در سالن می‌شود!به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین روز از جشنواره بین المللی تئاتر  فجر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رسید. در روز ششم جشنواره تئاتر فجر ۱۲ تئاتر صحنه‌ای و ۷ تئاتر در بخش خیابانی به روی صحنه رفتند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درششمین شب از جشنواره تئاتر فجر بعد از گفتگو با نادر برهانی مرند دبیر جشنواره و مدیر کل هنر‌های نمایشی به تماشای نمایش «نامیرا» به کارگردانی امیرحسین شفیعی نشست.

اجرای دو نمایش در بخش بین الملل

روز ششم از جشنواره تئاتر فجر میزبان دو نمایش در بخش بین الملل بود, «دو سر و یک دست» از لبنان و «چیدمان» از فرانسه؛ نمایش «دو سر و یک دست» در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت. این نمایش کاری از کمپانی تئاتر زوکاک است و قدرت و پدر شاهی را در کنکاش با دیدگاه‌های شکسپیر دستمایه خود قرار داده است.

در خلاصه این داستان آمده است: نگاه سیاسی ظالمانه شکسپیر او را به یک متفکر بزرگ سیاسی تبدیل کرده و مشخص است که مسائل سیاسی در هسته نمایش نامه‌های او قرار دارد. ما امروز می‌خواهیم سوال شکسپیر را بپرسیم تا به تحلیل طرح‌های اولیه‌ قالب پدرشاهی در نمایش بپردازیم.

تفکیک خانم‌ها و آقایان در نمایش «رومئو و ژولیت»

نمایش «رومئو و ژولیت» به کارگردانی مسعود صفری و نویسندگی میلاد کاشانی در تالار حافظ به روی صحنه رفت. این بار مسعود صفری نمایشنامه «رومئو و ژولیت» را با اجرایی متفاوت و در محیطی پوشیده از نمک  اجرا کرد. یکی از نکات جالب صحبت‌های مسعود صفری پیش از اجرای نمایش بود  که از داوران، میهمانان و تماشاگران خانم و آقا درخواست کرد تا در دو ردیف مختلف و جدا از هم بنشینند البته این تفکیک بر اساس نمایشنامه و نوع اجرای این اثر بود که در صحنه نمایش هم این تفکیک دیده می‌شد. نمایش «رومئو و ژولیت» در ابتدا مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت، اما در میانه‌های اجرا برخی از تماشاگران سالن نمایش را ترک کردند.

 نمایش «افرا یا روز می‌گذرد» با روایت بازیگران

نمایش «افرا یا روز می‌گذرد» به کارگردانی سهیل ساعی و نویسندگی بهرام بیضایی در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت. این نمایش با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. در این نمایش بازیگران راوی نمایش بودند به این معنا که خود، داستان  نمایش را تعریف و آن را بازی می‌کردند. این نمایش توانست مخاطبان را به مدت ۱۰۰ دقیقه بر روی صندلی‌های خود میخکوب کند.

پوشش نامناسب تماشاگران در برخی از تماشاخانه‌ها

در روز‌های جشنواره تئاتر فجر تالار حافظ و تالار فردوسی که از تماشاخانه‌های بنیاد رودکی و زیر مجموعه تالار وحدت هستند با حضور دو مسئول حراست خانم و آقا میزبان علاقه‌مندان هستند که با نظارت، رضایت بسیاری از مخاطبان را جلب کرده اند. این موضوع در بقیه تماشاخانه‌ها دیده نمی‌شود که این نشان از بی توجهی مدیران تماشاخانه‌ها به این امر مهم دارد.

باز هم معضل صندلی‌ها در نمایش‌های حاضر در جشنواره تئاتر فجر با زمانی حداقل ۴۰ دقیقه و حداکثر ۱۴۰ دقیقه وجود دارد؛ مخاطبانی که این ساعات را در سالن‌ها می‌گذرانند از صندلی برخی سالن‌ها شکایت دارند!  صندلی‌های تعبیه شده در تالار حافظ به صورت پلکانی بوده که با رفت و آمد تماشاگران به خود می‌لرزد و نوعی نا امنی را میان تماشاگران ایجاد می‌کند که البته تشک‌های آن مناسب نمایش‌های بالای ۶۰ دقیقه نیست. در میان صندلی‌های سالن‌های تئاترشهر، تالار چارسو بیشترین  موجی  از نارضایتی‌ها را دارد که باید برای آن فکری کرد. البته به نظر می‌رسد که مسئولان باید فکری به حال صندلی‌های سالن‌ها بکنند تا در جشنواره‌های آتی رضایت تماشاگران را بیش از قبل به خود جلب کنند.

گفتنی است سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن لغایت ۴ اسفند اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، جشنواره فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار