دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

درصد مسمومیت‌ها در کودکان بالاست

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:کودکان بیش از سایر گروه‌های سنی در معرض مسمومیت قرار دارند.

درصد مسمومیت‌ها در کودکان بالاستبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، آناهیتا علیزاده استادیار گروه سم شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از راه‌های شناخت محیط پیرامون برای کودکان، بردن اجسام مختلف به داخل دهان است، گفت: از همین رو متاسفانه درصد مسمومیت‌ها در کودکان بالاست و مسمومیت با مواد مخدر یکی از شایع‌ترین مسمومیت کودکان محسوب می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه مصرف خارج از حد و بی قاعده هر نوع ماده غذایی، احتمال ایجاد مسمومیت می‌کند، تصریح کرد: سالانه ۲۰هزار مورد مسمومیت کودکان و نوجوانان در کشور ثبت می‌شود، و متاسفانه درصدی از مسمومیت‌های کودکان تشخیص داده نمی‌شود و اینطور تصور می‌شود که حالات کودک بخشی از ماهیت تکاملی اش است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: والدین باید دقت کنند که به هیچ وجه دارو و مواد شیمیایی را در دسترس کودکان قرار ندهند، زیرا به دلیل جذابیت شناختی که دارند باعث جذب کودک و بلع این مواد می‌شود که برای سلامتی کودکان بسیار خطرناک است.

 علیزاده افزود: مسمومیت‌های غذایی یکی دیگر از انواع مسمومیت‌ها است که بخاطر آلودگی ماده غذایی با برخی از میکروب‌ها ایجاد می‌شود به عنوان مثال کنسرو‌های خانگی، ماست چکیده داخل پوست، به دلیل وجود طولانی مدت در محیط بی هوازی و داشتن نمک اندک، باعث مسمومیت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اختلالات هوشیاری، تنفسی و تشنج بدون توجیه، خر خر کردن، کبود شدن، اختلال رنگ پوست از جمله علایم مسمومیت است، تصریح کرد: پیشگیری از مسمومیت در سه سطح انجام می‌شود که سطح اول آن برعهده خانواده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:تماس با شماره تلفن ۱۹۰، در دسترس نبودن مواد شوینده، شیمیایی و دارو، گاز کشی صحیح، از جمله مواردی است که خانواده‌ها می‌توانند برای پیشگیری رعایت کنند.

علیزاده افزود: برای آموزش کودکان با نکات ایمنی، می‌توان از ابزار بازی، کتاب، فیلم جذاب و نمایشنامه استفاده کرد.

وی در خصوص مسمومیت نوجوانان تصریح کرد: باید به نوجوان آموزش داد تا مهارت‌های زندگی را بیاموزد و سطح اعتماد به نفس را افزایش دهد، زیرا در این گروه سنی پیشگیری پیچیده‌تر و مهمتر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه خطرناک‌ترین گاز سمی، گاز مونو اکسید کربن است، گفت: در برخی موارد مسمومیت فرد، سلامت گذشته خود را به دست نمی‌آورد بنابراین باید موارد ایمنی برای عدم مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن را رعایت کرد چرا که این گاز برای کودکان به دلیل تنفس‌های مکرر و برای سالمندان خطر آفرین است.
 
علیزاده با بیان اینکه بخاری‌های بدون دود کش به خصوص برای اتاق خواب اصلا تایید نمی‌شود، افزود: این بخاری‌ها برای اکسیژن زیر ۱۸درصد عکس العمل نشان می‌دهد که در این مقدار اکسیژن مشکلات بسیاری برای کودکان و سالمندان ایجاد شده است، با اینکه این گاز هیچ گونه علامتی ندارد و فرد نمی‌داند که خانواده اش به خواب فرو رفته اند یا دچار مسمومیت شدند بنابراین رعایت نکات ایمنی برای مبتلا نشدن به مسمومیت موضوع مهمی است.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

باید به نوجوان آموزش داد تا مهارت‌های زندگی را بیاموزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.