مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد:

کشاورزان از کشت محصولات آب برخودداری کنند

کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد محصولاتی که نیاز به آب کمتری داشته را جایگزین کشت محصولات آب بر کنند.

 کشاورزان از کشت محصولات آب برخودداری کنندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای حفاظت از منابع آبی استان گفت:منابع آبی در استان محدود بوده و نباید صرف کشت‌های پر مصرف شود.

علی داودی مهر با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۴۹۰ حلقه چاه فعال در استان وجود دارد افزود: از این تعداد بیش از هزار حلقه آن غیر مجاز هستند که این چاه‌ها سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی استحصال می‌کنند.

وی سازگاری با کم آبی با مدیریت منابع موجود را از اولویت‌های دولت برشمرد و بیان کرد:تحقق این مهم مستلزم مشارکت همه جانبه مردم استان است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در ردیف پنج استان اول در ریزش نزولات جوی است ادامه داد:طرح‌های سد سازی می‌تواند با جلوگیری از هدر رفت آب، نیاز آبی استان و سایر استان‌های پائین دست را تامین و رفع کند.

وی افزود: با بارش‌های اخیر بیش از ۴۴۰ میلیون متر مکعب آب از حجم ۵۱۲ میلیون متر مکعبی سد کوثر ذخیره سازی شد که این میزان آب ذخیره شده جوابگوی ۴ سال نیاز آبی در حوزه‌ی سرریز است.

در این نشست کاکاوند مدیرکل هواشناسی استان با بیان اینکه بارش‌های مناسب نباید متولیان حفاظت از منابع آبی را غافل کند افزود: این بارش‌ها به ذخیره‌ی منابع زیر زمینی کمک چندانی نمی‌کند.

فرهادی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان هم گفت::رعایت الگوی کشت، پر کردن چاه‌های غیر مجاز و لحاظ کردن سقف سه هزار ساعت برای کنتور چاه‌های مجاز در طول سال زراعی از اولویت‌های حفاظت از منابع آبی استان است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی استان هم با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان با مدیریت منابع آب با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری موفق به کسب رتبه‌ی سوم کشوری در زمینه‌ی مدیریت منابع آبی شد.

بهاءالدینی افزود: از مجموع ۸۵ هزار هکتار اراضی آبی موجود ۳۴ هزار هکتار آن پس از اجرای طرح‌های مکانیزه و تحت فشار، به صورت اصولی آبیاری می‌شوند که نقش مهمی در حفظ منابع آبی دارد.

وی گفت: ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زراعی سالانه به کشت برنج اختصاص داده می‌شد که پارسال با تغییر الگوی کشت ۴۰ درصد کاهش داده شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم با تاکید بر ضرورت مراقبت از منابع موجود آبی خواستار تحقق همه‌ی اهداف دولت در زمینه‌ی آب در استان شد.

فیلی گفت:اجرای طرح‌های گلخانه‌ای و بهره گیری از شیوه‌های نوین آبیاری به حفظ منابع آبی موجود کمک می‌کند.

در این نشست کناری فرماندار بویر احمد این شهرستان را پربارش‌ترین نقطه‌ی استان دانست و خواستار توجه به مطالبات کشاورزان و تامین و تخصیص آب مورد نیاز به صنعت و شرب شد.

بهشتی روی مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری هم کمک به دستگاه‌های تخصصی را برای مدیریت و حفظ منابع آب استان ضروری دانست.

فرماندار شهرستان لنده هم گفت:: آب این استان و به تبع آن لنده به حوزه‌های پائین دست و خارج از استان سرریز می‌شود که این امر اتخاذ سیاست‌های درون استانی را برای استفاده‌ی حداکثری از این نعمت بزرگ به یک ضرورت تبدیل کرده است.

انتهای پیام/غ

تلاش برای نگهداری ازمنابع آبی کشاورزی

برچسب ها: کشاورزان ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.