باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

بوی دست پخت غذاهای طبیعی بازارچه دانش آموزی اراک بازدیدکنندگان را به خود جذب می کند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  بازارچه‌ای شامه نواز با نام کسب و کار دانش آموزی در مدرسه سماء اراک راه اندازی شده است که بوی دست پخت غذا‌های طبیعی بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند.

رفت و آمد پر شور و اشتیاق دانش آموزان مرا به داخل دبیرستان دخترانه سماء اراک کشاند؛ می‌گفتند برای خودمان کسب و کار راه انداخته ایم.

وارد مدرسه که شدم دیدم چند دانش آموز با سبد‌های گل به بازدیدکنندگان خوش آمد می‌گویند و این مدرسه با روز‌های دیگر متفاوت شده است؛ میز طولانی و خوش رنگ و لعابی که در وسط سالن جای خوش کرده بود حاکی از این تفاوت‌ها بود.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

دانش آموزان در فروختن غذا‌ها از هم سبقت می‌گرفتند

همه دانش آموزان مدرسه دست به دست یکدیگر داده بودند و غذا‌ها و دسرها‌ی زیادی درست کرده بودند؛ واقعا که چه عطر و بوی خوش مزه‌ای را به فضای علم و دانش آورده بودند؛ در کنار هم ایستاده و علاوه بر دوستی‌ها و شیطنت هایشان در فروختن غذا‌ها از هم سبقت می‌گرفتند.

نماینده شورای دانش آموزی بازار گرمی می‌کرد و برای فروش بیشتر غذا هایش می‌گفت: تمام غذا‌ها از مواد تازه و ارگانیک درست شده، بشتابید که غذا‌های خانگی خیلی بهتر از غذا‌های بیرونی و رستوران است.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

باید در آینده روی پای خودم بایستم 

دانش آموز پایه نهم که چند مدل کیک و شیرینی را درست کرده بود و ادعا می کرد خودش به تنهایی این کار را انجام داده ،گفت:کیک شکلاتی را از شیر و شکر و آرد و شکلات موجود در خانه درست کردم، تا در بازار کسب و کار حاضر شوم و بتوانم در آینده روی پای خودم بایستم و کسب و کاری داشته باشم.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

جذابیت گروهی از دانش آموزان که با لباس‌های زیبای محلی به سالن مجاور می‌رفتند، مرا به خود جذب کرد، پشت سرشان حرکت کردم تا از تماشای ادامه نمایشگاه جا نمانم.

آیین‌های سرزمین من

سردر سالن نوشته بود: غرفه صنایع دستی و آیین‌های سرزمین من، گوشه‌ای از سالن را به آیین‌های سنتی که کم کم در حال فراموشی است اختصاص داده بودند؛ آن قدر هنرمندانه مهارت و سنت را تلفیق کرده بودند که آرزو کردم کاش چند سالی را در آن عصر سنتی زندگی می‌کردم.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

آیدا خدادادی دانش آموزسال هشتم دبیرستان سماء خیلی حرفه‌ای مشغول پختن نمادین نان بود؛ همانطور که داشت خمیر را برای نان پختن ورز می‌داد در مصاحبه با ما گفت: نمایش پختن نان را انجام می‌دهم، ظرف سفالی بزرگ که خمیر را در آن گذاشته ام لانجین نام دارد که گذشتگان داخل آن خمیر درست می‌کردند ومن هم همین کار را می‌کنم و برای این که نان کامل پخته شود چند شیار روی آن ایجاد کنم.

آیدا می‌گفت: نان پختن سخت است، اما خیلی لذت دارد و من دوست دارم برای جامعه فردی مفید باشم و خدمتی هرچند کوچک به جامعه داشته باشم و با این کار شیوه مفید بودن در جامعه را یاد می‌گیرم.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

از همه جالب‌تر این بود که تمامی کار‌های این نمایشگاه را دانش آموزان انجام می‌دادند و حتی موسیقی سنتی نمایشگاه هم با دستان هنرمند دانش آموزان نواخته میشد.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

تغییر سبک زندگی های ما

مسِئول غرفه آیین‌های سرزمین من مربی بهداشت مدرسه بود و می‌گفت:در این غرفه کلیه کار‌هایی مثل دستار کردن گندم، پختن نان، گلیم بافی، فرش بافی، و فرآورده کردن لبنیات و حفظ محصولات غذایی به شیوه سنتی که در گذشته کشور مرسوم بوده و مردم برای گذران زندگی انجام می‌دادند در این غرفه به نمایش گذاشته شده است.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش شیوه زندگی نیاکان و پیشینیان ایران و مقایسه باسبک زندگی امروزه، اهمیت سبک زندگی و آشنایی دانش آموزان با سختی‌های زندگی گذشته عنوان کرد.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

در سمت دیگر نمایشگاه خلاقیت و هنر‌های دستی دانش آموزان مرا مجبور کرد دقایقی طولانی در آنجا توقف کنم و از میناکاری و نقاشی روی شیشه و چوب‌های تنه درختان گرفته تا عروسک سازی و خطاطی و... همه چیز در آنجا لذت ببرم.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

معلم هنر مدرسه می‌گفت: سعی کرده ایم خلاقیت‌های دانش آموزان را در زمینه‌های هنری تقویت کنیم تا در آینده و بعد از جذب دانش آموزان به حوزه کسب و کار همه دنبال مشاغل دولتی و استخدامی نباشند و به هنرو خلاقیت خود تکیه کنند.

او افزود: درکلاس‌های درس سعی کرده ایم به حوزه‌های هنری مختلف ورود کنیم و دانش آموزان را متناسب با علاقه آن‌ها آموزش دهیم.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

مسئولان آموزش و پرورش و تعدادی زیادی از معلمان مدارس دیگر هم برای بازدید آمده بودند، تشویق‌ها و صحبت‌های آنان با دانش آموزان موجب دلگرمی دانش آموزان میشد.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

تبدیل درس به دست سازه های کاربردی

حیدری معاون آموزش متوسطه سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی با تک تک دانش آموزان غرفه دار صحبت می‌کرد؛ گاه درمورد غرفه می‌پرسید وگاه درمورد کسب و کار و سودی که دوست دارند از فروش محصول خود به دست آورند.

حیدری می‌گفت: یکی از رویکرد‌های جدید آموزش و پرورش تبدیل آموخته‌ها به عمل است، دانش آموزان ما باید این توانایی را داشته باشند، آنچه را در برنامه درسی خود می‌آموزند به صورت دست سازه یا تولیدات کاربردی ارائه کنند.

وی افزود: جشنواره‌ نوجوان خوارزمی در شش محور برگزار می‌شود تا بتوانیم دست ساخته و تولیدات حاصل از یادگیری دانش آموزان را عرضه کنیم ویکی از این محور‌ها بازارچه‌های کسب و کار است تا دانش آموزان تجاری سازی محصول خود را تجربه کنند و داد و ستد را به صورت عملی یاد بگیرند و بتوانند کسب درآمد کنند.

بازارچه ای شامه نواز با دست پخت دانش آموزان اراکی

این جشنواره‌ها در ابتدا در سطح مدارس انجام می‌شود و برترین‌ها به منطقه راه پیدا می‌کنند و پس از ارزیابی داوران منطقه‌ای از نظر تنوع و زیبایی محصولات و همخوانی آن با منابع درسی به سطح کشوری راه پیدا می‌کنند.

دانش آموزان  بتوانند بعد از فاصله گرفتن از مدرسه  به کسب و کار حلال روی آورند

دوستی مدیر دبیرستان سماء هم گفت:هدف ما از برگزاری بازارچه از یک طرف فروش و ازطرفی دیگر دانش آموزان مهارت‌های مختلف صنایع دستی مانند گلیم، فرش و نقاشی و کار روی سفال را بیاموزند و بتوانند بعد از فاصله گرفتن از مدرسه کسب و کار حلال داشته باشند.

صمیمیت بین دانش آموزان و معلم هایشان موج می‌زد، یاد روز‌هایی افتادم که به بهانه‌های مختلف با همکلاسی‌ها برنامه ریزی می‌کردیم و کار‌های خلاقانه دانش آموزی انجام می‌دادیم.

وقتی از مدرسه بیرون می‌آمدم روی دفتری که بازدیدکنندگان نظراتشان را می نوشتند نوشتم: مرا به سال‌های دانش آموزی و زندگی گذشتگان ایران زمین بردید موفق و پیروز باشید.

گزارش از زهرا امانی

انتهای پیام / الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.