مجری طرح گندم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۱.۵ درصدی سطح زیر کشت گندم /مشکلی در تامین بذر نداریم

اسفندیاری پور از رشد ۱.۵ درصدی سطح زیر کشت گندم به میزان ۵ میلیون و ۸۴۳ هزار هکتار در سال زراعی جدید خبر داد.

رشد ۱.۵ درصدی سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جدید/مشکلی در تامین بذر نداریماسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضع سطح زیر کشت گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ اظهار کرد: مجموع سطح زیر کشت گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷، ۵ میلیون و ۸۴۳ هزار هکتار و سال گذشته ۵ میلیون و ۷۶۶ هزار هکتار بوده که این امر بیانگر رشد ۱.۵ درصدی سطح زیرکشت گندم است.

وی افزود: مزارع گندم از لحاظ کیفیت سبز، یکنواختی و تراکم جز سال‌های مطلوب تولید گندم است چرا که در اکثر استان‌ها بارندگی بیش از ۱۰ میلی متر بوده است.

اسفندیاری پور ادامه داد: براساس آخرین آمار تا ۲۳ بهمن، میزان بارندگی در سال زراعی جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴۰ درصد و بلندمدت ۲۵ درصد رشد داشته است و تنها استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد میزان بارندگی کمتر از سال گذشته است.

به گفته مجری طرح گندم، با توجه به شرایط مساعد و پراکنش بارندگی پیش بینی می‌شود که تولید گندم در سال زراعی جدید به ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با تامین بذر مشکلی نداریم، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد، ۱۲ درصد از بذر تولیدی مازاد بر مصرف کشاورزان برای سال آینده مانده است.


بیشتر بخوانید: نرخ واقعی هر کیلو خرید تضمینی گندم ۱۸۵۰ تومان است/آینده تولیدگندم در معرض خطر است


این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۲۸ درصد بیش از سال گذشته کود مورد نیاز کشاورزان تامین شده است، اظهار کرد: برای سال زراعی جدید بخشی از کود مورد نیاز توسط شرکت خدمات حمایتی و بخشی توسط شبکه‌های تعاون روستایی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که به سبب بارندگی مطلوب، میزان مصرف کود بیش از مدت مشابه سال قبل خواهد بود که به همین خاطر شرکت خدمات حمایتی به طور جدی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

اسفندیاری پور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ضرورت اختصاص ردیف بودجه به بخش گندم گفت: برای عملیات اجرایی گندم و پشتیبانی مالی از کشاورزان باید منابع مالی لازم این امر تامین شود که به همین خاطر امیدواریم در بودجه سال آینده ردیف بودجه جداگانه به این موضوع باید اختصاص داده شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در تاریخ کشاورزی گندم همیشه دارای ردیف اعتباری بوده است، تصریح کرد: این درحالی است که در سه الی چهار سال اخیر ردیف بودجه جداگانه برای این بخش حذف شده است، درحالیکه اختصاص اعتبار به این بخش به عنوان مهم‌ترین تولیدکشاورزی یک ضرورت به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

تولید گندم در سال زراعی جدید به ۱۴ میلیون تن می رسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار