در سال آینده صورت میگیرد؛

ثبت آسباد‌های سیستان در فهرست میراث جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای ۳ اثر جهانی بزرگ است گفت:در سال آینده آسباد‌های سیستان در فهرست میراث جهانی ثبت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، علیرضا جلالزایی در همایش ملی گردشگری توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان اظهار کرد: ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان بسیار فراوان است و با توجه به وسعت استان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به تنهایی نمیتواند همه مسایل گردشگری را حل کند چرا که در سه حوزه گسترده صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت میکند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: سیستان و بلوچستان در هفته گذشته در دوازدهمین نمایشگاه گردشگری تهران حضور یافت که با کسب رتبه برتر معاونت گردشگری مورد تجلیل قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: در این نمایشگاه ۳ رویداد بزرگ برای اولین بار صورت گرفت که یکی رونمایی از تمبر یادبود سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد جدید گردشگری ایران بود.

وی گفت: اتفاق دیگر رونمایی از تقویم رویداد‌های گردشگری استان و نیز حضور خیل عظیم کارگزاران گردشگری در غرفه سیستان و بلوچستان بود که به دنبال این بودند که فرصتی را برای ایجاد کمپ‌های گردشگری به استان پیدا کنند.

جلالزایی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای ۳ اثر جهانی بزرگ است که تاثیرات زیادی را در گردشگری استان گذاشته و موجب جذب گردشگر شده است، افزود: در تلاش هستیم که دو اثر دیگر استان را در فهرست میراث جهانی به ثبت برسانیم و طی یکی دو ماه اخیر و در سال آینده آسباد‌های سیستان در فهرست میراث جهانی ثبت خواهد شد.

وی گفت: از ۳ ماهه گذشته با حضور چشمگیر گردشگران در استان ظرفیت تاسیسات گردشگری استان تکمیل شده و این امر نشان دهنده اینست که فعالیت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: ارتباط خوبی بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و دانشگاه‌ها در بحث‌های پژوهشی وجود دارد و از اساتید و هیئات علمی دانشگاه‌ها که میتوانند به عنوان بازوان پژوهشی میراث فرهنگی باشند تقاضا میکنیم براساس نگاه و تجربه علمی که دارند همکاری لازم را برای توسعه گردشگری استان داشته باشند.

این مسئول یادآور شد: سیستان و بلوچستان در رابطه با زیرساخت‌های گردشگری مشکلات زیادی دارد، اما میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تسهیل شرایطی که برای سرمایه گذاران فراهم کرد با دعوت از مجامع خصوصی باعث شد سرمایه گذاران داخلی و خارجی به استان آمدند.

وی با بیان بخشی از اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: ایرانشهر به عنوان شهر ملی در بین ۱۹ استان دیگر که داعیه دار بودند ثبت شد که تاثیرات خوبی را بدنبال داشت.

سال گذشته نیروگاه‌ها در ۲۲ شهر و روستای استان برگزار شد و نیز شهر جالق به عنوان باغ شهر جالق معرفی و ثبت شد که همه این فعالیت‌ها در توسعه گردشگری موثر واقع شده است.

جلالزایی تصریح کرد: حدود ۷۰ اقامتگاه بومگردی در استان راه اندازی شده و این تعداد تا پایان سال به بیش از ۱۱۰ اقامتگاه خواهد رسید و به ظرفیت تاسیسات گردشگری استان اضافه خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه روستا‌های هدف گردشگری از مواردی هستند که میتوانند ما را به توسعه گردشگری نزدیک‌تر کنند افزود: حداقل میتوانیم ۳۵ روستای هدف گردشگری در استان داشته باشیم که اگر مورد توجه بیشتری قرار گیرند میتوانند باعث شوند تا از صنعت نفت فاصله بگیریم و به توسعه پایدار نزدیک شویم.

وی ادامه داد: منطقه درک یک منطقه نمونه ویژه گردشگری است و یکی از منحصربفرد‌ترین مناطق گردشگری استان و حتی کشور است که در سال گذشته مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفت.

انتهای پیام/پ

جهانی شدن آسباد‌های سیستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار