نجفی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روستاها در کشور ما متولی مناسبی نداشته‌اند

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌ها استانداری قزوین گفت: در برخی مواقع حتی خدمات و اقدامات دستگاه‌ها برای روستا موازی یا حتی در تضاد با یکدیگر بوده است.

روستاها در کشور ما متولی مناسبی نداشته استاکرم نجفی مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،    با اشاره به نقش مناطق روستایی در اولویت‌های دولت گفت: واقعیت این است که طی سال‌های گذشته روستا در کشور ما متولی مناسبی نداشته است؛ البته تمام دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها خدمات بسیار زیادی را به مناطق روستایی داشته‌اند، ولی چون یک مرکز هماهنگ کننده وجود نداشته است، توفیق چندانی را شاهد نبودیم.

نجفی با بیان اینکه در برخی مواقع حتی خدمات و اقدامات دستگاه‌ها برای روستا موازی یا حتی در تضاد با یکدیگر بوده است؛ افزود: به طور مثال در یک روستایی تمام معابر آن آسفالت شده است، ولی در مقابل در آن روستا گازرسانی باعث شده که تمام هزینه‌هایی که برای بهسازی  آسفالت انجام گرفته بود از بین برود. 

 مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری قزوین دلیل این ناهماهنگی را فقدان مرکز هماهنگی فعالیت‌های روستائیان دانست و گفت: در سطح کشور و در زمان معاونت سابق توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، پیگیری‌هایی برای تشکیل وزارتخانه‌ای تحت عنوان وزارت توسعه و آبادی روستا انجام شد که متاسفانه مورد موافقت قرار نگرفت به این دلیل که در آن زمان تشکیل یک وزارت‌خانه جدید جزو اولویت‌های دولت نبود.

استان قزوین پیشتاز در تشکیل کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری

وی ادامه داد: زمانی که دیدیم روستائیان مرکزی برای پیگیری فعالیت‌های خود ندارند؛ به این نتیجه رسیدیم که از ظرفیتی تحت عنوان کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری زیرمجموعه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان استفاده کنیم. با توجه به اینکه این کارگروه در سطح کشور وجود ندارد، ولی می‌توان گفت که ما اولین استانی هستیم که این کارگروه تخصصی را در سطح کشور ایجاد کردیم.

نجفی با بیان اینکه استاندار قزوین دفتر روستایی را به عنوان مرکز هماهنگ کننده دستگاه‌های اجرایی در روستا‌ها معرفی و همه دستگاه‌های آن را ملزم به همکاری با این دفتر کرده است، گفت:  بعد از ابلاغ این موضوع،  ما با دستگاه‌های اجرایی وارد تعامل شدیم و  با برخی از دستگاه‌ها تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کردیم؛ برخی از دستگاه‌های دیگر هم مقرر شد که پروژه‌های خود را قبل از تصویب شدن در اختیار دفتر امور روستایی بگذارند. در حوزه خدمت‌رسانی به محرومین هم با کمیته امداد همکاری خوبی داشتیم و خوشبختانه در حال حاضر تمام دستگاه‌های اجرایی دهیار را به عنوان مدیر ارشد روستا پذیرفتند و حتما قبل از افتتاح پروژه‌ها نظرات مجموعه مدیریتی وزارت کشور را جویا می‌شوند.

گازرسانی ۸۵ درصد از روستا‌های قزوین

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری قزوین با تاکید بر اینکه ۸۵ درصد از روستا‌های قزوین گازرسانی شده و در سه شهرستان این آمار به بالای ۹۰ درصد رسیده است. تصریح کرد: در روستا‌ها خوشبختانه دستگاه‌های دولتی وبرخی نهاد‌های انقلابی و حاکمیتی خدمات خوبی را ارائه کرده‌اند، ما در سطح استان قزوین یک طرحی را با برخی از دستگاه‌های ویژه همانند؛ قرارگاه پیشرفت آبادانی سپاه، قرارگاه محرومیت‌زدایی هماهنگ کردیم که طی آن دستگاه‌های اجرایی گزارش عملکرد خود را مطرح می‌کنند.

نجفی افزود: ۳۹ پروژه در قالب  طرح خدمت رسانی در روستا‌ها انجام شده است و ۳ دهستان محروم استان را هدف‌گذاری کردیم؛ البته با تخصیص اعتبارات دولتی نمی‌توان تمام این پروژه‌ها را به اتمام رساند و ما ملزم به تجمیع اعتبارات هستیم.

وی با اشاره به اینکه دفتر امور روستایی استانداری یک دستگاه اجرایی نبوده و این دفتر نقش هماهنگ کننده و مطالبه‌گر را دارد، یادآور شد: در این زمینه ما ارتباطات مستقیم و چهره به چهره با روستاییان را داریم و مشکلات آن‌ها را پیگیری می‌کنیم؛ در واقع به جای اینکه مردم روستا برای نامه‌های خود از یک اداره به آن اداره منتقل شوند، دفتر امور روستایی این کار‌ها را بر عهده می‌گیرد.  در این راستا روز‌های سه‌شنبه ملاقات مردمی داریم و به تمام درخواست‌های مردم رسیدگی می‌شود و همین طور یک سامانه‌ای تحت عنوان سامد هم راه‌اندازی شده است.

وظیفه ما انعکاس خدمات نظام و دولت است

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌ها استانداری قزوین با اشاره نقش رسانه در اطلاع رسانی به روستاییان خاطر نشان کرد: قطعا ارتباط با رسانه‌ها و اطلاع رسانی در مورد اقدامات صورت گرفته جز ضروریات کار است و اگر این اطلاع رسانی نباشد مردم در جریان اتفاقات قرار نمی‌گیرند. ما وظیفه داریم خدمات نظام و دولت را برای روستا بازگو کنیم که این اجازه را به رسانه‌های خارجی و دشمنان نظام ندهیم که اطلاعات غلطی را در اختیار روستاییان قرار دهند.

نجفی یادآور شد: در این زمینه توافقاتی با صدا و سیما برای انعکاس فعالیت‌های روستایی این استان انجام شده است و اقدام اخیر معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری در برگزاری تور خبری ارزشمند بوده و ضروری است که این کار در سطح کشور انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار