یادداشت

ورودی‌های شهر بوکان همچنان غریب مانده اند!

در مسیر‌های ورود به شهر بوکان، ناظر خود را با جنگلی از تابلو‌های تبلیغاتی، زمین‌های بایر، نخاله‌های ساختمانی و خیابان‌های بی روح مواجه می‌بیند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،در گذشته اولین نشانه بصری که از شهر در ذهن مسافران آن نقش می‌بست، دروازه ورودی شهر بود که امروزه با رشد سریع شهر‌ها و گسترش آن‌ها این دروازه‌ها در محدوده شهری قرار گرفته اند. ورودی شهر‌ها یکی از نقاط مهم شهر محسوب می‌شوند که می‌توانند تصویر ذهنی خوشایندی برای عبورین ایجاد کنند.

به گفته‌ی پروفسور گروتر، معمار برجسته آلمانی، ورودی شهر محدوده‌ای است که قلمرو طبیعت را از محیط مصنوع و تمدن متمایز می‌کند و آگاهی دهنده حضور در قلمرو دیگر است؛ ورودی اتصال دهنده شهر با جامعه فراتر و طبیعت نا محدود است و این فضا می‌تواند معرف شخصیت شهر باشد.

و، اما شهر بوکان، بزرگترین شهر جنوب آذربایجان غربی که با جمعیتی بالغ بر ۱۹۴ هزار نفر بر روی جاده ترانزیتی غرب کشور قرار گرفته و دارای چهار ورودی از طرف شهرستان‌های مهاباد، میاندوآب، سقز و شاهیندژ است که در گذشته به دلیل سوء مدیریت و عدم ثبات مدیریتی در شهرداری این شهر، دچار عقب ماندگی‌های بسیاری در زمینه‌های گوناگون مدیریت شهری شده است؛ ورودی‌های این شهر هم از این عقب ماندگی‌ها مستثنا نشده اند، به طوری که کوچترین معیار و اصول طراحی شهری و معماری در آن‌ها بکار نرفته بود؛ از سال گذشته پس از آغاز بکار بابک رستم پور به عنوان شهردار بوکان، اقداماتی در جهت ساماندهی وضعیت نابسمان ورودی‌های شهر صورت گرفته است، اما تاکنون هیچ کدام از آن‌ها به پایان نرسیده اند و با توجه به شرایط جوّی کنونی، احتمال به پایان رسیدن این طرح‌ها تا قبل از ایام نوروز امسال، بسیار ضعیف است.

در مسیر‌های ورود به شهر بوکان، جایی که شهر باید خود را به مسافران و تازه واردان و گردشگران معرفی کند، به جز چند اِلِمان در بلوار‌های ابتدای شهر، نشانی از معماری، ساخت و ساز و امکانات رفاهی به چشم نمی‌خورد، بلکه ناظر خود را با جنگلی از تابلو‌های تبلیغاتی، زمین‌های بایر، نخاله‌های ساختمانی و خیابان‌های بی روح مواجه می‌بیند.

بر اساس استاندارد‌ها، در شهر ورودی‌هایی مطلوب و قابل قبول اند، که فضا‌هایی های همچون بوستان و فضای سبز، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی و توقفگاه را دارا باشند و ضوابطی همچون عریض بودن پیاده رو‌ها، تداوم فضای سبز از بیرون به داخل شهر و متعادل بودن تابلو‌ها برای جلوگیری از اغتشاش بصری را داشته باشند؛ ورودی شهر می‌تواند نماد شخصیت و هویت فرهنگی و تاریخی شهر و ارتقاء آن باشد، اما ورودی شهر بوکان، شهری که لقب "شهر فرهیختگان" را با خود به یدک می‌کشد، نه تنها در مقام واقعی خود معنا نشده بلکه بسیار غریب هم قرار گرفته است!

در طراحی شهری و معماری ورودی شهر بعنوان هدایت کننده به بخش‌های مهم شهر، جذابیت بصری، خوشامدگو و دعوت کننده و معرف شخصیت شهر، تعریف می‌شود؛ حال جای نگرانی است که ورودی‌های شهر بوکان، اینگونه رها شده و با باطن و هویت این شهر در تضاد است.

با توجه به قرار گرفتن شهر بوکان بر روی جاده ترانزیتی غرب و عبور مسافران بسیاری از سراسر کشور در ایام نوروز از این شهر، انتظار می‌رود شهرداری و شورای اسلامی شهر، نهایت سعی را در ساماندهی ورودی‌های این شهر داشته باشند تا تصویر مطلوبی را از بوکان، در ذهن مسافران، حک کنند.
 
انتهای پیام/م
 

وجود نخاله در ورودی های شهرستان بوکان

برچسب ها: شهرداری ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.