گزارش نشریه ایتالیایی درباره تحولات مرزی ایران و پاکستان

یک نشریه الکترونیکی ایتالیایی آخرین تحولات مرزی میان ایران و پاکستان و حمله تروریستی به نیرو‌های سپاه پاسداران را برجسته کرد.

گزارش نشریه ایتالیایی درباره ایران و پاکستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه الکترونیکی ایتالیایی با نام The MediTelegrap آخرین تحولات مرزی میان ایران و پاکستان و حمله تروریستی به نیرو‌های سپاه پاسداران را برجسته کرد.

نشریه الکترونیکی The MediTelegrap، در ایتالیا که عمدتأ به موضوعات مرتبط با حمل و نقل دریایی می‌پردازد، در مطلبی با عنوان «جنگ بندرها، دوئل تجاری بین ایران و پاکستان» نوشت: چهارشنبه گذشته گروهی از افراط گرایان سنی در جنوب شرقی ایران باحمله به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران، موجب مرگ ۲۷ نظامی شدند.

به اعتقاد کارشناسان این حمله، فصل جدیدی از جنگ تجاری در غرب آسیاست که بین دو بند چابهار و گوادر در ایران و پاکستان در حال شکل گیری است که به ترتیب از حمایت هند و چین برخوردارند.

این نشریه افزود: بر اساس این نظریه، هر کدام از این دو بندر که در این مسابقه به پیروزی برسد خواهد توانست ژئوپلیتیک و اقتصاد منطقه را تحت تاثیرخود قرار دهد.

پس از حمله انتحاری یک خودروی مملو از مواد منفجره به اتوبوس حامل نیرو‌های مرزبانی سپاه در جاده خاش-زاهدان، وزارت امور خارجه ایران سفیر پاکستان در تهران را احضار و به حضور اعضای گروه تروریستی جیش {الظلم}، که مسئولیت حمله در زاهدان را عهده دار شده است، در خاک آن کشور اعتراض کرد.

این پایگاه اینترنتی نوشت: علی لاریجانی، رئیس مجلس نمایندگان ایران، در این خصوص گفت: اگر دولت پاکستان به مسئولیت خود در باره چنین مواردی عمل نکند، سطح روابط بین دو کشور آسیب خواهد دید.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، با لحن تندتری به پاکستان هشدار داد و آن کشور را به حمایت از تروریست‌ها متهم کرد و قول داد که انتقام حمله زاهدان گرفته خواهد شد.

همزمان با این رویدادها، پاکستان میزبان محمد بن سلمان بود که در سفر به اسلام آباد توافق‌های چشمگیری با طرف‌های پاکستانی به امضا رساند.

این احتمال وجود دارد که پاکستان به دلیل نادیده گرفتن فعالیت‌های جیش {الظلم} علیه دشمن بزرگ عربستان، یعنی ایران، از ولیعهد سعودی جایزه‌ای ۲۰ میلیارد دلاری تحت عنوان توافقنامه همکاری جایزه گرفته باشد.

در عین حال هند در رقابت با چین و پاکستان، همچنان سرگرم تجهیز و توسعه بندر ایرانی چابهار به عنوان شاهراه ترانزیتی از طریق افغانستان و آسیای میانه به سوی اقیانوس هند است.

هند همچنین قصد دارد از طریق ایران به منطقه قفقاز، ترکیه و سپس اروپا مرتبط شود و ایران امیدوار است که اقتصاد کشور به ویژه در مناطق محروم جنوبی، از این طرح عظیم منتفع شود.

در این نشریه ایتالیایی آمده است: بدون تردید مشاهده پیشرفت چابهار برای پاکستان خوشایند نیست و به گفته مراد کاویانی راد، استاد دانشگاه خوارزمی، اسلام آباد فعالیت گروه‌های تروریستی در مناطق جنوبی مرزی با ایران را نادیده می‌گیرد. به خصوص اینکه علاوه بر ناامن شدن جنوب ایران و مناطق اطراف چابهار، از کمک‌های عربستان و آمریکا نیز برخوردار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
تنها راه حل کشیدن دیوار مرزیه.
آخرین اخبار