۱۰ اسفند، آخرین مهلت شرکت در جشنواره رسانه‌های کُردی

دبیر نخستین جشنواره رسانه‌های کُردی گفت: آخرین مهلت شرکت در این جشنواره ۱۰ اسفند تعیین شده است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، شیروان یاری دبیر نخستین جشنواره رسانه‌های کُردی از ثبت و ارسال ۵۵۷ اثر به زبان‌های کُردی و فارسی در سامانه این جشنواره خبر دادوگفت: در بخش اصلی جشنواره رسانه‌های کُردی ۸۴ گزارش، ۵۱ تیتر، ۱۲۷ سرمقاله و یادداشت، ۲۳ خبر، ۷۲ مصاحبه، ۲۵ طراحی و صفحه آرایی، ۴۶ طنز و کاریکاتور و ۶۸ عکس در سامانه به ثبت رسیده است.

وی افزود: از تعداد آثار مذکور ۱۸ گزارش، ۱۱ تیتر، ۶۱ سرمقاله و یادداشت، ۱۵ خبر، ۴۷ مصاحبه به زبان کُردی است.

یاری با اشاره به اینکه از استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام اثر به این جشنواره ارسال شده است، افزود: از کردستان ۳۳۳ اثر از ۸۹ شرکت کننده، آذربایجان غربی ۵۹ اثر از ۲۲ شرکت کننده، کرمانشاه ۱۱۳ اثر از ۳۱ شرکت کننده و از ایلام هم ۲۸ اثر از ۱۲ شرکت کننده به جشنواره ارسال شده است.

وی یادآور شد: در بخش جانبی هم ۶۱ اثر ارسال شده که از این تعداد ۵۰ اثر مربوط به شعار سال و ۱۱ اثر هم در حوزه نشریات دانشجویی است.
یاری با اشاره به اینکه طبق فراخوان جشنواره در بخش اصلی تنها آثار منتشر شده به زبان کُردی قابل پذیرش و داوری بود، گفت: تعداد آثاری که تاکنون به زبان کُردی به این جشنوار ارسال شده از لحاظ شاخص‌های داوری به حد نصاب رسیده است.

دبیر نخستین جشنواره رسانه‌های کُردی تاکید کرد: بدلیل اینکه آثار ارسال شده از دو استان ایلام و کرمانشاه به زبان فارسی است لذا در راستای احترام به این شرکت کنندگان تصمیم به تایید این آثار و شرکت شان در جشنواره گرفته شد.

وی اظهار داشت: اقدام مذکور به منظور آموزش و ترغیب اهالی رسانه استان‌های کُردنشین کشور به تولید آثاری به زبان کُردی در دوره‌های آینده جشنواره انجام شده است.

یاری با اشاره به اینکه بخش کُردی متمایز از فارسی داوری خواهد شد، افزود: داوران بخش کُردی از اساتید روزنامه نگاری مسلط به زبان کُردی انتخاب شده و آثار بخش فارسی هم توسط اساتید کشوری داوری خواهد شد.

دبیر نخستین جشنواره رسانه‌های کُردی اضافه کرد: از جمله برنامه‌های جانبی نخستین دوره این جشنواره برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید روزنامه نگاری از اقلیم کردستان عراق است.

وی افزود: سیاست و راهبرد جشنواره رسانه‌های کُردی اینگونه است که دومین دوره آن در سطح بین المللی و صرفا با پذیرش آثار به زبان کُردی از کشور‌های ایران، ترکیه، سوریه و عراق برگزار شود.

یاری یادآور شد: با تحقق راهبرد مذکور در سنوات آینده شاهد پویایی، رشد و تقویت روزنامه نگاری کُردی در استان‌های کُردنشین کشورمان خواهیم بود.
وی تاکید کرد: امیدواریم بعد از اختتامیه دوره نخست این جشنواره، شیوه نامه اجرایی برای یکسان سازی نگارش خبر، گزارش، مصاحبه و یادداشت به زبان کُردی در رسانه‌ها تدوین شود.

یاری اظهار داشت: آثار ارسال شده به زبان کُردی در این جشنواره نمونه بارزی برای آسیب شناسی روزنامه نگاری کُردی در استان‌های کُردنشین است و انتظار می‌رود با اجرای این برنامه شاهد تحولی در حوزه رسانه کُردی باشیم.

دبیر نخستین جشنواره رسانه‌های کُردی در بخش دیگری به فارغ التحصیلی نخستین دوره پذیرفته گان رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان اشاره کرد و گفت: از آنجا که بازار کار این فارع التحصیلان هنوز در جامعه مشخص نشده می‌توان از این ظرفیت در حوزه رسانه بهره گرفت.

یاری اضافه کرد: می‌طلبد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه نگاری کُردی برای این فارغ التحصیلان، زمینه حضور آن‌ها را در عرصه رسانه فراهم کند که این اقدام تاثیر بسزایی در تقویت روزنامه نگاری کُردی خواهد داشت.
نخستین جشنواره رسانه‌های کُردی در دو بخش زبان کُردی و فارسی به میزبانی سنندج و به همت خانه مطبوعات کردستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با حمایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری استانداری کردستان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.