آثار جنایات اشغالگران در عراق در حال نمایان شدن است

افزایش بیماران سرطانی در عراق به دلیل استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شده

شمار مبتلایان به بیماری‌های سرطانی در عراق به علت استفاده اشغالگران از مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده افزایش یافته است.

افزایش بیماری‌های سرطانی در عراق به دلیل استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شدهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تعداد مبتلایان به بیماری‌های سرطانی در عراق به علت استفاده اشغالگران آمریکایی از صد‌ها تُن مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده در جنگ‌های سال ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ میلادی رو به افزایش است. فقط در استان دیاله بیش از ۵۰۰ مورد مرگ ناشی از ابتلا به سرطان گزارش شده است.

خبرنگار الاتجاه در گزارشی گفت: جنایات ناشی از اشغالگری زیاد است. زیرساخت‌ها ویران شده و انسان‌ها در نتیجه اشغالگری نابود شده اند. سازمان حقوق بشر دیاله از موارد مرگ ناشی از ابتلا به سرطان خبر داد که مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان نیز نوعِ مهمات جنگی است که اشغالگران آمریکایی در عراق به کار برده اند.

طالب الخزرجی، مدیر سازمان حقوق بشر دیاله گفت: «آمار مرگ و میر‌های ناشی از ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۸ میلادی بیشتر از ۵۰۰ مورد بوده است. همچنانکه همگی می‌دانند نیرو‌های اشغالگر پس از سال ۲۰۰۳ میلادی نیز از اورانیوم ضعیف شده استفاده کردند و بیش از ۹۷۰ گلوله توپ و موشک دارای اورانیوم ضعیف شده شلیک شد. سرطان در عراق از جمله در استان دیاله به سرعت در حال افزایش است.»

خبرنگار گفت: آمریکا در حمله سال ۱۹۹۱ میلادی به عراق ۳۰۰ حمله هوایی انجام داد و نیز ۷۰۰ فروند موشک تاماهوک و نه میلیون گلوله حامل اورانیوم شلیک کرد. همچنین ۳۵۰ تن اورانیوم در سال ۱۹۹۱ میلادی علیه ۲۵۰ موضع در سراسر عراق به کار گرفته شد. سازمان محیط زیست عراق تأیید کرد همه این مواضع به طور کامل بررسی و پاکسازی نشده‌اند.

حسن ناصر، متخصص بیماری‌های سرطانی در دیاله گفت: «بیماری‌ها و شیوع آن‌ها عوامل متعددی دارد نخستین این عوامل نیز آگاهی اندک از مسائل بهداشتی است. مشکل دوم، تشخیص است. همه پزشکان می‌باید به تشخیص اهمیت بدهند. سوم مسائل ژنتیکی است که نقش زیادی در این بیماری‌ها دارد. ما شرایط سختی از جمله جنگ‌ها و مهمات بر جای مانده از جنگ‌ها را پشت سر گذاشتیم.»

خبرنگار در پایان گفت: پس از گذشت پانزده سال هم اکنون آثار جنایات اشغالگران در تعدادی از مناطق از جمله در دیاله در حال آشکار شدن است. پاکسازی نشدن جا‌هایی که هدف حملات اشغالگران آمریکایی قرار گرفته‌اند باعث افزایش مبتلایان به بیماری‌های سرطانی شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار