مقصران اصلی ریزش دستک پل سوم بشار مشخص شدند

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمدگفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسان، راه و شهرسازی، مشاور و پیمانکار طرح به صورت ۹۰ درصد و آب و فاضلاب شهری ۱۰ درصد در وقوع این حادثه مقصر هستند.

مقصران اصلی ریزش دستک پل سوم بشار مشخص شدندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  سیل ناشی از بارندگی‌های آبان ماه سال جاری سبب تخریب قسمتی از دستک و دیوار هدایت آب دهانه خروجی پل سوم بشار به سمت اکبر آباد شد.

هجیر افشون مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمدگفت : کارگروهی به دستور معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان دفتر فنی و مشارکت نظام مهندسی، سازمان برنامه و بودجه، پیمانکاران، شهرداری یاسوج، راه و شهرسازی، آبفای شهری و دیگر دستگاه‌ها تشکیل شد.

وی افزود: برای مشخص شدن دلیل وقوع این حادثه مدارک و مستندات از جمله لوله فاضلاب که به قطر تقریبی ۶۰ سانتی متر بود، بررسی شد.

افشون همسان سازی نکردن کف پل، پیش بینی نشدن زهکش در دیوار، استفاده از مصالح نامرغوب در پشت دیوار، پیش بینی نکردن عمق آب و شستگی و ارتفاع کم پی را از جمله علل تحریب دستک پل سوم بشار عنوان کرد.

وی عنوان کرد: باتوجه به بررسی‌های انجام شده اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان دستگاه اجرایی، مشاور طرح و پیمانکار پروژه به صورت ۹۰ درصد و آب و فاضلاب شهری ۱۰ درصد در بروز این حادثه مقصر شناخته شدند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این ۲ دستگاه اجرایی موظفند از محل منابع داخلی خود این خسارات را جبران کنند.

بتن مسلح بتنی است که حاوی میله‌های فولادی، صفحات یا الیافی است که باعث تقویت مصالح می‌شوند. قابلیت تحمل بار توسط این مصالح بیشتر می‌شود و به همین دلیل از بتن مسلح بطور گسترده‌ای در ساخت و ساز استفاده می‌شود.

این بتن تبدیل به متداول‌ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز شده است. بتن مسلح برای بسیاری از انواع سازه‌ها و اجرایی همچون دال بتنی، دیوارها، تیرها، ستون‌ها، پی‌ها، قاب‌ها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فاز نخست پل سوم بشار یاسوج پس از ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی آن ۲۷ خرداد ماه امسال به بهره برداری رسید.

این پل به طول ۱۳۰ متر و دارای ۲ دهانه ۲۵ متری و ۲ دهانه ۴۵ متری است که ۲ باند رفت و برگشت با عرض هرکدام ۱۱ متر دارد.

رودخانه بشار، شهر یاسوج را به ۲ بخش تقسیم کرده و ۲ پل برای وصل کردن این بخش‌ها در دهه‌های گذشته ساخته شده بود.

برای عبور از رودخانه بشار و ارتباط با دشت سررود جنوبی، روستا‌های اقماری و مناطق جنوبی کهگیلویه و بویراحمد تنها ۲ پل در جنوب شهر یاسوج احداث شده که یکی به مسیر رفت و دیگری به مسیر برگشت اختصاص دارد و جوابگوی ترافیک این شهر نیست.

شهر یاسوج اکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و طول آن به بیش از ۱۸ کیلومتر رسیده در حالی که در ۳۰ سال گذشته تنها یک پل بر روی رودخانه بشار احداث شده است.

پل سوم بشار با هدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستا‌های آن در سال ۸۲ کلنگ زنی شد.

کارشناسان راهنمایی و رانندگی هم معتقدند که برای خارج شدن از شهر یاسوج عبور از ۲ پل جوابگو نیست و ترافیک زیادی به وجود می‌آورد.

به گفته آنان، گره ترافیکی در ورودی و خروجی شهر یاسوج با بهره برداری از پل سوم بشار تا حدودی زیادی رفع شده است.
افزایش ورود گردشگران به شهر یاسوج در بهار و تابستان و حتی در برخی روز‌های تعطیل پایان هفته ترافیکی تا بیش از ۲ کیلومتر در ورودی و خروجی شهر یاسوج ایجاد می‌کند.

اگر یکی از پل‌های کنونی بر روی رودخانه بشار با مشکلی مواجه شود، تردد به سمت دشت سررود جنوبی و حاشیه جنوبی شهر یاسوج با مشکل روبه‌رو می‌شود.

پل چهارم بشار هم با هدف روان سازی بخشی از ترافیک شهر یاسوج در کنار بیمارستان امام سجاد در دست ساخت است.
یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد مهمترین شهر مهاجرپذیر این استان است.

انتهای پیام/غ

عاملان ریزش پل بشار شناسایی شدند

برچسب ها: ترافیک ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.