رئیس سازمان چای در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۳ درصدی واردات چای/قاچاق چای منتفی است

جهان ساز گفت: بنابر آمار۱۰ ماهه گمرک، حدود ۴۸ هزارتن چای وارد شده که نسبت به سال گذشته ۲ تا ۳ درصد رشد داشته است.

رشد ۳ درصدی واردات چای/قاچاق چای منتفی استحبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از صادرات ۱۳ هزار تن چای خبر داد و گفت: براساس آمار ۱۰ ماهه گمرک، ۱۳ هزارتن چای با ارزش ۱۸ میلیون دلار به به کشور‌های هند، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، عراق، کانادا، استرالیا، اسپانیا، جمهوری چک، آذربایجان و گرجستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل چند درصد رشد داشته است.

وی افزود: بنابر آمار۱۰ ماهه گمرک در  حدود ۴۸ هزارتن چای برای کسری نیاز کشور وارد شده که نسبت به سال گذشته ۲ تا ۳ درصد رشد داشته است.

جهان ساز با اشاره به اینکه مشکلی در واردات و صادرات چای وجود ندارد، بیان کرد: با وجود شرایط تحریم و مشکلات مربوط به نقل و انتقال ارز تاکنون مشکلی در مبادلات تجاری نداشتیم، اما نسبت به آینده نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت.


بیشتر بخوانید: نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای مصوب نشد/پرداخت 30 میلیارد تومان تسهیلات به چایکاران


رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه امسال خبری از قاچاق چای به کشور نیست، اظهار کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، دیگر قاچاق چای صرفه اقتصادی ندارد. از این رو مجموع نیاز کشور از طریق واردات رسمی تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ایام پایانی سال نوسان چندانی در عرضه چای نخواهیم داشت، افزود: با وجود آنکه کمبودی در عرضه چای به بازار وجود ندارد، از این رو تنها ممکن است قیمت با نوسان جزئی در بازار روبرو شود که مجددا از اردیبهشت ماه با عرضه محصول جدید به بازار، قیمت متعادل خواهد شد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضع نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال زراعی آینده گفت: تاکنون نرخ رسمی خرید تضمینی برگ سبز چای اعلام نشده است و انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر این نرخ اعلام شود.

جهان ساز در پایان با اشاره به اینکه امسال ۳۰ میلیارد تومان منابع برای پرداخت تسهیلات به زراعی و سرمایه در گردش به چایکاران در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تاکنون ۱۳ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در اختیار چایکاران قرار گرفته و این تسهیلات همچنان تا پایان اسفند پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

نرخ رسمی خرید تضمینی برگ سبز چای اعلام نشده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۳:۲۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
بابت انتشار نظر تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
ممنونم که نظرات منو انتشار دادی خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۰:۴۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
کشاورز محترم تو ظرفیت نداری چون مردم مدتی از چای ایرانی حمایت کردن و شما هم نرخ رو بالا بردین من قبلا چای لاهیجان رو کیلویی 20 تومن خرید داشتم الان مبلغ 40 میخرم پس نتیجه میگیریم وارذات انجام بشه قبلا چای شمال سال ها تو انبار میموند
آخرین اخبار