سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز:

واگذاری نظام سلامت به بخش خصوصی نیازمند جسارت و باور است

درفشی گفت: ارائه بخشی از نظام سلامت به بخش خصوصی نیاز به جسارت حمایت و باور دارد که متاسفانه کمتر آن را در بین مدیران مشاهده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید درفشی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز در اولین نشست تخصصی واگذاری خدمات سلامت که صبح امروز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد؛ اظهار کرد: بحث واگذاری خدمات به بخش خصوصی از بحث‌های پر چالش و جدید امروز است و ما در دانشگاه علوم پزشکی البرز این کار را انجام دادیم و پاسخ مناسبی از آن دریافت کردیم؛ انجام این کار یعنی ارائه بخشی از نظام سلامت به بخش خصوصی نیاز به جسارت حمایت و باور دارد که متاسفانه کمتر آن را در بین مدیران مشاهده می‌کنیم.

فعالیت بخش خصوصی عامل کاهش هزینه‌هاست

وی ادامه داد: واگذاری بخش‌هایی از نظام سلامت به بخش خصوصی هیچ خللی در فعالیت‌های ما وارد نمی‌کند و برای همه آشکار شده است که استفاده از بخش خصوصی کاری بسیار منطقی است و باعث کاهش هزینه‌ها و بهبود مدیریت می‌شود.
 
درفشی تشریح کرد: کاری که اغلب مسئولان و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌دهند این است که بخشی از مرکز درمانی را به طور کامل می‌سازند و تجهیز می‌کنند و سپس در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهند، اما ما در دانشگاه علوم پزشکی البرز به واگذاری بخش‌های ضررده و از کار افتاده دانشگاه به بخش خصوصی پرداختیم؛ مراکزی که چندین ماه بود فعالیت نداشتند.
 
وی افزود: بخش خصوصی ثابت کرد که می‌تواند مراکز درمانی را به خوبی مدیریت کند، دانشگاه صرفاً محل مرکز درمانی را در اختیار پیمانکاران این بخش قرار داد و این مراکز اکنون به خوبی در حال فعالیت هستند.

تخصیص نیرو بزرگترین اشتباه ما در اداره بیمارستان‌هاست

درفشی گفت: اشکال اصلی ما در اداره بیمارستان‌ها تخصیص نیرو است، متاسفانه چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از هزینه‌های مدیریت بیمارستان‌ها را هزینه‌های پرسنلی تشکیل می‌دهد و به طور میانگین به ازای هر تخت فعال در بیمارستان‌های دولتی چهار نفر فعالیت می‌کنند و حتی این عدد در برخی بیمارستان‌ها به ۱۰  نفر به ازای هر تخت می‌رسد؛ از طرفی حضور هر نیرو در بیمارستان به طور متوسط ۴۳ تا ۴۵ میلیون تومان هزینه دارد و اگر تعداد پرسنل آن را در نظر بگیرید علت هزینه‌های بالا مشخص می‌شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان کرد: برای استاندارد سازی باید این تعداد نیروهای فعال به ازای هر تخت به ۲.۲ نفر برسد و این دقیقا همان کاری است که بخش خصوصی انجام می‌دهد چرا که آنها هم موظفند مطابق ضوابط و تعرفه‌های طرح تحول سلامت عمل کنند اما با مدیریت های این چنینی در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی از بیمارستان‌های بخش خصوصی خود همانند بخش‌های دولتی حمایت خواهند کرد، گفت: بنابر بررسی‌های انجام شده، بخش خصوصی همواره به دنبال کاهش هزینه‌هاست و با مدیریت نیروهای انسانی هموار نه تنها بازدهی مناسب‌تری دارد بلکه نسبت به بیمارستانهای دولتی پرداختی‌های منظم‌تری دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار