سفیر ایران در ترکمنستان:

استانداردسازی واگن‌های ایران و ترکمنستان ۲ میلیون دلار هزینه دارد

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: هزینه استانداردسازی واگن‌های ایران و ترکمنستان حدود دو میلیون دلار است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سید محمد احمدی بعدازظهر چهارشنبه در نشست کارگروه‌های اقتصادی و زیربنایی خراسان شمالی اظهار کرد: برخی از فعالان تجاری خراسان شمالی درخواست استفاده از واگن‌های ایرانی را داشته اند که در حال بررسی است.

احمدی در ادامه به مشکلات بین ایران و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: باوجود اینکه مراودات این دو کشور نسبت به سایر کشور‌ها مطلوب است، اما به علت نبود استراتژیک درست برخی مراودات با مشکل روبرو شده است.

وی در ادامه درباره تغییر گردشگری سلامت ترکمنستان از ایران به هند، گفت: تا چند ماه گذشته بیمارستان‌های مشهد مقصد گردشگران سلامت ترکمنستان بود، اما به علت کم توجهی، این گردشگران ترجیح داده اند مقصد خود را به هند تغییر دهند.

سفیر ایران در ترکمنستان بیان کرد: متاسفانه در برخی مراودات بین ایران و ترکمنستان کوتاهی شده که ضرورت دارد همچون گذشته اعتماد سازی ایجاد شود.

وی در ادامه به سهم خراسان شمالی در نمایشگاه ترکمنستان اشاره کرد و گفت: برای حضور خراسان شمالی در این نمایشگاه فضایی به مساحت ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده تا شرکت‌ها و صنایع تولیدی استان به خوبی دیده شوند و همچنین بتوانند از این فرصت در جهت جذب گردشگر استفاده کنند.

وی همچنین درباره مقررات و ضوابط سختگیرانه‌ای ترکمنستان برای صدور، تمدید روادید و اقامت و مباحث تجاری گفت: ترکمنستان این قانون را برای تمام کشور‌ها به طور یکسان اعمال می‌کند و تصور اینکه باایران رابطه خوبی ندارد اشتباه است.

سفیر ایران در ترکمنستان اظهار کرد: ترکمنستان برای مراودات تجاری به دنبال بازار‌های جدید است، بنابرین نباید با بدعهدی فرصت‌ها را از دست داد.

احمدی اضافه کرد: بازگشایی مرز پرسه سو و ایجاد بازارچه خواسته به حق مردم خراسان شمالی است و بنده با جدیدت این موضوع را پیگیری می‌کنم.

اشتراکات فرهنگی، جاذبه خراسان شمالی برای سرمایه گذاران ترکمن است

سیدمحمد احمدی سفیر ایران در ترکمنستان در حاشیه دیدن از منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، گفت: این منطقه ویژه، با توجه به موقعیت و شرایطی که دارد می‌تواند پایگاه رشد و توسعه استان باشد.

وی کلنی‌های جمعیتی استان در مناطق مختلف دنیا را از ظرفیت‌های خراسان شمالی برای جلب سرمایه گذار اروپایی برشمرد و گفت: شناساندن ظرفیت‌های سرمایه گذاری استان و منطقه ویژه اقتصادی باید بیشتر شود و می‌توان از ظرفیت سفارت ایران در ترکمنستان نیز در این مسیر استفاده کرد.

احمدی افزود: ویژگی‌های منطقه و ظرفیت‌هایی مانند منطقه ویژه اقتصادی، نیاز به اطلاع رسانی دارد و وظیفه ما کمک به مسئولان ارشد استان و معرفی این ظرفیت‌ها است.

احمدی با بیان اینکه روابط کشور‌ها روز به روز پیچیده، گسترده و متنوع‌تر می‌شود، افزود: ممکن است امروز روابط ما با کشور همسایه از جهاتی پیچیده و قفل باشد، اما این شرایط استمرار ندارد و دو طرف تلاش می‌کنند شرایط را تغییر دهند و خراسان شمالی، نخستین جایی است که با توجه به وجود قوم ترکمن در آن، می‌تواند در تغییر شرایط نقش ویژه داشته باشد.

سفیر ایران در ترکمنستان اظهار داشت: ترکمنستان به اشتراکات قومی و زبانی اهمیت می‌دهد و بر این اساس آنان خراسان شمالی و گلستان را برای سرمایه گذاری، مناسب‌تر از دیگر نواحی ایران می‌دانند.

احمدی افزود: خراسان شمالی موقعیت رو به رشدی دارد و صنایع مادر مهمی مانند سیمان، پتروشیمی، فولاد اسفراین و آلومینای جاجرم را دارد که مزیت این استان محسوب می‌شوند.

خراسان شمالی با وجود داشتن ۳۰۱ کیلومتر مرز زمینی با ترکمنستان، با این کشور هیچ معبر مرزی ندارد.

صادرات خراسان شمالی به ترکمنستان در سال‌های اخیر با کاهش مواجه شده است به طوری که امسال تنها ۴ درصد از صادرات استان به مقصد همسایه شمالی، بارگیری شده است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۱۰۰ هزار نفر آنان ترکمن‌های ساکن در خط مرزی این استان با ترکمنستان هستند

انتهای پیام/پ

برچسب ها: حمل و نقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.