سرمایه گذاری کلان در باغ های مرکبات مازندران

مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران از سرمایه گذاری کلان در باغ‌ های نارنگی و پرتقال با اجرای طرح نوسازی درختان بالای ۴۵ سال در استان خبرداد.

ایزدی مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،به پایان برداشت پرتقال استان در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس پیش بینی‌ها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن پرتقال از باغ‌های مازندران برداشت شد.

وی با بیان اینکه عمر اقتصادی درخت پرتقال بین ۵۰ تا ۶۰ سال است و باغ‌های فرسوده در میزان تولید و کیفیت محصول تاثیر بسزایی دارد، افزود: کشت درختان میوه و توسعه ونوسازی باغ‌های میوه صرفاً برای رفع نیازمندی‌های روستا نبوده است، بلکه از رهگذر صدور میوه به دیگر نقاط، درآمد سرشاری نصیب روستاییان می‌شود.

ایزدی گفت: جهاد کشاورزی استان برای اصلاح باغ‌های فرسوده مرکبات و جایگزینی درختان جوان با درختان قدیمی و آسیب دیده طرح نوسازی باغ‌های فرسوده را آغاز کرده است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران افزود: ۲۵ درصد از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان باغ‌های درجه سه یا قدیمی یا به دلیل سرمازدگی و یخبندان چند سال گذشته دچار آسیب و زوال شده است.

وی گفت: اداره کل جهاد کشاورزی مازندران برای ساماندهی احیا و نوسازی هر هکتار باغ فرسوده مرکبات بسته به نوع عملیات اصلاح و نوسازی ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۳۵ هزار هکتار از باغات مرکبات مازندران فرسوده است و نیاز به نوسازی و بازسازی دارد، افزود: با نوسازی و جایگزینی آن می‌توان محصول با کیفیت‌تر، یک دست و مقاوم سرما در استان خواهیم داشت.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران به بازسازی ۳ هزار هکتار باغ‌های فرسوده مرکبات از آغاز امسال تاکنون اشاره کرد و گفت: با جایگزینی باغ‌های فرسوده بطور میانگین از هر هکتار باغ مرکبات سالانه ۲۵ تا ۳۰ تن انواع مرکبات برداشت می‌شود.

وی از باغداران مازندران خواست تا در ادامه اصلاح و نوسازی باغات مرکبات به رقم جدید نارنگی کلمانتین و پیچ به دلیل بازار پسندی داخلی و خارجی بیشتر توجه کنند.

ایزدی افزود: پرتقال محلی یا سیاورز، واشنگتن ناول، خونی، تامسون ناول، والنسیا، بیروتی و نارنگی شامل انشو، کلمانتین، محلی اتابکی، پیچ، یونسی و لیموشیرین، لیموترش مازندرانی، نارنج، دارابی، گریپ فروت و بالنگ از انواع درختان مرکبات استان مازندران است.
وی گفت: بخش کشاورزی در مازندران ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده و ۲۲ درصد اشتغالزایی از بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/آ

بازسازی سالانه ۳ هزار هکتار از باغ‌های فرسوده مرکبات در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار