دلایل اختلاف زوجین پس از بچه‌دار شدن چیست؟

علی رغم لذتی که پدر و مادر‌ها فورا بعد از به دنیا آمدن فرزندشان حس می‌کنند، تعداد زیادی از آن‌ها طی ماه‌های اول تولد کودک، دچار اختلاف‌هایی می‌شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رغم لذتی که پدر و مادر‌ها فورا بعد از به دنیا آمدن فرزندشان حس می‌کنند، تعداد زیادی از آن‌ها طی ماه‌های اول تولد کودک، دچار اختلاف‌هایی می‌شوند. این دوره جدید در زندگی می‌تواند فشار زیاد به رابطه‌ی زن و شوهر وارد کند. در این مطلب برای‌تان می‌گوییم چرا خیلی از زوج‌ها بعد از به دنیا آمدن فرزند خود دچار اختلاف و بگومگو می‌شوند.

وقتی تصمیم می‌گیرید بچه دار شوید و برنامه ریزی می‌کنید، چیزی نیست که به آن فکر نکنید؛ از مصرف مکمل‌های لازم گرفته تا انتخاب پزشک و انجام تست دیابت و ...، و البته تمام مراقبت‌های لازم مربوط به سلامت جنین طی نهُ ماه بارداری، همه چیز را با دقت کنترل می‌کنید. همچنین محیط خانه را برای ورود عضو جدید خانواده آماده می‌کنید و تمام وسایل لازم برای اتاق کودک را خریداری می‌کنید و با دقت و سلیقه می‌چینید. با نزدیک شدن به روز‌های آخر بارداری‌تان دست‌تان را روی شکم‌تان می‌گذارید و از آرامش قبل از طوفان لذت می‌برید، شما دارید مادر می‌شوید.

دلایل اختلاف زوجین پس بچه‌دار شدن چیست؟

اما با رسیدن طوفان چه خواهد شد؟ علی رغم لذتی که پدر و مادر‌ها فورا بعد از به دنیا آمدن فرزندشان حس می‌کنند، تعداد زیادی از آن‌ها طی ماه‌های اول تولد کودک، دچار اختلاف‌هایی می‌شوند. این دوره جدید در زندگی می‌تواند فشار زیاد به رابطه‌ی زن و شوهر وارد کند. در این مطلب برای‌تان می‌گوییم چرا خیلی از زوج‌ها بعد از به دنیا آمدن فرزند خود دچار اختلاف و بگومگو می‌شوند.

سازگاری پیدا کردن کار سختی است

هر چند شما و همسرتان یک برنامه‌ی مفصل و دقیق برای به دنیا آمدن کودک‌تان چیده‌اید و چاره‌ای برای هر مشکلی که بشود تصور کرد اندیشیده‌اید، اما شاید هنوز واقعا ندانید کوچولوی دوست داشتنی شما تا چه اندازه قرار است زندگی شما را به عنوان یک سوم شخص دگرگون کند. زوج‌هایی که تازه پدر و مادر شده‌اند شاید درک نکنند که حالا باید کمتر بخوابند و کمتر تفریح کنند تا بتوانند از نوزادشان مراقبت کنند. همه‌ی این‌ها سازگاری‌هایی است که پدر و مادر باید با شرایط جدید پیدا کنند و به نظر می‌رسد برای بعضی از زوج‌ها چنین تغییر و سازگاری واقعا سخت است.

قبل از به دنیا آمدن کودک باید توقعاتی که از هم دارید را مشخص کنید، تا یادتان بماند که با هم هستید. هر دوی شما باید پدر و مادر شدن را تمرین کنید تا درک کنید که باید خود را با شرایط وفق دهید و هیچ چیزی بی عیب و ایراد پیش نخواهد رفت.

استرس خیلی خیلی زیاد

طبق آماری از کشور سوئد، ۳۰ درصد از پدر و مادر‌هایی که بچه‌های کوچک دارند از هم جدا شده‌اند. محققان دانشگاه گوتنبرگ، فاکتور‌های دخیل در بهم خوردن روابط زناشویی را مورد بررسی قرار دادند. یکی از این عواملی که کشف کردند «شرایط استرس برانگیز» بوده است. تقریبا از هر تازه پدر و مادری بپرسید چه احساسی بعد از بچه دار شدن دارند خواهند گفت: بسیار شگفت انگیز و دوست داشتنی، اما در عین حال بینهایت استرس برانگیز!

محققان آلمانی نیز دریافتند طی اولین سال زندگی کودک، میزان رضایت از زندگی پدر و مادر‌ها با افت زیادی روبرو می‌شود؛ حتی بیشتر از از دست دادن کار، طلاق و یا تجربه‌ی مرگ یکی از عزیزان. بله، مراقبت و بزرگ کردن کودک استرس برانگیز است، اما راه‌هایی وجود دارد که شما و همسرتان می‌توانید با کمک آن‌ها بر استرس پدر و مادر شدن‌تان غلبه کنید. بیشتر برای هم وقت بگذارید و برای اوقات دونفره‌تان ارزش قائل باشید.


بیشتر بخوانید:عجیب‌ترین کودکان دنیا/ از بچه‌ای با ۳۰۰ دندان تا پری دریایی واقعی + تصاویر


کمک کافی دریافت نکردن

بدون تردید کودک نوزاد شما به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد، اما بزرگسال بودن شما دلیل نمی‌شود به کمک نیاز نداشته باشید. بچه‌داری گاهی شما را آشفته می‌کند، کسر خواب خواهید داشت و شاید احساس کنید همه‌ی کارهای‌تان عقب افتاده‌اند. همه‌ی پدر و مادر‌های جوانی که تازه بچه‌دار شده‌اند به کمک و حمایت نیاز دارند و گاهی نمی‌دانند این کمک را از کجا باید دریافت کنند.
منتظر نمانید تا اوضاع کاملا بهم ریخته شود و کاملا پریشان و درمانده شوید و سپس کمک بخواهید. از سایر اعضای خانواده بخواهید از شما حمایت کنند و تنهای‌تان نگذارند. حتی می‌توانید یک برنامه ریزی مناسب شرایط خود و آن‌ها انجام دهید.

دلایل اختلاف زوجین پس بچه‌دار شدن چیست؟

عدم ارتباط کافی

ارزش ارتباط موثر را در هیچ مرحله‌ای از زندگی نمی‌توان نادیده گرفت. وقتی کودک‌تان هنوز خیلی کوچک است طبیعی است که فرصت بسیار کمی برای هم داشته باشید، اما نیاز به ارتباط برقرار کردن با همسرتان و با هم حرف زدن باید همیشه در گوشه‌ی ذهن‌تان باشد تا هر وقت حتی کوچک‌ترین فرصتی برای این کار پیدا شد از آن غافل نمانید. در گفتگوهای‌تان نیازهای‌تان را مطرح کنید، ابراز محبت کنید، سرزنش نکنید، تشکر کنید و .... یک ارتباط باز و شفاف و صمیمی همیشه مهم است، اما زمانی که در حال سازگاری پیدا کردن با شرایط جدید هستید، مهم‌تر هم می‌شود.

وسواس‌های مادرانه

شما هم درمورد تماس‌های همسرتان با کودک تازه وارد غُر می‌زنید؟ چرا اینطور بغلش می‌کنی، چرا محکم می‌بوسی‌اش، چرا گریه‌اش را درآوردی، چرا و چرا و .... به گفته‌ی روانشناسان این رفتار‌ها از وسواس‌های مادرانه نشات می‌گیرند و گاهی واقعا موجب رنجش وهمسر و بگومگو و تنش خواهند شد. وقتی همسرتان به قصد کمک به شما، پوشک کودک را تعویض می‌کند مدام به او دستور ندهید و باید و نباید نکنید و وقتی لباس کودک را بر تنش می‌کند استرس نگیرید، اگر شما مادر فرزندتان هستید او نیز پدرش است.

حجم زیاد مسئولیت‌ها

وقتی پدر یا مادر تقریبا تمام مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیرد احساس تنهایی می‌کند، البته بیشتر این فشار‌ها بر دوش مادر است. با همسرتان در این مورد حرف بزنید و از او بخواهید تا جایی که ممکن است به شما کمک کند و بخشی از مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد. البته توصیه می‌کنیم پیش از بچه دار شدن این مسائل را میان‌تان حل و فصل کنید. مسئولیت هر دوی شما از همان لحظه‌ی تولد کودک‌تان شروع می‌شود.

سبک زندگی آشفته

با بچه‌دار شدن تجربه خواهید کرد که پدر و مادر شدن همزمان هیجان انگیز و خسته کننده و شگفت انگیز و چالش برانگیز است. اما اگر نظم زندگی‌تان بعد از بچه دار شدن بهم بریزد دچار دردسر خواهید شد. آمار نشان می‌دهند زن و شوهر‌هایی که زندگی خود را بهم ریخته و آشفته می‌دانند میزان رضایت‌شان از زندگی بعد از بچه دار شدن به شدت افت می‌کند.

وقتی پای تعریف آشفتگی و پریشانی به میان می‌آید، چیزی که معمولا زوج‌ها بیان می‌کنند این است که با تغییرات بزرگی در زندگی خود روبرو می‌شوند که احساس می‌کنند هیچ کنترلی روی آن‌ها ندارند. اگر پیش از اینکه پای بچه‌ای به زندگی‌تان باز شود احساس کنید حتی امور کوچک نیز از کنترل شما خارج‌اند، تصور کنید با تغییرات بزرگی که بچه دار شدن ایجاد می‌کند چه خواهید کرد. وقتی کودک نوزاد شما نیمه شب با گریه شما را از خواب بیدار می‌کند چه واکنشی نشان خواهید داد؟


بیشتر بخوانید:غذا‌های کنسروشده با جنین چه می‌کنند؟


افسردگی هم در زنان و هم در مردان

متاسفانه افسردگی در خیلی از افراد از جمله زوج‌ها دیده می‌شود که میزان رضایت از زندگی را به شدت پایین می‌آورد. افسردگی پس از زایمان یک اختلال خلقی است که بعضی از زنان بعد از به دنیا آوردن کودک دچارش می‌شوند، اما مردان نیز ممکن است به نوعی از افسردگی مرتبط با بارداری دچار شوند. ۱۰ درصد از مردان طی سه ماهه اول بارداری همسر خود اولین علائم افسردگی را نشان می‌دهند که تا ماه‌های بعد و همچنین تا بعد از تولد نوزاد ادامه پیدا می‌کند. ۲۶ درصد از مردان نیز وقتی کودک‌شان بین سه ماه و شش ماه است افسردگی را تجربه می‌کنند. این نوع افسردگی تقریبا دو برابر میزان افسردگی است که معمولا در مرد‌ها دیده می‌شود.

عدم موفقیت در پذیرفتن مسئولیت‌های جدید

پدر و مادر‌ها خیلی وقت‌ها بر سر اینکه حق با چه کسی است مشاجره می‌کنند، زیرا هر دوی آن‌ها در حال وفق دادن خود با نقش‌ها و مسئولیت‌های جدیدشان هستند. زن و شوهری که هنوز آماده‌ی پذیرش نقش جدید خود نیستند، با درگیر شدن با مسئولیت‌های بی‌پایان روزمره‌ی خود، بیشتر دچار آشفتگی و بدخلقی خواهند شد.

پیش از به دنیا آمدن کودک، بهترین زمان برای کسب اطلاعات و آماده شدن برای مسئولیت‌های جدید است. می‌توانید با هم بنشینید و کتاب‌هایی که مربوط به این موضوعات هستند را مطالعه کنید. هر چه زودتر آماده شوید بهتر می‌توانید خودتان را تطبیق دهید.

دلایل اختلاف زوجین پس بچه‌دار شدن چیست؟

مشکلاتی که قبل از بچه دار شدن هم وجود داشتند

تصمیم به بچه دار شدن زمانی که رابطه‌ی دو نفره‌تان دچار تنش و تلاطم است باعث افزایش فشار و ناآرامی در رابطه‌تان خواهد شد. البته بعضی از زوج‌ها طی دوران بارداری موفق می‌شوند تا حدود زیادی از درگیری‌ها و تنش‌های خود کم کنند، اما بعد از تولد کودک چطور؟ حتی گاهی اوقات همسران پیش از اینکه فرصت کافی برای شناخت همدیگر پیدا کنند بچه دار می‌شوند. این زوج‌ها در معرض جدایی‌اند، زیرا مشکلاتی که پیش از بچه دار شدن وجود داشته‌اند قرار نیست با به دنیا آمدن نوزاد حل و فصل شوند، بلکه در بیشتر مواقع شدت هم می‌گیرند.

منبع: برترینها

انتهای پیام/

چرا زوج‌ها بعد از بچه‌دار شدن دچار اختلاف می‌شوند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار