در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

محمدی:‌ نتیجه سیاست خارجی مبتنی بر اعتماد، پشیمانی است/ فضائلی: هیچ معادله راهبردی در خاورمیانه بدون حضور ایران قابل طرح نیست

برنامه نگاه یک با حضور کارشناسان مسائل راهبردی و سیاسی برگزار شد.

محمدی:‌ سیاست خارجی مبتنی بر اعتماد نتیجه‌اش پشیمانی است/ فضائلی:  در مورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیستبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه تلویزیونی نگاه یک (شنبه ۴ اسفند ماه) با حضور مهدی محمدی کارشناس مسائل راهبردی و مهدی فضائلی کارشناس ارشد مسائل سیاسی با هدف تبیین بیانیه گام دوم رهبری برگزار شد.

محمدی در ابتدای برنامه گفت: این بیانیه راهبردی غیرقابل انکاری دارد که این موضوع در ادبیات دشمن مشهود است؛ امروزه دشمنان در مسائل ایران متمرکز هستند و واکنش‌های پرنکته‌ای به این بیانیه نشان دادند، این بیانیه غنی بوده و می‌توان قرائت‌های مختلفی آن داشت.

وی افزود: چند دلیل اصلی برای صادر شدن این بیانیه در مقطع فعلی وجود دارد، اول و مهمترین نگاه جمع بندی به عملکرد چهل ساله انقلاب اسلامی بوده است.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از ۸ ماه گذشته فشار را علیه ایران شروع کردند، بیان کرد: آن‌ها منتظر بودند که اثر فشار‌های خود را در محاسبات مسئولان مشاهده کنند و این حرف را چندین بار تکرار کردند؛ اما جنبه مهم دیگر این بیانیه این بود که به دشمن نشان داده شد که محاسبات کشور در اثر نوعی از فشار محاسبات کلان و راهبردی تغییر پیدا نکرده است.

محمدی خاطرنشان کرد: دشمن منتظر مصالحه بود و منتظر است پاسخ‌هایی از جنس عقب نشینی به فشار‌های خود مشاهده کند؛ اما می‌توان گفت که بیانیه گام دوم انقلاب به معنای تثبیت محاسبات کلان کشورمان است. یکی از مهمترین فاکتور‌هایی که دشمن برای ادامه فشار خود استفاده می‌کند این است که آیا بر اثر فشار محاسبه و رفتار ما تغییر پیدا کرده است؟ اگر دشمن به این جمع بندی برسد که رفتارما تغییر می‌کند این منجر به تشدید فشار می‌شود اما اگر دشمن متوجه شود که فشار‌ها بی فایده است درنتیجه این فشار‌ها محاسبات ما را تثبیت می‌کند.

وی با بیان اینکه دشمنان فعالیت و اتفاقات کشور را تحلیل می‌کنند، یادآور شد:یکی از آن موارد این بود که دشمن متوجه شد از طریق فشار نتیجه‌ای نمی‌گیرد.

در ادامه برنامه فضائلی کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت این بیانیه اظهار کرد: ۴ دلیل مهم را می‌توان در این بیانیه مطرح کرد؛ ابتدا صادر کننده این بیانیه است؛ در واقع شخصیتی این بیانیه‌ای را صادر کرده است که به لحاظ شخصیت حقیقی و حقوقی یک شخصیت ممتاز و منحصر به فرد است.

وی ادامه داد:‌اشراف مقام معظم رهبری به مسائل کشور و جهان غیرقابل تردید است اگرما اظهار نظر‌های دشمنان نظام را رصد کنیم متوجه می‌شویم که دشمن به یک سری از فضلیت‌هایی اذعان می‌کند و دوستان انقلابی هم به فضلیت‌های این بیانیه اشاره کردند. ضمن اینکه امروزه جمهوری اسلامی به لحاظ امنیت جزو سردمداران منطقه به حساب می‌آید و برخی از چهره‌های مربوط به ستم طاغوت به دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی اذعان کردند.

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر زمان صدور این بیانیه است؛ این بیانیه در یک زمان خاصی صادر شد. چهل سالگی شاید در عمر تمدن‌ها یک عمر طولانی نباشد و نباید تصور کنیم که چهل سالگی دوران بلوغ سیاسی است بلکه در عمر تمدن، چهل سالگی آغاز بالندگی و شکوفایی قلمداد می‌شود و چون جمهوری اسلامی در مسیر تمدن سازی قرار دارد چهل سالگی دوران بلوغ نبوده بلکه آغاز شکوفایی است. بحث دیگر مخاطب این بیانیه است که جوانان هستند، رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به این موضوع داشتند.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه محتوای این بیانیه جامع است، افزود: از طرفی این بیانیه به دوران چهل سالگی تاکید دارد و همین طور اشاره کوتاه به انحطاط تاریخی ایران می‌کند به این خاطر گزاره‌هایی که در این بیانیه وجود دارد بسیار گزاره‌های عمیق و نیازمند تمعیق و بسط دادن است.

فضائلی تصریح کرد: در این بیانیه توصیفی از وضعیت موجود مطرح است؛ اینکه جمهوری اسلامی در چه شرایطی قرار گرفته است و دستاور‌دها، موقعیت علمی و نفوذ منطقه‌ای آن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ از طرفی نگاه به آینده و نقطه‌ای مشخص را به عنوان چشم انداز تعیین می‌کند.

محمدی درباره دلیل توجه به بخش سیاست خارجی در این بیانیه، بیان کرد: این بیانیه از یک منظر دو کارکرد اصلی دارد؛ ابتدا شیوه‌ای برای عمل کردن به حساب می‌آید و کارکرد دوم شیوه برای تفکر است. با توجه به اینکه جنگ دشمن علیه نظام تبدیل به جنگ مردم پایه شده است و مسئله اصلی دشمن این است که مردم را از انقلاب و نظام جدا کنند و من معتقد هستم که بخشی از شبکه‌های اجتماعی غیربومی در ایران ابزار‌های سخت افزاری این جنگ به حساب می‌آیند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این بیانیه تولید پیشرفت و عدالت را محصول انطباق رفتار‌ها را بر ارزش‌ها می‌دانند، خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که در این بیانیه وجود دادر این است که ایشان می‌فرمانید واقعیت را هیچ زمانی از زبان دشمن نشونید و باید درک کنیم دشمن نظام جمهوری اسلامی در شرایط فعلی تصویر غیرواقعی از مسائل کشور نشان می‌دهد و باید مراقب بود که فضاسازی‌های دشمن در ذهن ما تبدیل به واقعیت نشود.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی افزود: یکی از موارد مهم بیانیه این است که مواجهه با ارزش‌ها و در دستور کار قرار دادن اصول و ارزش آرمان‌های انقلاب باعث تولید پیشرفت و عدالت می‌شود و می‌توان گفت که نگاه پدرانه درباره عدالت در این بیانیه وجود دارد.

محمدی با اشاره به اینکه ایران شرایطی را به وجود آورده است که هیچ معادله راهبردی در منطقه خاورمیانه بدون حضورش قابل طرح نیست، گفت: امروز دعوا بر سر این است که ما به مقاومت سلاح پیشرفته می‌دهیم، ریشه اصلی حملات بزدلانه و احمقانه اسرائیلی‌ها در سوریه چیست؟ برای این است که احساس می‌کنند در بیخ گوش‌شان یک جبهه بزرگ مقاومتی در حال شکل گیری است که بعداً با آن هیچ کاری نمی‌توانند کنند و به خیال خود حملات پیشگیرانه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امروز به صورت شفاف بیان می‌کنند که مقاومت به سلاح‌های راهبردی مجهز می‌شود که معادله استراتژیک در منطقه خاورمیانه را تغییر خواهد داد، گفت: دن کوتس،‌ مدیر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرده است که ایران با موفقیت برنامه موشکی و منطقه ای خود را با هم ادغام کرده و آمریکا برای آن جوابی ندارد. 

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به این‌که آن‌ها از ائتلاف ورشو پشیمان شده‌اند، افزود: آن‌ها مطرح می‌کنند که‌ ای کاش این جلسه را برگزار نکرده بودند حجمی از اختلافات در میان گروه‌ها در این جلسه شکل گرفت.

محمدی با اشاره به اینکه نباید به دشمن اعتماد کرد لذا فرق نمی‌کند که طرف مقابل اروپا باشد یا آمریکا، ادامه داد: سیاست خارجی مبتنی بر اعتماد نتیجه اش پشیمانی است به این دلیل که طرف مقابل از دل یک اعتماد ساده منافع خودش را بیرون می‌کشد، لذا این موضوع را در تجربه برجام می‌بینیم، راه حل مسائل و مشکلات کشور در داخل است لذا ما به عنوان ایران برای اینکه بتوانیم منافعمان را درست تامین کنیم باید ایدئولوژیک رفتار کنیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست خارجی ایدئولوژیک بهترین راه تامین منافع ملی است، افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران محل تمرکز سنگین‌ترین فشار‌های نظام سلطه در طول تاریخ است لذا رژیم فشار و تحریم علیه ایران در دهه‌های گذشته مستقر شده به طوری که بر روی هیچ کشور دیگری به این شکل اعمال نشده است، ایران نه فقط در برابر این حجم بی سابقه فشار مقاومت کرده بلکه قادر است از دل این نظام بی سابقه فشار مسیر خود را به سمت آینده و پیشرفت پیدا کند.

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به اینکه نزاع بر سر آینده خاورمیانه شکل گرفته است، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در حال استقرار نظم ایرانی و نظم مقاومت در خاورمیانه است.

محمدی با اشاره به اینکه از میزان استرسی که دشمن می‌کشد باید متوجه شویم که در اینجا اتفاقاتی در حال وقوع است، گفت: در ایران چیزی برای نگران شدن آمریکا و متحدانش وجود دارد، فشار باعث ایجاد خلاقیت و عبور از موانع می‌شود.

وی با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: آمریکا نگاهش بر این است که نظم‌های پیشین از بین رفته و نظم جدیدی در منطقه خاورمیانه در حال شکل‌گیری است به طوری که دعوا در منطقه ما بر سر آینده منطقه است.

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به اینکه داعش ابزار آمریکا و اسرائیل برای استقرار نظم مدنظر آن‌ها در منطقه خاورمیانه بود، گفت: امروزه این ابزار از دست آن‌ها گرفته شده است، ما با شرایطی مواجه هستیم که جمهوری اسلامی ایران در حال استقرار یک نظم ایرانی با مرکزیت ایران در خاورمیانه است.

محمدی ادامه داد: امروزه برنامه ژئوپولتیک ایران باعث شده است که کنترل زمین‌ها و کریدور‌های منطقه را در اختیار داشته باشیم، امروزه شاهد دولت‌های متحد و قدرتمند در منطقه خاورمیانه هستیم، در تمام جبهه‌هایی که دشمنان در منطقه خاورمیانه با ما سرشاخ بودند شاهد شکست خوردن آن‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه دولت‌های قدرتمند و متحدی در منطقه خاورمیانه شکل گرفته است، گفت: دشمن به دنبال خروج از باتلاق است، سعودی‌ها می‌گویند که کمک کنیم تا پرونده آن‌ها در یمن جمع شود.

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به اینکه ما با مسائل بنیادین مانند استقلال، استکبار ستیزی و مبارزه با آمریکا مشکلی نداریم، گفت: مشکل از جای دیگری است برخی از آقایان و مسئولین که ما را به این مسائل فرا می‌خوانند خودشان متاسفانه در مسیر دیگری قرار می‌گیرند، مردم می‌گویند مسئولین اجرایی نماینده ارزش‌هایی باید باشند که از آن صحبت می‌کنند.

محمدی با اشاره به اینکه گله مردم از مسئولین این است که چرا به گفته هایشان عمل نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: ما به آرایش جدیدی از نیرو‌ها نیاز داریم لذا این نیرو‌های جوان و خلاق زندگی در اروپا و آمریکا را نمی‌خواهند بلکه در کشور مانده اند تا از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران به خوبی استفاده کنند تا سبب پیشرفت کشور شوند.

فضائلی با اشاره به اینکه امروزه جریان و یا تفکری هستند که از سر ناآگاهی و یا هر دلیل دیگری راه حل مشکلات داخل کشور را به خارج گره زده‌اند،‌ گفت: مشکلات و گره‌های کشور را باید در داخل جستجو کرد و نه در خارج از کشور، زیرا آن حوزه سیاست خارجی اصلا هیچ علاقه‌ای به حل مشکلات ما ندارد و حتی به مشکلات کشور اضافه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران باید مرزبندی خود را با دشمن با دقت حفظ کند و از ارزش‌های ملی و انقلابی حتی یک گام به عقب برنگردد، گفت: در مورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به اینکه عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت: در بخش عدالت و مبارزه با فساد وضعیت کشور ما نسبت به سایر کشور‌ها قابل مقایسه نیست، کسی که با مردم با صداقت رفتار می‌کند برای جامعه اعتماد آفرین است، چرا ما در حوزه عدالت و مبارزه با فساد فاصله ژرف پیدا کرده ایم، باید بپذیریم که مبارزه با فساد جز دشوارترین کار‌هاست.

فضائلی بیان کرد: هرجا منطبق با ارزش‌ها عمل کردیم افرادی بر سر کار قرار گرفتند که قرابت بیشتری با ارزش‌های انقلاب داشتند، ولی هر جا که از ارزش‌ها فاصله گرفتیم از عدالت و مبارزه با فساد دور شدیم لذا راه حل پیشرفت در این است که مردم و مسئولین خود را به ارزش‌های انقلابی نزدیک کنند، نسل آینده انقلاب باید بداند راه تحقق بیشتر عدالت و ارزش‌ها در این است که انسان‌هایی را داشته باشیم که قرابت و انطباق بیشتری با ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته باشند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار