نوروز به کجا برویم/۵

سفر به شهر حر ریاحی/جاذبه های گردشگری خورستان را بیشتر بشناسید+تصاویر

یکی از شهر‌های شهرستان شوش در استان خوزستان با نام حر ریاحی شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،به طور حتم همه شما نام حر را شنیده‌اید و می‌دانید که او کیست. حر‌بن یزید ریاحی یکی از همراهان امام حسین (ع) بود که به درخواست ابن زیاد برای مبارزه با امام حسین (ع) فراخوانده شد، اما بعد‌ها در سپاه امام حسین (ع) با یزید جنگید. این داستان را همه بار‌ها شنیدیم، اما شاید کمتر کسی بداند که امروز یکی از شهر‌های شهرستان شوش در استان خوزستان با نام حر ریاحی شناخته می‌شود. این شهر در گذشته به  بیت چریم و خلف حیدر معروف بود.

شهر حر ریاحی در سال ۱۳۸۵ تبدیل به شهر شد و جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر دارد.

شهر حر در کجاست؟

 نخستین شبیه خوانی عربی کشورمان در بیت چریم (شهر حر) شکل گرفت؛ پیشینه این مراسم به بیش از ۲۰۰ سال قبل بازمی‌گردد.

در اینجا بد نیست نامی از جاذبه‌های دیگر شهرستان شوش ببریم. شهرستان شوش یکی از شهرستان‌های شمالی استان خوزستان است. این شهرستان ۳ بخش با نام‌های بخش شاوور، بخش مرکزی شهرستان شوش و بخش فتح‌المبین، ۵ شهر با نام‌های الوان، شاوور، فتح‌المبین، شوش و حر و ۷ دهستان با نام‌های شاوور، سرخه، آهودشت، بن معلی، چنانه، حسین‌آباد و سید عباس را در برگرفته است. شهر الوان پیش از آنکه در سال ۱۳۷۴ تبدیل به شهر شود، روستایی با نام عبدالخان بود. شهر شاوور نیز در سال ۱۳۸۹ تبدیل به شهر شد. این شهر در گذشته با نام رشگ شاوور شناخته می‌شد.

شهر حر در کجاست؟

شهر فتح‌المبین نیز به دلیل مجاورتش با یادمان شهدای عملیات فتح‌المبین به این نام شناخته می‌شود. عملیات فتح‌المبین در ساعت سی دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۶۱ با رمز یا زهرا (س) در جبهه جنوبی و منطقه غرب شوش و اندیمشک انجام شد. بسیاری از افراد باور دارند که این عملیات نقطه عطف جنگ ایران و عراق بود.

شهر فتح‌المبین در گذشته با نام شهر صرخه شناخته می‌شد.

اما شهر شوش؛ این شهر متعلق به اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح است و در زمان ایلامی‌ها به عنوان پایتخت سیاسی، مذهبی انتخاب شد. شهر شوش در سال ۶۴۰ قبل از میلاد مسیح به دست آشور بانیپال، پادشاه آشور ویران شد، اما در زمان داریوش هخامنشی دوباره رونق گرفت و پایتخت زمستانی هخامنشیان شد.

شهر حر در کجاست؟

 امروزه شهر شوش به عنوان موزه‌ای از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ و تاریخی و اسلامی ایران شناخته می‌شود. از نام‌های قدیمی شهر شوش می‌توان به شوش دانیال، سوس و سوزیانا اشاره کرد. از جاذبه‌های تاریخی این شهر باید از چغازنبیل، کاخ اردشیر، ایوان کرخه، کاخ آپادانای شوش، هفت تپه، قلعه شوش و آرامگاه دانیال نبی نام برد. دانیال در باور ادیان ابراهیمی یکی از پیامبران بنی اسرائیل است که تعبیر خواب نبوکد نصر وی را در مرکز توجه کوروش هخامنشی قرار داد تا اندازه‌ای که دانیال نبی همراه عده‌ای از قوم یهود به ایران مهاجرت کرد و در شوش ساکن شد.
نبوکد نصر نام چند نفر از پادشاهان بابل است البته این نام بیشتر به نبوکد نَصَرِ دوم اشاره دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار