معرفی و بررسی رشته گیاه پزشکی +توانایی‌های لازم و بازار کار

رشته گیاه پزشکی از آن دسته رشته‌های نوپا،جدید، کاربردی و جذاب است که توانسته در مدتی کوتاه علاقمندان خود را پیدا کند.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، رشته گیاه پزشکی یک رشته جدید و نوپا محسوب می شود که دانشجویان آن باید به طبیعت علاقه‌مند باشند تا بتوانند در سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استخدام شوند.
 
در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا اطلاعات بیشتری را در اختیار علاقمندان به رشته گیاه پزشکی قرار دهد.

معرفی و بررسی رشته گیاه پزشکی +توانایی‌های لازم و بازار کار

معرفی رشته گیاه پزشکی

رشته گیاه پزشکی از آن دسته رشته‌های نوپا، جدید، کاربردی و جذاب است که توانسته در مدتی کوتاه علاقمندان خود را پیدا کند.

عنوان گیاه پزشکی در علوم کشاورزی ایران از سال ۱۳۴۲ به عنوان جایگزین «دفع آفات و حفاظت گیاهان» مطرح شده است.


این مطلب را از دست ندهید: ۳ درصد از دانش آموختگان رشته کشاورزی شغل مرتبط دارند


به طور کلی، در رشته گیاه پزشکی تشخیص و شناسایی آفات و عوامل بیماری گیاهان زراعی، باغی، زینتی، جنگلی، مرتعی و فرآورده‌های گیاهی و همچنین شناخت علایم و چگونگی اثر آفات و عوامل بیماری‌های انگلی و غیرانگلی بر گیاهان و آشنایی کامل با اصول و روش‌های مبارزه، مورد بحث قرار می‌گیرد.

هدف رشته گیاه پزشکی

در دوره کارشناسی مهندسی کشاورزی، عنوان گیاه پزشکی به رشته‌ای اطلاق می‌شود که در آن علوم و فن آوری در زمینه‌های شناخت آفات و عوامل بیماری زای گیاهی و اصول و روش‌های مبارزه با این عوامل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هدف از ایجاد این رشته، تربیت کارشناسانی است که علاوه بر داشتن معلومات علمی و فنی کشاورزی عمومی، در زمینه گیاه پزشکی، علوم مربوط به شناخت آفات و عوامل بیماری زای گیاهی را در حد کارشناسی به صورت نظری و عملی بیاموزند و با فنون و روش‌های مختلف حفظ محصولات کشاورزی، همچنین مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی نیز به صورت علمی و کاربردی آشنایی کافی پیدا کنند تا بتوانند به عنوان مدرس در هنرستان‌های کشاورزی، کارشناس اجرایی تحقیقات در مراکز پژوهشی کشاورزی و مدیر و مجری امور حفاظت گیاهان در موسسه‌های دولتی و خصوصی بخش کشاورزی خدمات شایسته‌ای را ارائه دهند.


این مطلب را از دست ندهید: نگاهی به تاریخچه رشته زمین شناسی مهندسی


بر اساس آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی، طول دوره کارشناسی گیاه پزشکی چهار سال است و دانشجویان به طور متوسط این دوره را در همین مدت طی می‌کنند.

حداکثر طول زمان تحصیل مجاز در این دوره ۶ سال و هر سال تحصیلی شامل دو و نیم سال است. هر نیم سال تحصیلی شامل ۱۷ هفته کامل آموزشی است.

نظام آموزشی این دوره به صورت واحدی است و برای هر واحد درس نظری در هر نیمسال ۱۷ ساعت آموزش کلاسی منظور می‌شود.

معرفی و بررسی رشته گیاه پزشکی +توانایی‌های لازم و بازار کار

اهمیت و جایگاه رشته گیاه پزشکی در جامعه

با توجه به اهمیت محوری بخش کشاورزی در امر تغذیه و اقتصاد کشور و از آن جا که رسیدن به خودکفایی و استقلال اقتصادی در این عرصه، تضمین کننده استقلال سیاسی ما نیز خواهد بود. هر گونه تلاش برای افزایش تولیدات کشاورزی، بسیار ارزشمند و حیاتی است.

یکی از راه‌های افزایش محصول، جلوگیری از زیان‌های آفات و بیماری‌های مختلف گیاهان و فرآورده‌های گیاهی است که هر سال، ضرر و زیان قابل توجهی را بر کشور تحمیل می‌کند.

با توجه به دانش و فن آوری روز، لازم است روش‌های علمی جدید، جایگزین شیوه‌های سنتی مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی شود، تا با افزایش سطح تولیدات از ورود محصولات کشاورزی خارجی بی نیاز شویم.

آفات کشاورزی را می‌توان از بزرگترین دشمنان انسان به شمار آورد، این آفات که شامل حشرات، وموجودات ذره بینی، علف‌های هرز ونرم تنان، جوندگان وپرندگان است با خسارت زدن به بخش‌های گوناگون گیاه‌های گیاهی، بخش مهمیاز مواد غذایی انسان را از بین می‌برند و زیان عمده‌ای به اقتصاد کشور وارد می‌کنند.


این مطلب را از دست ندهید: کدام دانشگاه‌های معتبر بدون کنکور دانشجو می‌گیرند؟+ شرایط پذیرش


با سموم فراورد‌های کشاورزی جهان طی مراحل کاشت، داشت وبرداشت در اثر آفات و بیماری‌های وعلف‌های هرز گوناگون می‌رود که این معنا تا حدودی اهمیت دانش گیاه پزشکی رانشان می‌دهد، دانشی که آفات وعوامل بیماری زای را مطالعه وبررسی می‌کند واصول وروش‌های مدیریت خسارت این عوامل را ارائه می‌کند.

وظایف ومسئولیت‌ها وفرهنگ‌های فارسی از جمله فرهنگ معین، گیاه پزشک را به معنای پزشکی که گیاهان دارویی به درمان بیماری‌های می‌پردازد، آمده است که با آنچه امروزه مورد نظر است تفاوت اساسی دارد؛ لذا گیاه پزشک را نباید داروشناس ومتخصص به شمار آورد.

یک کارشناس (pharmacologist) گیاهان دارویی (Diagnosis) گیاه پزشکی به شناخت وتشخیص (Expert) شامل (biotic agent) علمی ودقیق عوامل زیان آور زنده آفات، بیماری‌ها وعلف‌های هرز، وعوامل غیر زنده عوامل موثر بر رشد ونمو وهمه گیری آنها، Abiotic agent)) عوارض (Etiology) ونیز سبب شدن (Epidemiology) بیماری‌ها به شیوه‌های اصولی و نوین مدیریت آن‌ها می‌پردازد.

در واقع هدف اساسی گیاه پزشک کاهش میزان خسارت کمی وکیفی عوامل خسارت زای کشاورزی (آفات، بیماری‌های کیاهی، علف‌های هرز) وتامین تولیدات گیاهی است.

خصوصیات و توانایی‌های لازم و قابل توصیه برای رشته گیاه پزشکی

ایران، سرزمینی وسیع با اقلیم‌های بسیار متنوع و به تبع آن، گونه‌های بسیار غنی گیاهی است.

همچنین گونه‌های جانوری این سرزمین کهنسال، غنای شگفت آوری دارد.

از این رو، گیاه پزشک ایرانی باید از یک سو با گونه‌های گیاهی و جانوری طبیعی ایران آشنا باشد و از سوی دیگر با آفات، بیمار ی‌ها و علف‌های هرز قرنطینه‌ای که دائم از مبادی ورودی رسمی یا از مرز‌های طولانی کشور به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند، آشنا شود و با آن‌ها مبارزه کند.

در واقع مهندس گیاه پزشک، کاری دشوار، پیچیده و پرمسئولیت را برعهده دارد و باید از بیوشیمی، بیولوژی و آمار، اطلاعات وسیع و گسترده‌ای داشته باشد.


این مطلب را از دست ندهید: آیا می‌دانيد؛ برای تحصیل در رشته دندانپزشکی چه توانایی‌هایی باید داشته باشید؟!


همچنین دانشجوی این رشته باید به طبیعت علاقه‌مند باشد و بداند که کار یک مهندس، گیاه پزشکی، تکیه دادن پشت میز و صندلی نیست، بلکه باید به مزارع و باغ‌ها برود یا پشت میکروسکوپ به انجام تحقیق و مطالعه مشغول باشد.

همچنین دانشجوی این رشته باید به کشاورزی و به خصوص حشره شناسی علاقه‌مند باشد، زیرا بخش عمده‌ای از دروس این رشته شامل آفات گیاهی است و در این درس، حشرات زیان آور (آفات) و زیست شناسی آن‌ها آموزش داده می‌شوند و بالاخره، داوطلب این رشته لازم است بداند که گیاه پزشکی بیش از آن که جنبه عملی داشته باشد، جنبه علمی دارد و در طول تحصیل باید اطلاعات گسترده‌ای درباره قارچ شناسی، ویروس شناسی، باکتری شناسی و حشره شناسی به دست آورد.

معرفی و بررسی رشته گیاه پزشکی +توانایی‌های لازم و بازار کار

وضعیت استخدام و بازار کار رشته گیاه پزشکی

استخدام گیاه پزشک می‌تواند در سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه کشاورزی و منابع طبیعی همچون سازمان حفظ نباتات کشور، شهرداری ها، وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط انجام بگیرد.

در صورت استخدام در یک سازمان دولتی نیز با کسب تجربه بیشتر به سمت‌های مدیریتی و نظارتی در این بخش می‌تواند دست یابد.


این مطلب را از دست ندهید: جوانان می‌دانند که در رشته ریاضی و فنی آینده‌ای ندارند


همچنین مراکز آموزشی (هنرستان‌های کشاورزی، دانشکده‌های کشاورزی، آموزشکده‌های کشاورزی، مراکز آموزش کشاورزی و…) مراکز پژوهشی، شامل مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور (آفات و بیماری‌های گیاهی) و بخش‌های وابسته به آن در مراکز استانها، سایر ادارات دولتی و نیمه دولتی (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کل کشور و ادارات منابع طبیعی استان ها، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز استان‌ها و شهرستان ها، سازمان حفاظت محیط زیست و اداره‌های کل آن در استان‌ها و…) بخش غیردولتی شامل کلینیک‌های خصوصی گیاه پزشکی و شرکت‌های توزیع کود و سم  از مهمترین حوزه‌های استخدام و یافتن شغل برای یک گیاه پزشک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نرگس نباتی
۰۱:۰۲ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
ببینید دوستان هر رشته ای رو دربارش تحقیق کنید درباره درساش ببینید اگه خوشتون میاد بخونید.چون ادم اگه علاقه داشته باشه انقدررر میخونه و انقدر خودشو از نظر علمی و فعالیت و پیدا کردن اشنا و... اماده نگه میداره ک بلخره موفق میشه.من ۲سال خوندمش درساش واقعا سخته ولی زرنگ باشید کارم پیدا میکنید.کیلینیک گیاه پزشکی و ازین چیزا میتونید برید کار کنید بعنوان کارشناس.من بعدش تغییر رشته دادم حسابداری خوندم موفقم هستم تو کارم.با اینکه میگن حسابدار اشباع شده من کارمو پیدا کردم.همه چی به علاقه بستگی داره
Iran (Islamic Republic of)
ن
۰۰:۰۶ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
کسیکه چیزی و دوست داشته باشه پاش میمونه وتغییرش هم نمیده پس شما انتخابتو بار اول غلط انجام دادی وعلاقه نداشتی چون همون مسیر گیاه پزشکی وادامه میدادی!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
گیاهپزشکی واقعا رشته خوبیه
اونایی که میگن به درد نمیخوره اصلا برای این رشته زحمت نکشیدن
این رشته نیاز به کار عملی زیاد برای کسب تجربه داره. تجربه نداشته باشی و فقط متکی به درسهای دانشگاه باشی هیچ کجا بهت کار نمیدن
فقط و فقط حضور عملی و فعال در مزارع و باغات و علاقه کلید موفقیت در این رشته هست
Iran (Islamic Republic of)
دانشجوی گیاه پزشکی شیراز
۲۰:۴۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
سلام
لازم به ذکره که دانشجویان گیاه پزشکی می تونن در صورت ادامه تحصیل ، در رشته حشره شناسی پزشکی وارد دانشگاه علوم پزشکی شن
البته دانشکده کشاورزی ، اونقدر واسمون دوره کارآفرینی گذاشته که به راحتی میشه کسب و کار ، راه انداخت و درآمدزایی کرد
United States of America
راضیه
۱۷:۲۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر
من رشته گیاه پزشکی رو قبول شدم. میخواستم بپرسم این رشته بازار کار خوبی داره؟ اصلا به درد بخور هست یا وقت تلف کردنه؟ آخه اکثر نظرات در مورد این رشته کاملا منفی بود. میشه راهنماییم کنید چون کاملا سردرگم شدم.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۲۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
کسانی که نمیتوانند راهی برای موفق شدن پیداکنند برای موضوعی سنگ جلوی پای خود می اندازند این رشته اگربخواهید و و تلاش کنید قطعا آینده خوبی دارد و اگر بنشینید و همه چیز را مشکل و نشدنی ببینید هیچوقت نه در این رشته نه در هیچ کاری موفق نخواهید شد
Canada
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
رشته کشاورزی تلف کردن به معنای واقعی عمره. هیچ آینده ای نداره در هیچ جای دنیا. من دکترای گیاه پزشکی دارم با کلی مقاله های معتبر سایتد شده و الان در کانادا زندگی می کنم ولی اصلا نمی شه در هیچ جای دنیا کار به درد بخور پیدا کرد. حتا مراکز تحقیقاتی انقدر کم و انگشت شماره و هر هزار سال یه بار یه نفر نیرو می خواد چه در ایران و چه در خارج که امکان اسخدامتون رو تقریبا صفر می کنه.خودم رو با هزار جور مدرک گرفتن وارد صنایع غذایی کردم ولی اونم کاراش همه شیفت های گردشی صبح و عصر و شب و ویکند هاست که افتضاحه. بعد دوازده سال درس خوندن های سخت الان مجبورم برم از اول یه رشته دیگه بخونم که حداقل بتونم یه کار شیفت صبح پیدا کنم!
Germany
شادی
۱۱:۵۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
من لیسانس گیاه پزشکی از دانشگاه تهران هستم واقعا همینه اصلا فکر رشته های گروه کشاورزی رو از سرتون بیرون کنید فقط وقت تلف کردنه نه علم یاد میدن نه کار آفرینی کلا هیچ و پوچ
Germany
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
اصلا مهندسی نیست اصلا بازار کار نداره اصلا ادامه تحصیلش خنده داره فوق دیپلم بهداشت عمومی بگیری شرف داره به فوق دکتری گیاهپزشکی (معالجه گیاهان دریایی)
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۹:۵۵ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
گیاه پزشکی رشته تحقیقاتی هستش و ارزش اونو کشورهای تاپ دنیا میدونن . برای امثال شماها رشته درجه دهم بهداشت که فقط یجا استخدام بشید یعنی ته دنیا
آخرین اخبار