باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اختلال اخیر در گوشی‌های اپل نتیجه آسیب‌پذیری در حوزه تلفن‌های همراه

بروز مشکلاتی مانند اختلال اخیر گوشی‌های آیفون نشان‌دهنده وجود آسیب‌پذیری کشور در حوزه تلفن‌های همراه است.

آیفون داران ایرانی از سوی اپل تحریم شدندبه گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تلفن همراه اپل و محصولات جدید آن همواره محدودیت و سبک خاصی از خدمات‌دهی داشتند که جزو جدانشدنی آن بوده است. گاهی کاربران این محصولات در نقل و انتقال و دریافت و ارسال یک فایل ساده در تلفن‌های همراه خود و دوستان دچار مشکلات جدی می‌شدند و گاهی هم مثل همین چند روز اخیر، از هیچ نرم‌افزاری که خدمات مورد‌ نیاز آنها را در داخل کشور فراهم می‌کند توان استفاده کردن ندارند.

شاید به طور کلی بتوان گفت پیش‌تر تحریم‌های موقت، سطح دسترسی آیفون‌داران ایرانی را محدود می‌کرد اما این‌بار رانده کردن کاربران از اپ‌های ایرانی موضوعی جدی است به گونه‌ای که  جریان ترافیک  به طور کامل قطع شده است. طبق برخی شنیده‌ها گویی این ممنوعیت دسترسی، دائمی است.

اَپ‌های ایرانی از دسترس کاربران آیفون خارج شد.  این موضوعی است که  طی دو سال گذشته  برای کاربران آیفون در ایران وجود داشته است. از نظر برخی کاربران اقدامات محدودکننده اپل دلالت بر دلیلی چون محافظت از اطلاعات کاربران دارد و تنها  مختص کشور ایران نیست اما نظر برخی دیگر این است که  اپل به واسطه تحریم‌ها به ایرانیان خدمات نمی‌دهد، شرکت‌های ایرانی ناچار به دور زدن آن هستند. بنابراین عامل چنین محدودیت‌هایی تحریم‌ها هستند.

آیفون داران ایرانی از سوی اپل تحریم شدند

تحریم کاربران از سوی شرکت اپل تصمیمی بوده که بارها گریبانگیر ایرانیان شده است و در چند سال گذشته به دلیل تحریم  توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ها دسترسی نداشتند تا اینکه مهندسان فنی راهی برای دور زدن این تحریم‌ها پیدا کردند.

اگر به یاد داشته باشید روند حذف برنامه‌های ایرانی همچون خرید آنلاین از اپ‌استور در اوایل شهریور ۱۳۹۶ آغاز شد.  اپل چندین بار به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه آنلاین خود اقدام کرده بود به گونه‌ای که نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: "با اینکه شرکت اپل در ایران به صورت رسمی دارای نمایندگی نیست اما ایرانی‌های بسیاری از محصولات آن نظیر گوشی‌های هوشمند آیفون، آیپد، آیپاد و سایر محصولات و سرویس‌های آن استفاده می‌کنند و حذف برنامه‌ها و اپلیکشن‌های ایرانی از فروشگاه اپ‌استور، مشکلات و محدودیت‌هایی برای آنها ایجاد خواهد کرد".

شرکت اپل در پیغامی به برخی شرکت‌های برنامه‌نویس ایران اعلام کرد: در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اپ استور اپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا اقدام به توزیع آنها کند. درواقع بیش از این به کشورهای تحت تحریم سرویسی داده نمی‌شود.

اما تا چه زمانی می‌توانیم منتظر فرصت‌هایی باشیم که در اختیارمان می‌گذارند...؟ آیا بهتر نیست به جای آنکه خود را وابسته فناوری و تکنولوژی کشورهای بیگانه کنیم، خود به استقلال در این زمینه برسیم؟

آیفون داران ایرانی از سوی اپل تحریم شدند

راه دوری نمی رویم...شاید روزگاری اندروید که یک سیستم‌عامل همراه است و گوگل این خدمات را برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها وکامپیوترها عرضه می‌کند، دسترسی کاربران ایرانی خود را محدود کند، آنگاه داستان چگونه خواهد بود؟

در همین راستا گفتگویی با حمیدرضا جلالی کارشناس فضای مجازی داشتیم.

حمیدرضا جلالی کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار حوزه فناوری باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: دلیل تحریم‌هایی که از سوی شرکت اپل اعمال شده مشخص نیست،  اما سرمنشأ آن مقاله‌ای است که نریمان غریبی مجری شبکه من و تو منتشر کرده و گمانه زنی‌ها را به سمت خود سوق داده است. دلیل دیگری که می‌توان گفت این است که اپل به صورت دوره ای محدودیت خود را اجرایی و certificate کاربران را فیلتر می‌کند.

وی افزود: اکنون راه دور زدن تحریم‌ها آشکار شده است و  استفاده‌کنندگان  سیستم عامل IOS توسط ربات‌هایی مورد رهگیری قرار گرفته و  از بهره گیری منع شده‌اند.

جلالی ادامه داد: کاربران آیفون تنها ۱۱ درصد از مردم جامعه را تشکیل می‌دهند و موضوع تحریم آیفون‌داران مشکلات زیادی را برای ما ایجاد نمی‌کند اما اگر روزی قرار باشد سیستم عامل اندروید که وابسته به گوگل است کاربران ایرانی خود را تحریم کند ضربه مهلکی به جامعه ما می‌زند بنابراین راه چاره چیست؟ اگر ما بتوانیم سیستم عاملی چون اندروید را بومی‌سازی کنیم و سیستم خدمات‌دهی را برای کاربران گسترش دهیم بی‌شک نیازی به تکنولوژی غربی نخواهیم داشت هرچند ۲۰ سال می‌گذرد که برند آیفون تولید شده و بی‌شک نسبت به ما قدم‌های بیشتری را در زمینه تکنولوژی برداشته است  ولی این نمی‌تواند توجیه مناسبی برای کناره ‌گیری باشد و باید برای حل مشکلات اینچنینی قدم‌های اساسی برداریم.

کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: اکنون دو راه حل پیش رو داریم؛ در اولین گام این تحریم‌ها را به روش دیگری دور بزنیم و یا برای این معضل بومی‌سازی را ضمیمه کار قرار دهیم.

کلام آخر

آیفون داران ایرانی از سوی اپل تحریم شدند

شاید در اینجا تنها بتوانیم به این موضوع اشاره کنیم که ای کاش مسئولان توجه بیشتری به استقلال از محصولات و خدمات کشورهای غربی داشته باشند، هرچند مسیر سختی پیش‌رو قرار دارد اما اولویت آن است که دیگر هیچ بیگانه و وطن‌فروشی نتواند هموطن خود را از چرخه زندگی و فناوری عقب براند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خودشناس
۱۹:۲۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
همه مشكلات تحريم را تحمل ميكنيم به اميد انكه مستقل باشيم .
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
اینا که تحریممون میکنن چرا با نخریدن جنس آمریکایی تحریمشون نمیکنید..حتما برای ادامه بقا باید لاکچری بازی درارید