نشست هم افزایی دانشگاه و جامعه در قزوین

برای ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه نشستی با موضوع هم افزایی دانشگاه و جامعه، فرصت‌ها و چالش‌ها در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،شناسایی مسائل و نیاز‌های جامعه، هدف‌مند سازی پایان‌نامه‌های تکمیلی برای رفع مشکلات اجتماعی، ایجاد ارتباط هر چه بیشتراعضای هیئت علمی با مراکز فعال و انجام طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی بین دانشگاه و مراکز فعال در حوزه مسائل اجتماعی و انسانی از محور‌های این نشست بود.
غفاری معاون معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: دانشگاهی که در پی کمک به حل مشکلات اجتماعی است وظیفه دارد نقاد همه ما باشد.

وی افزود: دانشگاه باید از نهاد‌ها و مجموعه‌های فعال در جامعه امکانات بگیرد و در کنار انتقاد از آن‌ها، راه‌حل هم ارائه دهد.
غفاری با بیان این‌که جامعه را باید به میان دانشگاه آورد و دانشگاه هم در جامعه حضور فعال داشته باشد گفت: نمی‌توان انتظار داشت این نهاد علمی تبدیل به برج عاجی شود که تنها محدود به دپارتمان‌ها و اعضای هئیت علمی است.

معاون وزیر علوم نقدپذیری را در کنار نقادی از ویژگی‌های دانشگاه مطلوب، دانست و افزود: دانشگاهی زنده و پویا خواهد بود که نقدپذیری  ویژگی آن باشد.

غفاری یکی از دلایل بیکاری در جامعه را نبود آموزش شیوه‌های تعامل در جامعه دانست و این دو سوال را مطرح کرد: دانش‌آموختگانی پس از اتمام تحصیل و ورود به عرصه اجتماع، چقدر توانسته‌اند با جامعه ارتباط برقرار کنند؟ چقدر دروس دانشگاهی این امکان را فراهم کرده است؟

وی دامه داد: بعد از گذشت چندین دهه اگر می‌خواهیم پیوند بین دانشگاه و جامعه بیش از پیش برقرار شود و تداوم داشته باشد، باید در آموزش و سرفصل‌های دروس دانشگاهی بازنگری کنیم.

غفاری اضافه کرد: این آموزش‌ها باید به‌گونه‌ای باشد تا مجموعه‌های بیرون از دانشگاه را محتاج دانشگاه کند و از سوی دیگر دانشگاه هم خود را مجهز به علمی کند که در بیرون از دانشگاه برای آن تقاضا و نیاز وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که امروزه با شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موجود، مسایل ما از نوع مسایل ساده نیست افزود: به دلیل پیچیدگی مناسبات اجتماعی و به تبع آن پیچیدگی مشکلات، بر خلاف مسایل ساده که در درون یک سازمان حل می‌شد، حل این مسائل پیچیده نیازمند هم افزایی بین نهاد‌های مختلف است؛ این مسائل را جز با مشارکت، تعامل و گفتگو نمی‌توان حل کرد.

معاون وزیر علوم گفت: دانشگاه به عنوان یک مجموعه در یک رابطه سیستمی، باید ارتباط خود را با مجموعه‌های دیگر تنظیم کند.
غفاری فرصت مطالعاتی بر مبنای رشته و تخصص در نهاد‌ها و دستگاه‌ها، شنیدن دغدغه‌ها و مسایل جامعه از سوی دانشگاه و بالعکس و برگزاری نشست‌هایی با موضوع ارتباط بین جامعه و دانشگاه را از تمهیداتی دانست که می‌تواند ارتباط جامعه و دانشگاه را در مسیر هم افزایی و تعامل هر چه بیشتر قرار دهد.

در بخشی دیگری از این نشست در جهت ایجاد تعامل بین دانشگاه و نهاد‌های دیگر تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز فنی‌حرفه‌ای استان با دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) امضا شد و قرار است به‌ز‌ودی تفاهم‌نامه‌ای دیگر بین این دانشگاه و اداره کل دادگستری استان امضا شود.
در ادامه این نشست سخنران درباره هدف‌مند سازی پایان‌نامه‌های تکمیلی برای رفع مشکلات اجتماعی، ایجاد ارتباط هر چه بیشتراعضای هیئت علمی با مراکز فعال و انجام طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی بین دانشگاه و مراکز فعال در حوزه مسائل اجتماعی و انسانی سخنرانی کردند.
انتهای پیام/.

برگزاری نشست هم افزایی دانشگاه و جامعه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.