معرفی موزه؛

موزه‌ای که شیخ بهایی آن را طراحی کرد + تصاویر

موزه ای که شیخ بهایی آن را طراحی کرد، یکی از زیباترین تالار‌های دوران شاه عباس صفوی است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، موزه‌ها نقش مؤثری در نگهداری مناسب از تاریخ دارند، اما خودشان نیز در برخی مواقع جزئی از تاریخ می‌شوند و یادگاری از یک یا چند شخص مهم به حساب می‌آیند. یکی از این موزه‌های تاریخی در شهر اردبیل قرار گرفته است.

این موزه یکی از زیباترین تالار‌های دوران شاه عباس صفوی است و به دست شیخ بهایی طراحی شده است. شیخ بهایی، حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند قرن دهم و یازدهم است.

موزه‌ای که شیخ بهایی آن را طراحی کرد

موزه‌ای که شیخ بهایی طراحی کرد و در بخش شرقی مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار گرفته، با نام موزه چینی‌خانه شناخته می‌شود. این موزه تالاری متشکل از چهار شاه‌نشین و طاق‌نما‌هایی بسیار زیبا است.

موزه چینی‌خانه ۱۲۵۶۶ محفظه دارد که چینی‌های اهدایی امپراطور چین به شاه عباس در آن‌ها قرار گرفته بود. این چینی‌ها به مناسبت احیای جاده ابریشم به شاه عباس هدیه شده بودند. چینی‌هایی که از طرف دولت ایران به کشور چین سفارش شده بودند نیز در موزه چینی‌خانه نگهداری می‌شدند.

همه چینی‌های موزه چینی‌خانه پس از رسیدن به ایران به دست هنرمندان حکاک اصفهان به مهر «بنده شاه ولایت عباس» ممهور شده و به اردبیل فرستاده می‌شدند.

موزه‌ای که شیخ بهایی آن را طراحی کرد

براساس آنچه تاریخ‌نگاران روایت کرده‌اند، بعد از امضای عهدنامه ترکمنچای بیش از ۸۰۰ عدد از ظروف چینی نگهداری شده در موزه چینی‌خانه به همراه حدود ۴ هزار جلد کتاب دست‌نویس غارت شدند و هم‌اکنون تعدادی از آن‌ها در موزه آرمیتاژ نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: موزه ، جاذبه گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عطیه
۱۶:۲۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
موزه اِرمیتاژ صحیح است و این موزه در شهر سنت پترزبورگ قرار دارد و شامل چندین میلیون اثر قدیمی و هنری و تاریخی و باستانی از سراسر دنیاست. این ظروف به همراه تعدادی تابلو و کاشی و سرامیک و پارچه در بخش ایران این موزه قرار دارند، مهمترین اثر بخش ایران، البته فرش پازیریک قدیمی ترین فرش جهان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
موزه ارمیتاژ مال کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۱۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
چرا پرونده ایی برای بازگشت این اثار به کشور تهیه و سازمان های جهانی ارایه نمیشه