وضعیت اماکن اقامتی در پایتخت معنوی کشور؛

مشهد مقصد ارزان گردشگری در دنیا / اقامت در خانه مسافر تا سوئیت لاکچری

مشهد به دلیل نرخ پایین هتل‌ها و تعرفه خدمات توریستی به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری دنیا محسوب می‌شود که تنوع اقامت در این شهر از «زیر پله» تا «سوئیت رویال»‌های لاکچری وجود دارد.
به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،این روز‌ها گردشگری و توجه به توریسم در دنیا به یک صنعت پیشرو و پرسود تبدیل‌شده و طبق آمار‌های رسمی منتشرشده ارزش مالی این حوزه در جهان به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

این در حالی است که سهم کشور ما از این بازار پرسود تقریباً صفر و در حدود نیم درصد برآورد می‌شود که با توجه به جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی ایران به‌عنوان یکی از کهن‌ترین کشور جهان با تمدن بیش از ۱۰ هزار سال بسیار کم است.

جدای از کارشکنی و تبلیغات منفی که برای جلوگیری از سفر گردشگران خارجی به ایران انجام می‌شود، نبود زیرساخت‌ها و تبلیغات لازم باعث شده تا ایران موردتوجه گردشگران قرار نداشته باشد.


میزبانی از سالانه ۲۵ میلیون زائر داخلی و ۲ میلیون زائر خارجی


در همین شرایط مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی سالانه پذیرای بیش از ۲ میلیون زائر خارجی است و همین موضوع باعث شده تا زیرساخت‌های گردشگری از جمله هتل‌های ساخته‌شده در این شهر با دیگر مناطق کشور متفاوت بوده و تنوع خدمات اقامتی در این شهر از خانه مسافر‌ها تا سوئیت رویال‌های لاکچری وجود داشته باشد.
 
مشهدمقصد ارزان گردشگری دردنیا/اقامت در خانه مسافر تا سوئیت لاکچری

یک حساب‌کتاب ساده نشان می‌دهد قیمت اقامت و ارائه خدمات گردشگری در مشهد حداقل یک‌هفتم تا یک‌دهم میانگین جهانی است و همین عامل باعث شده تا مشهد به‌عنوان ارزان‌ترین مقصد گردشگری دنیا نامیده شود.

جدای از گردشگران خارجی سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر داخلی نیز به مشهد سفر می‌کنند که پیش‌بینی‌شده با توجه به افزایش هزینه تور‌های خارجی در ایام سال جدید مسافران بیشتری برای گذران تعطیلات به پایتخت معنوی کشور سفر کنند.

برای اطلاع از آخرین تدابیر اندیشیده شده برای پذیرایی از زائران داخلی و خارجی در مشهد خصوصاً در حوزه اقامتی به سراغ مسئولان میراث فرهنگی به‌عنوان متولی این حوزه و اتحادیه هتلداران مشهد رفتیم و با آن‌ها به گفتگو نشستیم.


۵۰ درصد اماکن اقامتی کشور در مشهد است


سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی  به تدابیر اتخاذشده برای اسکان مسافران و زائران نوروزی در تعطیلات سال جدید اشاره‌کرده و می‌گوید: برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌های اسکان زائران در ستاد خدمات سفر خراسان رضوی به انجام رسیده و پیش‌بینی ما این است که در این بخش مشکلی نداشته باشیم.

یوسف بیدخوری می‌گوید: ۵۰ درصد اماکن اقامتی کشور در مشهد قرار دارند و همین عامل باعث شده تا ارائه خدمات اقامتی با نرخ‌ها و کیفیت‌های متفاوت برای زائران و گردشگران وجود داشته باشد.
 
مشهدمقصد ارزان گردشگری دردنیا/اقامت در خانه مسافر تا سوئیت لاکچری
 
وی می‌افزاید: برای ایام سال جدید هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، خانه مسافر‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی در مشهد و شهر‌های خراسان رضوی در نظر گرفته‌شده که ظرفیت همه این اماکن ۴۲۰ هزار نفر شب اقامت است که ۱۱۰ هزار نفر از این میزان در مشهد خواهد بود.

 عضو ستاد خدمات سفر خراسان رضوی تاکید می‌کند: تاکنون برای ۵۰۷ خانه مسافر در مشهد مجوز پذیرش زائر صادرشده که پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد طی هفته‌های آینده به ۷۰۰ مورد افزایش یابد تا متقاضیان اقامت در این اماکن بتوانند از این ظرفیت نیز استفاده کنند.

بیدخوری تصریح می‌کند: ظرفیت‌های اسکان موقتی نیز توسط شهرداری مشهد و آموزش‌وپرورش ویژه فرهنگیان در نظر گرفته شده است و در کنار آن حسینیه‌ها و زائرسرا‌های دولتی نیز به ارائه خدمات طبق دستورالعمل‌ها خواهند پرداخت.

وی تأکید کرد: به‌منظور جلوگیری از فعالیت راهنمایان غیرمجاز مراکز اقامتی که در مشهد از آن‌ها به‌عنوان «زوارکش» یاد می‌شود اقداماتی انجام‌شده که در سال آینده با قوت ادامه خواهد داشت و توصیه ما به زائران این است که حتماً از مراکز اقامتی دارای مجوز استفاده کنند.


مشهد ارزان‌ترین مقصد گردشگری دنیا


در ادامه به سراغ رئیس اتحادیه هتل داران مشهد رفتیم که  می‌گوید: وجود بارگاه منور رضوی و سفر میلیون‌ها زائر در سال به این شهر مقدس باعث شده تا هتل‌های زیادی در مشهد ساخته‌شده و در اختیار میهمانان این شهر قرار گیرد.


قانعی می‌افزود: به دلیل اینکه بنیه مالی و سطح درآمدی زائرانی که به مشهد سفر می‌کنند با یکدیگر متفاوت است هتل‌هایی با کیفیت یک تا ۵ ستاره در این شهر وجود دارد که طیفی از انتخاب را در اختیار زائران قرار می‌دهد.
 
مشهدمقصد ارزان گردشگری دردنیا/اقامت در خانه مسافر تا سوئیت لاکچری

قانعی تصریح می‌کند: علاوه بر اتاق‌های معمولی که در هتل‌ها به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، امکانات ویژه از جمله سوئیت‌ها و اتاق‌های مجلل نیز خدماتی هستند که در برخی هتل‌ها به متقاضیان ارائه می‌شود و طبیعتاً قیمت بالاتری نیز دارند.

رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد بیان می‌کند: در حال حاضر حدود ۷۵ هزار تخت در ۲۳۰ هتل مشهد وجود دارد که سال گذشته در پیک حضور زائران در این شهر ۹۵ درصد ظرفیت اقامت هتلی تکمیل شد و امسال نیز پیش‌بینی ما این است که در روز‌های ابتدایی سال ظرفیت هتل‌ها تکمیل شود.

قانعی ادامه می دهد: مشهد ارزان‌ترین مقصد گردشگری دنیا محسوب می‌شود، زیرا هزینه اقامت در هتل‌های این شهر حدود یک‌هفتم متوسط قیمت جهانی است و همین موضوع جذابیت‌هایی را برای گردشگران ایجاد کرده است.

وی می‌افزاید: در طول سال گردشگران خارجی زیادی به مشهد سفر می‌کنند که بیشتر از کشور‌های مسلمان منطقه شامل بحرین، عراق، قطر، پاکستان و افغانستان هستند و با توجه به تغییر نرخ ارز در کشور تمایل این افراد به استفاده از هتل‌های چند ستاره افزایش یافته است.


وجود مراکز اقامتی غیرمجاز


رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد در خصوص قیمت اقامت در هتل‌های مشهد می‌گوید: در حال حاضر قیمت اقامت در اتاق‌های دو تخته به همراه صبحانه در هتل‌های یک ستاره حدود ۱۰۰ هزار تومان و در هتل‌های ۵ ستاره ۵۵۰ هزار تومان است که در فصل‌های مختلف سال تا ۴۰ درصد نیز به مسافران تخفیف داده می‌شود.
 
مشهدمقصد ارزان گردشگری دردنیا/اقامت در خانه مسافر تا سوئیت لاکچری

قانعی اظهار می‌کند: قیمت اقامت در هتل‌های مشهد نسبت به کشور ۳۰ درصد پایین‌تر است و علاوه بر آن تخفیف هم به مسافران داده می‌شود و به همین دلیل بسیاری ترجیح می‌دهند به مشهد سفر کنند. امسال پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به کاهش سفر‌های خارجی مردم در ایام نوروز بیشتر به مشهد سفر کنند.

وی تاکید می‌کند: در این راستا از چند ماه پیش برنامه نظارت بر هتل‌ها و روند تعمیرات و بازسازی آن‌ها آغازشده تا در صورت وجود تخلف تذکر لازم برای رفع اشکالات مطابق استاندار‌ها داده شود.

رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد در خصوص افزایش قیمت اقامت در هتل‌های مشهد در ایام سال جدید نیز می‌گوید: افزایش قیمت‌ها در حدود ۲۰ درصد خواهد بود که البته بسیاری از هتل‌ها این افزایش را اعمال نکرده و حتی به زائران تخفیف‌هایی را نیز نسبت به نرخ مصوب ارائه خواهند کرد.

قانعی در خصوص ساخت هتل‌های جدید در مشهد می‌گوید: در حال حاضر ۲۰۰ پروژه هتل‌سازی در این شهر وجود دارد که دارای پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت هستند و انتقاد ما این است که در ساخت هتل‌ها نیازسنجی به‌درستی صورت نگرفته است.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات هتل داران را وجود مراکز اقامتی غیرمجاز یا همان خانه مسافر‌ها در مشهد می‌دادند و می‌گوید: هزینه‌هایی که این مراکز به زائران تحمیل می‌کنند بسیار زیاد است و علاوه بر غیر پاسخگو بودن در برابر مشکلات و حوادث، ابتلاء به بیماری‌ها و ناامن بودن هزینه‌های پنهانی را بر زائران تحمیل می‌کند که باید موردتوجه قرار گیرند.


تکیه بر ظرفیت‌های گردشگری اسلامی


در پایان باید به این نکته تأکید کرد مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی یکی از مهم‌ترین کلان‌شهر‌های مذهبی دنیا محسوب می‌شود و ارائه خدمات اقامتی در این شهر با دیگر مناطق گردشگری دنیا متفاوت است که می‌توان با تکیه‌بر ظرفیت‌های گردشگری اسلامی از این ظرفیت نهایت استفاده را برد.
منبع : مهر

انتهای پیام // ف. م
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.