مهاباد؛

کانی برازان از بزرگترین سایت‌های جوجه آوری اردک سرسفید در جهان

تالاب‌های آذربایجان غربی از جمله تالاب کانی برازان مهاباد بزرگترین سایت جوجه آوری گونه در حال انقراض اردک سرسفید در سطح جهان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد و تالاب‌های «حسنلو» و «سلدوز» در نقده از مکان‌های مناسب برای جوجه آوری پرندگان هستند.

فاروق سخنور با اشاره به اینکه این گونه در حال انقراض در فصل بهار و برای جوجه آوری به این تالاب‌ها مهاجرت می‌کند، اضافه کرد: بر اساس پایش‌های کارشناسان بیش از ۱۰۰ جفت از این گونه نادردر تالاب‌های استان زیست می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه اردک سرسفید یکی از گونه‌های حساس به سرماست، در فصل زمستان به مناطق جنوبی و گرم کشور مهاجرت می‌کند و با شروع فصل بهار برای لانه سازی و تخم گذاری دوباره وارد تالاب‌های استان می‌شود.

سخنوریادآور شد: شرایط مطلوب برای زیست این گونه و امنیت موجود دراین تالاب‌ها

باعث شده است تا اردک‌های سرسفید بیشتر از هر جای دیگر در تالاب‌های آذربایجان غربی جوجه آوری کنند.

اردک سرسفید با نام «white- headed Duck» از راسته غازسانان و تیره اردکیان بوده و نام علمی آن «Oxyura Leucocephala» است؛ این پرنده از سوی اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار دارد.

بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی سازمان محیط زیست، جمعیت اردک سرسفید در کشور بین چهار تا پنج هزار قطعه برآورد شده است.

این پرنده برای تولید مثل به تالاب‌های شمال غرب کشور از جمله آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مهاجرت کرده و در آنجا تخم گذاری می‌کند.

اردک سرسفید علاوه بر این ۲ استان در استان‌های گیلان، مازندران، کردستان، خوزستان، فارس و اصفهان نیز مشاهده شده است.

آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی و ۹۰ زیستگاه آبی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

انتهای پیام/ج

تالاب کانی برازان مهاباد بزرگترین سایت جوجه آوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.