سوءقصدی که چکسلواکی را تکان داد!

٧٧‌سال پیش، در ٢٧ می ١٩٤٢ میلادی، دو نفر از اتباع چکسلواکی که در انگلستان آموزش دیده به جان هایدریش سوءقصد کردند که این اتفاق موجب مرگ وی نشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ جنگ جهانی دوم شخصیت‌های مشهوری وجود دارند که زندگی و اعمال‌شان بار‌ها دستاویز ساخت فیلم‌های سینمایی و نگارش رمان‌های داستانی قرار گرفته است. از آدولف هیتلر پیشوای آلمان نازی که مشهورترین‌شان است گرفته تا اشخاصی، چون وینستون چرچیل، یوزف گوبلز، فرانکلین روزولت، ژوزف استالین، ژنرال گئورگی ژوکوف، مارشال اروین رومل، ژنرال برنارد مونتگومری، بنیتو موسولینی و... این میان، اما هستند کسانی که شاید نام‌شان آنچنان پررنگ و زنگدار در تاریخ جنگ بین‌الملل دوم طنین‌انداز نشد، اما عملکردشان بسیاری را تحت‌تاثیر خود قرار داد. یکی از این اشخاص که شاید کمتر کسی نامش را شنیده باشد، بی‌شک راینهارد هایدریش از مسئولان رده بالای اس‌اس و رئیس اداره اصلی امنیت رایش است که آدولف هیتلر اعتماد فراوانی به او داشت.

سوءقصدی که چکسلواکی را تکان داد!


بیشتربخوانید: تاثیرات مخرب بمباران جنگ جهانی دوم به اتمسفر زمین


آماده‌سازی مقدمات یک ترور در لندن

راینهارد هایدریش ١١٥‌سال پیش در چنین روزی، برابر ٧ مارس ١٩٠٤ در قلمرو امپراتوری آلمان به دنیا آمد. او را باید موسس سازمان جاسوسی آلمان نازی قلمداد کرد. ابراز لیاقت هایدریش در اداره تشکیلات امنیتی آلمان نازی موجب شد آدولف هیتلر او را برای سروسامان دادن به اوضاع چکسلواکی به پراگ بفرستد. چکسلواکی یکی از نخستین کشور‌هایی بود که در جریان جنگ جهانی دوم به تصرف ارتش آلمان درآمد و هیتلر برای نشان دادن لیاقت نازی‌ها در اداره سرزمین‌های اشغالی، هایدریش را به عنوان حاکم نظامی این کشور منصوب کرد. هایدریش همان‌طور که از او انتظار می‌رفت، اوضاع چکسلواکی را طی مدت کوتاهی سروسامان داد، به شکلی که کیفیت زندگی مردم بهبود قابل توجهی یافت. این اتفاقی بود که متفقین و خصوصا انگلیسی‌ها از آن استقبال نکردند، زیرا باعث می‌شد نگاه مردم اروپا به نازی‌ها تلطیف شود، پس بهترین کار برای متوقف کردن این روند را در حذف هایدریش دیدند.

درس عبرتی برای سوءقصدکنندگان

٧٧‌سال پیش، در ٢٧ می ١٩٤٢ میلادی، دو نفر از اتباع چکسلواکی که در انگلستان آموزش دیده و چند روز قبل با چتر در حوالی پراگ فرود آمده بودند، نارنجکی را به سمت خودروی حامل هایدریش پرتاب کردند. انفجار نارنجک موجب مرگ هایدریش نشد و فقط او را از ناحیه پهلو و سینه زخمی کرد. هایدریش بلافاصله به بیمارستان برده شد و بعد از یک هفته درمان وضع باثباتی پیدا کرد، اما زمانی که تصور می‌شد بهبودی حاصل شده ناگهان عفونت همه بدنش را فرا گرفت و باعث مرگ او شد. از این‌جا به بعد، اما نازی‌ها برای یافتن ضاربان هایدریش بزرگترین عملیات انتقامی تاریخ را به مورد اجرا گذاشته و هزاران نفر از مردم چکسلواکی را اعدام کردند. شدت عمل نازی‌ها در این قضیه به‌حدی بود که برخی از دست‌اندرکاران سوءقصد داوطلبانه خود را معرفی کرده و تعدادی دیگر نیز با گزارش‌های محلی شناسایی و دستگیر شدند. نهایتا نازی‌ها تمام سوءقصدکنندگان را کشته یا اعدام کردند و متفقین نیز با توجه به شدت عمل هیتلر در تلافی مرگ هایدریش، تا پایان جنگ دیگر برای ترور هیچ یک از حاکمان نظامی آلمان برنامه‌ریزی نکردند.

منبع: روزنامه شهروند

انتها پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار