رئیس اسبق سازمان نظام پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

استقلال ایران در حوزه علوم آزمایشگاهی در منطقه/ تاثیر نوسانات ارز بر کیفیت خدمات آزمایشگاهی

زالی گفت: از نظر علمی در حوزه علوم آزمایشگاهی جایگاهی خوب در منطقه داریم و در یک استقلال کامل در منطقه قرار داریم.

مطالبات یک ساله بیمه‌ها به مراکز آزمایشگاهی و تشخیصی / وابستگی ارزی تجهیزات آزمایشگاهی و فناوری‌های نوین / مسائل اقتصادی تاثیر منفی در کیفیت خدمات آزمایشگاهی می‌گذاردعلیرضا زالی رئیس اسبق سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تاخیر پرداختی‌های بیمه‌ها و معوقات آن باعث بروز مشکلاتی برای مراکز آزمایشگاهی و تشخیصی شده و معوقات بیمه‌ای اقتصاد آزمایشگاه‌ها را فلج کرده است.

وی ادامه داد: بدهی سازمان تامین اجتماعی به مراکز آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی در حدود یکسال و بیمه سلامت نیز در حدود ۶ ماه است.

زالی بیان کرد: بررسی‌های میدانی در طول ۱۰ سال گذشته با هدف اطمینان بخشی حاکی از آن بوده است که در کنار ارتقا افزایش کیفی مجموعه خدمات آزمایشگاهی کشور، میزان خطاهای آزمایشگاهی رو به کاهش بوده است  و امروزه بحث استاندارد سازی و اعتبار بخشی وحدت رویه علمی و پژوهشی در حوزه علوم آزمایشگاهی کشور در جایگاه خوبی قرار گرفته است.

جایگاه خوب علوم آزمایشگاهی ایران در دنیا

رئیس اسبق سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: از نظر علمی در حوزه علوم آزمایشگاهی ما جایگاه خوبی در منطقه داریم و در یک استقلال کامل در حوزه علوم آزمایشگاهی در منطقه قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در  ۲ دهه گذشته بسیاری از آزمایش‌ها به خارج از کشور ارسال می‌شد، افزود: امروزه ما کمترین مورد را جهت تشخیص به خارج از کشور می‌فرستیم و این مسئله نشان دهنده توان بالای همکارانمان در این حوزه است و جایگاه ایران رشد چشمگیری داشته است.

زالی بیان کرد: وجود انجمن‌های صنفی در حوزه علوم آزمایشگاهی باعث شده تا کیفیت خدمات در آزمایشگاه‌ها ارتقا پیدا کند و با تلاش همه همکاران و ذی‌نفعان خطای پاسخ‌ آزمایش‌ها به حداقل ممکن برسد.

رئیس اسبق سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: متاسفانه امروزه مراکز آزمایشگاهی دارای مشکلات اقتصادی است و این مسئله بر روی کیفیت خدمات آزمایشگاهی تاثیرات جبران ناپذیری می‌گذارد.

وی تصریح کرد: تعرفه علوم آزمایشگاهی در حدود ۲۰ سال است که به قیمت واقعی خدمات آزمایشگاهی نرسیده و همین مسئله باعث ایجاد چالش جدی شده است و مراکز آزمایشگاهی ارتباط مستقیمی با فناوری‌های نوین و به روز دارند.

زالی تاکید کرد: برای افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی مسائل فناوری و علم روز دنیا بسیار موضوعی مهم است که با وجود مشکلات اقتصادی تاثیر منفی در خدمات آزمایشگاهی و تشخیصی می‌گذارد.

رئیس اسبق سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: کیت‌های آزمایشگاهی و تجهیزات تشخیص وابستگی زیادی به قیمت ارز دارند که نوسانات اخیر باعث بروز مشکلاتی در زمینه خرید کیت و ملزومات مصرفی تشخیصی شده است که متاسفانه برخی از این فناوری‌ها بسیار پر هزینه هستند.

‌انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.