اتفاقات موسیقی در تیر ۹۷؛

عذر خواهی بنیاد رودکی برای برگزاری همایش لوازم آرایش / حمله قلبی شهرام شکوهی به دلیل هیجان بازی ایران-پرتغال

مهمترین رویداد‌های موسیقی درتیر ماه سال گذشته را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به اتفاقاتی که در تیر ۹۷ در عرصه موسیقی کشورمان رخ داد، اشاره می‌کنیم.

لوازم آرایش کار دست بنیاد رودکی داد

در خرداد ماه ۹۷ یک همایش با هدف تبلیغ لوازم آرایش خارجی در تالار وحدت برگزار شد که واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت.

عذر خواهی بنیاد رودکی برای برگزاری همایش لوازم آرایش / باخت به مراکش گریبان گیر شهرام شکوهی شد

بنیاد فرهنگی هنری رودکی در خصوص اجرای رویدادی با یک مجموعه فروشگاهی فعال در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی در تالار وحدت توضیحاتی ارائه کرد. در متن توضیحات بنیاد رودکی آمده است:

«بنیاد رودکی به عنوان متولی تالار وحدت سالانه پذیرای ده‌ها همایش و رویداد ملی و بین المللی است. اولویت اصلی اجرای رویداد‌ها در تالار وحدت، برنامه‎های فرهنگی فاخر است. اما با توجه به کنسل شدن برنامه موسیقی توسط برگزار کنندگان مجموعه فوق (در زمان‌هایی که تراکم برنامه‌های فرهنگی کم است) از دیرباز در اختیار فعالان بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در جهت برگزاری همایش‌ها قرار می‌گیرد.

این موضوع از یک طرف نیاز مجموعه‌های مختلف را در خصوص ارائه برنامه در یک تالار فاخر بر طرف می‌کرد و از سوی دیگر کمک‌رسانی به اقتصاد فرهنگ بود و موجب می‌شد با تقویت توان مالی بنیاد رودکی به شکل غیر مستقیم تسهیلاتی در اختیار مجموعه‌های هنری قرار بگیرد و دست بنیاد رودکی در ارائه تسهیلات به گروه‌های هنری بازتر باشد.

عذر خواهی بنیاد رودکی برای برگزاری همایش لوازم آرایش / باخت به مراکش گریبان گیر شهرام شکوهی شد

برگزاری همایش فروشگاه فوق نیز بر همین مبنا صورت گرفت؛ هر چند این بنیاد معتقد است در خصوص ارائه امکانات تالار وحدت به مجموعه برگزار کننده دقت و مطالعه لازم صورت نگرفته و بخش مسئول این حوزه در بنیاد رودکی کوتاهی کرده است که برخورد لازم نیز در این راستا انجام خواهد شد.

بنیاد رودکی، معتقد است علی رغم تمام تلاش‌هایی که در چند ماه اخیر توسط این بنیاد صورت گرفته و بخشی از توان بنیاد را به خود مشغول کرد، اما لازم بود درخصوص اجرای همایش فوق دقت و مطالعه بیشتری صورت می‌گرفت؛ و از این جهت به صورت رسمی از تمامی دلسوزان و علاقمندان تالار وحدت عذرخواهی می‌کند.

بنیاد رودکی همچنین قدردان اصحاب رسانه به عنوان چشمان بینای جامعه است و اعتقاد دارد نقد و نظر سازنده اصحاب رسانه به اعتلای جامعه و بهبود فرایند‌ها کمک می‌کند.»

حمله قلبی شهرام شکوهی پس از  بازی ایران و پرتغال 

شهرام شکوهی خواننده پاپ در هنگام تماشای بازی ایران و پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به دلیل هیجان بالای این مسابقه، دچار حمله قلبی و راهی بیمارستان شد. دیداری که با نتیجه مساوی به پایان رسید و ایران از صعود به دور حذفی جا ماند. مهرداد منافی مدیر برنامه‌های او، اعلام کرد که این خواننده باید مدتی استراحت مطلق داشته باشد.

عذر خواهی بنیاد رودکی برای برگزاری همایش لوازم آرایش / باخت به مراکش گریبان گیر شهرام شکوهی شد

به این ترتیب کنسرت شهرام شکوهی خواننده پاپ کشورمان به دلیل بیماری وی لغو شد. این کنسرت قرار بود ۲۰ تیرماه در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار شود. این کنسرت در مدت زمان کمی تمامی بلیت هایش به فروش رفته بود.

تلاش مدیر دفتر موسیقی برای باز شدن فضای کسب مجوز

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اوایل دوران آمدنش به دفتر موسیقی در جمع خبرنگاران با اشاره به تسهیلات جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صدور مجوز اظهار کرد: باید این را پذیرفت که وقتی حجم تقاضا بالا می‌رود، سرعت پاسخگویی کاهش پیدا می‌کند البته ما تسهیلاتی را برای تسریع در بررسی مجوز‌ها در نظر گرفته ایم.

وی درباره انتقاد‌ها از طولانی‌تر شدن روند صدور مجوز‌ها توضیح داد: وقتی حجم ورودی تا این اندازه بالا رفته، پس باید به این نکته نیز توجه کنیم که به همان اندازه خروجی بیشتر شده است. من موافق این هستم که نگوییم سرعت کاهش پیدا کرده، بلکه بگوییم امکان ارائه اشعار بیشتری فراهم شده که همین فضا موجب شده همه با هم کارهایشان بررسی شود. شما مطمئن باشید ما فشار بسیار بیشتری را روی شورای شعر گذاشتیم تا تعداد کار‌های بررسی شده افزایش پیدا کند.

عذر خواهی بنیاد رودکی برای برگزاری همایش لوازم آرایش / باخت به مراکش گریبان گیر شهرام شکوهی شد

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش درباره «ممنوع الکار‌های ابدی» توضیح داد: من واقعا نمی‌دانم منظور شما از ممنوع الکار ابدی چیست؟ تعداد زیادی از هنرمندان ممنوعیتشان در سال‌های اخیر برطرف شده و برای تعدادی هم هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی در جواب به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره حاشیه‌های پیش آمده برای حضور الیاس یالتین تاش خواننده ترکیه‌ای در ایران برای برگزاری کنسرت بیان کرد: درخواستی که از سوی برگزارکنندگان کنسرت یالتین تاش به دفتر موسیقی ارسال شده بود، مربوط به اجرای تهران بود که با آن موافقت نشد. برای برگزاری کنسرت این خواننده در کیش با سازمان منطقه آزاد ارتباط گرفتند که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی همه اختیارات مربوط به این مناطق بر عهده سازمان منطقه آزاد است.

ترابی گفت: دفتر موسیقی وزارت ارشاد پس از بررسی تقاضا برای برگزاری کنسرت در تهران مخالفت خود را اعلام کرد، اما درباره منطقه آزاد از ما استعلامی نشده بود.

استقبال از سرود دفتر موسیقی صدا و سیما برای جام جهانی

دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما قطعه‌ای را با خوانندگی حامد محضر نیا، حامد طا‌ها و مهدی شکوهی با نام «بچه‌های ایران» تولید کرد که این قطعه پس از پیروزی تیم ملی ایران در مقابل تیم ملی مراکش در نخستین مسابقه کشورمان در جام جهانی از شبکه سه سیما پخش شد. شاید به سختی بتوان کسی را پیدا کرد که در آن زمان شبکه سه را تماشا نکرده باشد و این قطعه شاد را نشنیده باشد.

عذر خواهی بنیاد رودکی برای برگزاری همایش لوازم آرایش / باخت به مراکش گریبان گیر شهرام شکوهی شد

ریتم مناسب، صدا‌های جوان و شنیدنی، آهنگسازی خوب و متن دکلمه و شعر و زمان مناسب برای پخش این قطعه (پس از کسب پیروزی در جام جهانی)، باعث شد که «بچه‌های ایران» بار‌ها در فضای مجازی بازنشر شود و مورد اقبال جوانان قرار بگیرد. استقبال فراوان از قطعه «بچه‌های ایران» باعث شد که شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون این قطعه را بار‌ها پخش کنند.

نامه انتقادی هنرمندان به مدیر کل موسیقی

تعدادی از شرکت کنندگان دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با انتشار متنی خطاب به مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد خواستار پیگیری و تعیین تکلیف مطالبات مالی خود از این جشنواره شدند.

دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر مشخص شد

شاهین فرهت در تیرماه به عنوان دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر انتخاب شد. سید مجید حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی شاهین فرهت را به عنوان دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر منصوب کرد.

عذر خواهی بنیاد رودکی برای برگزاری همایش لوازم آرایش / باخت به مراکش گریبان گیر شهرام شکوهی شد

شاهین فرهت کارشناسی موسیقی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد و مستر آهنگسازی از نیویورک و دکتر‌ای آهنگسازی از استراسبورگ فرانسه دارد و سال‌ها استاد تمام موسیقی دانشگاه تهران است. فرهت به سه زبان دنیا مسلط است. او از موسیقی کلاسیک جهان شناخته جامعی دارد و اجرای ارکستر‌های معتبر جهان از آثار کلاسیک موسیقی را رصد و پیگیری می‌کند. او در چند دوره جشنواره‌های مختلف موسیقی در ایران داور بوده است و کاملا با فضای جشنواره موسیقی آشناست.

نشست جنجالی شهرام شکوهی

شهرام شکوهی پس از اینکه کنسرت هایش را به دلیل بیماری قلبی لغو کرد مجدد برای آمدن روی استیج برنامه ریزی کرد. او برنامه‌های جدیدش را با نشست خبری مطرح کرد. شکوهی در نشست خبریش گفت: حمله قلبی به دلیل دیدار حساس ایران و پرتغال در جام جهانی و درگیری‌های شخصی باعث شد مدتی دوری از موسیقی را تجربه کنم، اما در حال حاضر با برنامه‌های جدید آمدم تا حرکت جدید را آغاز کنم. البته غیبتم در موسیقی، سبب خیر شد چرا که چند تک‌آهنگ خوب را آماده کردم. حمله قلبی من برای دیدار حساس ایران و پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ دلیل لغو کنسرت ۲۳ تیرماه بود.

وی در خصوص استقبال کم کنسرت‌ها به دلیل مشکلات معیشتی بیان کرد: بحثی که این روز‌ها خیلی مطرح است، معیشت مردم است. بسیاری می‌گویند با گرانی بلیت کنسرت و هزینه‌های گزافی که برای حضور در کنسرت‌ها وجود دارد، شاید کنسرت برای یک خانواده با هزینه‌های جانبی، به ۸۰۰ هزار تومان برسد؛ بنابراین بسیاری ترجیح می‌دهند به جای کنسرت، پارک برونداین خواننده پاپ در خصوص فعالیتش در موسیقی گفت: شاید کنسرت رفتن برای خیلی‌ها دست نیافتنی شده است، اما این دلیل نمی‌شود که من هم به عنوان یک خواننده کار نکنم.

عذر خواهی بنیاد رودکی برای برگزاری همایش لوازم آرایش / باخت به مراکش گریبان گیر شهرام شکوهی شد

این خواننده پاپ ادامه داد: خیلی‌ها می‌گفتند تو نگران معیشت مردم نیستی، اما من نگران معیشت مردم هستم و بیشتر نگران کسانی هستم که با از بین رفتن کنسرت‌ها نانشان بریده می‌شود از این رو من در حدی که هزینه خواندنم را نگیرم می‌توانم به ارزانی بلیت کمک کنم. شاید برخی خوانندگان کنسرت شان را مانند سیروان خسروی لغو کنند و مجبور شوند جریمه‌هایی هم به سالن‌ها پرداخت کنند که من به این کارشان تبریک می‌گویم، اما ترجیح می‌دهم کنسرت را با قیمت پایین‌تر برگزار و از درآمد خودم صرف نظر کنم و کاری انجام دهم که کسانی که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند همچنان در این کار بمانند و با سالن دار صحبت می‌کنیم که در پرداخت هزینه‌ها ما را یاری کند.

این خواننده با بیان اینکه من هدف پوپولیستی از برگزاری کنسرت با بلیت ارزان ندارم، بیان کرد: من اگر به جایگاهی رسیدم از مردم رسیدم و این ارزانی بلیت کنسرتم، جبران لطف مردم است. قیمت سینما ۲۵ هزار تومان است و اگر کسی با ۵۰ هزار تومان بیاید به کنسرت و دو ساعت موسیقی گوش کند من خوشحال می‌شوم. همچنین اگر کسی هم سالن مجانی در اختیار من قرار دهد، من هم برایشان مجانی می‌خوانم.

جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی در ایستگاه پایانی سومین دوره

سومین جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی تیرماه به کار خود پایان داد.

۳۰۰ اثر از اهالی موسیقی، آثارشان را به سومین جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی ارسال کرده بودند که تمامی این آثار را شاهین فرهت، احمد صدری، تقی ضرابی، حسام الدین سراج، آریا عظیمی نژاد و شهرام صارمی داوری کردند.

عذر خواهی بنیاد رودکی برای برگزاری همایش لوازم آرایش / باخت به مراکش گریبان گیر شهرام شکوهی شد

این جشنواره هر سال نسبت به سال‌های گذشته با استقبال بهتری از سوی هنرمندان روبرو می‌شود. در این جشنواره برای دومین بار از هنرمندان سایر کشور‌های جهان مانند افغانستان، گرجستان، ترکیه و آذربایجان در حوزه رضوی دعوت شده بود.

حضور قبایل مختلف ایرانی با لباس محلی از جمله نکات جالب این مراسم بود.

دبیر سومین جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی در مراسم اختتامیه گفت: «آوا‌ها و نوا‌ها و ترانه‌هایی که در تمام دنیا سروده می‌شود باطن هر جامعه را معرفی می‌کند. ما هم می‌توانیم الگو هایمان را معرفی کنیم. جهان تشنه معرفی اسوه‌های اخلاق است.»

انتهای پیام/

اتفاقات موسیقی در تیر ۹۷ را مشاهده کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.