باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سردشت؛ بهشت زیبایی‌ها برای گردشگران/ سفری دل‌انگیز به طبیعتی بکر

اگر در ایام نوروز به استان آذربایجان غربی سفر کردید، حتما به شهرستان سردشت بهشت زیبایی‌ها سری بزنید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،شهرستان سردشت با وسعتی حدود ۲/۱۵۱۶ کیلومتر مربع در منتهی‌الیه جنوب غربی آذربایجان غربی واقع است. این شهرستان از شمال به پیرانشهر، از جنوب به استان کردستان، از شرق به شهرستان مهاباد و استان کردستان و از غرب به مرز ایران و عراق محدود است.

این شهرستان به دلیل وجود مکان‌های طبیعی و تاریخی خاص، می‌تواند مقصد گردشگران در ایام نوروز باشد.

بنای حمام بیستون سردشت؛یادگار قاجاریه

حسن سپهرفر معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،گفت: بنای حمام بیستون در مرکز شهر سردشت قرار دارد. این بنا سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی وصنایع دستی وگردشگری استان آذربایجان غربی با شماره ۲۰۶۹ به ثبت رسیده است.

 

سردشت؛ بهشت زیبایی‌ها برای گردشگران/سفری دل انگیز به طبیعتی بکر



وی افزود: این بنا در دوره قاجاریه ساخته شده و بنا به گفته اهالی منطقه، بانی آن خواهر سردار عزیز خان (فرمانده کل قشون ایران در زمان ناصر الدین شاه) بوده است. و تمامی فضا‌های مربوط به یک حمام سنتی ایرانی رابه نحو شایسته‌ای در خود گرد آورده است.

سپهرفر یادآور شد: مالکیت حمام سردشت با اداره کل اوقاف بوده و از موقوفات مسجد جامع شهر می‌باشد. حمام تاریخی بیستون سردشت تا چند سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر، حمام عمومی جدیدی در شهر احداث شده است.

 

منطقه حفاظت‌شده جنگلی میرآباد سردشت طبیعی بکر در دل طبیعت

 

خالد بایزیدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،گفت: منطقه حفاظت شده جنگلی میرآباد در محور سردشت- پیرانشهر با وسعتی معادل ۱۱هزار و ۴۳۵ هکتار، منطقه‌ای کاملاً جنگلی- کوهستانی بوده که رودخانه زاب تقریباً از وسط آن می‌گذرد. پوشش جنگلی در بخش اعظم آن تقریباً به صورت جنگل توده‌ای ناهمسان است که بیش از ۷۰ درصد آن را درختان بلوط تشکیل داده است. منطقه حفاظت‌شده جنگلی میرآباد سردشت از لحاظ شرایط توپوگرافی دارای موقعیتی ویژه و تنوع منحصر به فردی است. وجود ارتفاعات و دره‌های عمیق با پوشش جنگلی متراکم ضمن خلق تابلو‌هایی زیبا از طبیعت به لحاظ صعب‌العبور بودن منطقه، دسترسی به همه نقاط را با مشکل همراه نموده است.


آبشار شلماش

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سردشت در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت:آبشار شلماش این جاذبه طبیعی در ۱۰ کیلومتری جنوب سردشت واقع شده است و آب آن یکی از شاخه‌های رودخانه زاب است که از مناطق کوهستانی بالادست سرچشمه می‌گیرد. ارتفاع آبشار در حدود ۸۵ متر بوده که در زمان پرآبی از لای صخره‌ها با ایجاد منظره‌ای بدیع به پایین سرازیر شده و با تشکیل استخری منظره زیبای آن دو چندان می‌شود. وجود درختان جنگی انبوه و مناظر زیبای اطراف و فراهم شدن امکانات تفرجی توسط شهرداری محترم سردشت محیط بسیار مناسبی جهت استراحت و گذراندن اوقات فراغت مردم به وجود آورده که باعث حضور تعداد بی‌شماری از گردشگران شده است.

سردشت؛ بهشت زیبایی‌ها برای گردشگران/سفری دل انگیز به طبیعتی بکر

 

چشمه معدنی گراوان


وی افزود: یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهرستان سردشت چشمه آب معدنی گراوان است که در فاصله ۲ کیلومتری شهرستان ربط و ۱۲ کیلومتر یشمال شرقی شهرستان سردشت واقع شده است.

وی افزود:آبی که بصورت جوشان از این چشمه بیرون می‌آید دارای املاح بسیار زیاد است که اگرچه آشامیدنی نیست، اما برای پوست خاصیت درمانی دارد. آب چشمه پس از جاری شدن املاح خود را بر زمین به جا می‌گذارد که در نتیجه انباشته شدن این املاح روی هم حجم توده‌ی مخروطی شکل و زیبای شکل گرفته است.

وی ادامه داد:برای رفتن به چشمه گراوان باید در مسیر جاده سردشت- مهاباد حرکت کنید. این چشمه از نظر زمانی ۳۰ تا ۳۵ دقیقه با شهر سردشت فاصله دارد. پس از عبور از شهر راور، با گذراندن یک جاده یک کیلومتری خاکی که با پیچ‌های متعدد از میان گندم‌زار‌های دیم و جنگل‌های بلوط غرب عبور می‌کند، به این چشمه می‌رسید. چشمه روی کوهی سنگی به رنگ کرم و قرمز واقع شده است.

 

سردشت؛ بهشت زیبایی‌ها برای گردشگران/سفری دل انگیز به طبیعتی بکر


دره شلماش

وی تصریح کرد: دره شلماش در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان سردشت واقع شده است که آبشار شلماش بر روی شاخه فرعی شلماش با مناظر بدیع و دیدنی و امکاناتی که از طریق مسئولین شهرستان در این محل برای گردشگران فراهم شده مورد توجه و علاقه بسیارکثیری از علاقمندان به این محل بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ضمن محیط مناسبی جهت گذراندن اوقات فراغت مردم بوده و همیشه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است. دره زاب، خرپاپ و آلباتان در مسیر‌های رودخانه زاب و شاخه‌های فرعی پر آب بین شهرستان پیرانشهر و سردشت واقع شده است و به لحاظ وجود آب زلال و جنگل‌های طبیعی سواحل و مناظر دیدنی زیاد مورد توجه علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

سردشت؛ بهشت زیبایی‌ها برای گردشگران/سفری دل انگیز به طبیعتی بکر

آبشار رزگه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سردشت اذعان کرد: آبشار رزگه در منطقه آلان در ۱۳ کیلومتری جنوب شهرستان سردشت و در حاشیه جاده ارتباطی سردشت به رزگه قرار گرفته است. آبشار در ارتفاع ۱۱۵۰ متری از سطح دریا جاری است و به صورت دو پله از فراز صخره‌هایی بسیار بلند به پایین می ریزد. در فصل بهار این آبشار پر آبترین روز‌های خود را می‌گذراند.

غار آهکی روستای درمان آباد

وی یادآور شد: غار آهکی روستای درمان آباد در جنوب غربی شهر سردشت واقع شده، ولی هنوز به صورت رسمی شناسایی و مسیریابی نشده است و فقط اهالی این روستا و تعدادی از کوهنوردان منطقه به درون آن راه یافته اند.

سردشت؛ بهشت زیبایی‌ها برای گردشگران/سفری دل انگیز به طبیعتی بکر

رودخانه زاب

رودخانه زاب به دلیل واقع شدن در بخش میانی به واسطه کوه‌های بلند جنگلی، دره‌ای ژرف به وجود آورده که تا قسمت فعلی (قسمت جنوبی سردشت) امتداد یافته است. مهم‌ترین تنگه این بخش «تنگه گرژال» است که به تازگی سدی بر روی آن ساخته می‌شود. شاخه‌ای از «زاب» صغیر از کوه‌های شمال غرب پیرانشهر (سیاه کوه با ارتفاع ۳۵۷۸ متر) سرچشمه می‌گیرد.

تپه شماره ۲ ربط، قلعه مالیموس (قه لای مالیموس)، پل قلعه تاسیان (پردی قهلا تاسیان) نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی است که همه ساله میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است.

 

سردشت؛ بهشت زیبایی‌ها برای گردشگران/سفری دل انگیز به طبیعتی بکر



به طور کلی آبشار شلماش، آبشار رزگه، آبشار نیوه ژ، دشت وزنه، دشت مردواو (مرداب)، دشت باژار، کانی گراوان، رودخانه زاب، دره خدرآباد، بیوران، گردنه زمزیران و وجود ۸۰۰ هکتار جنگل از جمله جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهرستان است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
پول کجابود؟