رای الیوم گزارش داد؛

اس-۴۰۰ هیزمی برای آتش روابط اردوغان و ترامپ

روابط آمریکا و ترکیه به سبب اصرار رجب طیب اردوغان برای خرید اس-۴۰۰ از روسیه تحت الشعاع قرار گرفته است و در آستانه بحران راهبردی بزرگی قرار دارد.

اس-۴۰۰ هیزمی برای آتش روابط اردوغان و ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت: روابط آمریکا و ترکیه در آستانه بحران راهبردی بزرگی قرار دارد زیرا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اصرار دارد معامله خرید موشک‌های «اس-۴۰۰» از روسیه را به سرانجام برساند در حالیکه دولت آمریکا نیز تهدید کرده است در این صورت، تحریم‌هایی علیه ترکیه اعمال خواهد کرد و قرارداد فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به ترکیه را لغو می‌کند. تهدید آمریکا در واقع واکنشی به عملکرد ترکیه خواهد بود که شکافی در پیمان «ناتو» و نقض منشور این پیمان توصیف شده است.

اردوغان روز چهارشنبه گذشته تاکید کرد به خرید این نوع پیشرفته از موشک‌ها ادامه خواهد داد و عقب نشینی از آن یک اقدام غیراخلاقی به شمار می‌رود و احتمال خرید موشک‌های پیشرفته‌تر یعنی «اس-۵۰۰» را نیز بررسی خواهد کرد.

ترکیه در ماه ژوئن آینده یعنی تقریبا تا سه ماه دیگر نخستین محموله از موشک‌های «اس-۴۰۰» را دریافت خواهد کرد و به همین دلیل فشار‌ها و تهدید‌های آمریکا و اروپا ضد آنکارا شدت گرفته و احتمال «توقف» عضویت ترکیه در پیمان ناتو نیز تقویت شده است زیرا بهانه آن‌ها این است که این موشک‌ها تناسبی با سامانه‌های دفاعی ساخت اروپا و آمریکا ندارد.

اردوغان گفته است خرید این موشک‌های روسی تضادی با خرید موشک‌های «پاتریوت» آمریکا به ارزش سه و نیم میلیارد دلار ندارد، اما دولت آمریکا با این نظر موافق نیست و تاکید می‌کند ترکیه باید بین موشک‌های روسی و آمریکایی یکی را برگزیند و اگر موشک‌های روسی را انتخاب کند باید منتظر تحریم‌های اقتصادی بماند و شاید یکی از این مجازات‌ها سقوط ارزش لیر ترکیه باشد همانطور که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه‌های اخیر با وقاحت فراوان و به شکلی «قلدرمابانه» چنین تهدیدی کرده بود.

آمریکا از پیشرفت صنایع نظامی روسیه به شدت نگران است و این امر را تهدید خطرناکی برای صنایع نظامی آمریکا می‌داند زیرا پیشرفت فناوری روسیه چشمگیر است و علاوه بر این ده‌ها میلیارد دلار روانه خزانه روسیه خواهد شد و زمانی که ترکیه به عنوان عضو موسس پیمان ناتو و متحد تاریخی واشنگتن از روسیه موشک می‌خرد این امر کشور‌های دیگر را نیز ترغیب خواهد کرد تا آن‌ها نیز از روسیه موشک خریداری کنند و در مقابل صنایع اسلحه سازی آمریکا که یکی از ارکان اقتصاد و نفوذ آمریکا را تشکیل می‌دهد، تضعیف خواهند شد. این نوعی «زورآزمایی» بین اردوغان و ترامپ است و نمی‌دانیم کدام یک اول کوتاه خواهد آمد و عقب نشینی هر کدام از این دو چه نتایجی را درپی خواهد داشت.

اردوغان معتقد است مصلحت خودش و کشورش در این است که به روس‌ها نزدیک شود زیرا این نزدیکی به معنی ادامه همکاری عمیق بین دو کشور است که حجم مبادلات آن‌ها تقریبا به پنجاه میلیارد دلار در سال می‌رسد و ممکن است با توجه به تمایل سران دو کشور تا پنج سال آینده حجم آن به یکصد میلیارد دلار برسد. اکنون فقط در بخش گردشگری شش میلیون گردشگر روس سالیانه به ترکیه سفر می‌کنند و از تولیدات ترکیه خریداری می‌کنند علاوه براین روسیه در ارتباط با مساله کُرد‌ها به دیدگاه ترکیه و خطراتی که این مساله برای امنیت ملی ترکیه دارد، نزدیکتر شده است.

در مقابل می‌توان گفت خشمگین کردن دولت بی پروای آمریکا ممکن است به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه منجر شود و حمایت آمریکا را از گروه‌های مسلح کُرد در سوریه -نیرو‌های سوریه دموکراتیک- یا در داخل ترکیه به ویژه گروه‌های کُرد جدایی‌طلب افزایش دهد.

این در حالی است که شنیده ایم اردوغان از واشنگتن می‌خواهد همه تسلیحاتی را که برای حمایت از کُرد‌ها به بهانه مبارزه با داعش در اختیار آن‌ها گذاشته است در زمان خروج نیرو‌های آمریکا پس بگیرد یا اینکه به ترکیه بفروشد، اما ماندن این تسلیحات در دست کُرد‌ها خطر قرمز آنکار به شمار می‌رود.

برخی بر این باورند که شاید امور به سطح برخورد مستقیم بین دو کشور منتهی شود و سیاست «زورآزمایی» احتمالا به راه حل میانه یا معامله‌ای بین دو طرف یعنی ترکیه و آمریکا منتهی شود. مهمترین جزئیات راه حل احتمالی این است که اردوغان از خرید موشک‌های روسی صرف نظر کند و در مقابل آمریکا نیز از متحدان کُرد خود دست بکشد، اما اظهارات اردوغان در گفتگوی تلویزیونی نشان می‌دهد وی برای انجام این معامله مصمم است.

به سختی می‌توان این گزینه یعنی معامله (بین اردوغان و ترامپ) را ترجیح داد به ویژه اینکه بحران در مرحله آغازین خود قرار دارد اگرچه با در نظر گرفتن حوادث مشابهی که در این زمینه اتفاق افتاد این احتمال را بعید نمی‌دانیم. بنابراین ممکن است «گشایشی» اتفاق بیفتد که مانع بروز جدایی نهایی بین دو متحد ترکی و آمریکایی شود. زیرا نتایج این جدایی برای هر دو طرف خطرناک است. آمریکا نمی‌تواند نتایج از دست دادن ترکیه را تحمل کند و ترکیه نیز نمی‌تواند همیشه از زیان‌های از دست دادن متحدش آمریکا و برخورد با آن جلوگیری کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
ترامپ فقط پول میشناسه و حاضر هر چیزی رو بخاطر اون بفروشه منجمله فن اوری هسته ای به عربستان و بهمین دلیل بسیار با ترکیه مخالفت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
ترکیه اس 400 ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
ننگبر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۱:۱۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
هیچ اعتمادی به این ترامپ نیست والا
آخرین اخبار